بعد از اعلام سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مبنی بر درخواست عضویت ایران در بریکس باید شاهد اتفاقات بزرگی در اقتصاد کشور باشیم.

 

 

 

 

 

اگر اعضــای بلوک اقتصادی بریکس با عضویت ایران در برگروه اقتصادی موافقت کنند پای ایران به بازار َ این ا اقتصاد جهانی بدون تحریم بازخواهد شــد.

 

حرکت رو به جلوی رئیسی بعد از شکست های پیاپی در مذاکرات با کشورهای غربی را می توان کودتای ایرانی در اقتصاد جهانی نام گذاری کرد.

 

این درخواســت از طرف ایران در حالی مطرح می شــود که کشــورمان سال گذشته توانست به عنوان عضو ناظر در شواری همکاری های شانگهای درآید.

 

اصطلاح بریکس برای اولین بار در ســال 2001 توسط جیم اونیل اقتصاددان گلدمــن ســاکس در یک مقاله تحقیقاتــی با عنوان "ساختن بریکس های اقتصادی، جهانی بهتر" استفاده شد.

 

مخفف BRIC مخفف برزیل، روسیه، هند و چین اســت؛ چهار اقتصاد که اونیــل معتقد بود غالب ترین اقتصادها در قرن بیســت و یکم خواهند بود.

 

در ســال 2010 ،آفریقای جنوبی نیز به این گروه پیوســت و آن را به BRICS تبدیل کرد.

 

اضافه شدن آفریقای جنوبی نمایندگی بازارهای نوظهور را در این گروه گســترش داد و وزن اقتصادی آن را گســترش داد.

 

اما همچنین این سؤال را در مورد اینکه آیا نام بریکس هنوز توصیف دقیقی از این گروه است ایجاد کرد.

 

این بلوک اقتصادی 30  درصــد از اقتصــاد کل جهــان را در خود جای داده است.

 

این پنج کشور در سال های اخیر به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی جهانی به شهرت فزاینده ای دست یافته اند.

 

اما عضویت در این گروه چه توانایی هایی برای اقتصــاد ایران ایجاد خواهد کرد؟ این مقاله نگاهی به مزایای احتمالی عضویت ایران در بریکس دارد.

 

ایران اولین کشور خاورمیانه ای خواهد بود که به بریکس می پیوندد.

 

عضویت ایران، صدای بیشــتری را در امور اقتصــادی جهانی به او خواهــد داد.

 

اثرات اقتصادی عضویت بریکس بر اقتصاد ما در حال حاضر تا حدودی ناشناخته است؛ با این حال برخی از اقتصاددانان معتقدند ایران می تواند از افزایش تجارت و ســرمایه گذاری با کشورهای بریکس منافع زیادی کسب کند.

 

عضویت در بریکس می تواند به ایران کمک کند تا مشارکت های اقتصادی خود را متنوع کند و هر چه بیشتر اتکای خود را به غرب کاهش دهد و باعث بی اثر شدن تحریم های غرب علیه کشــور شــود. قدرت اقتصادی کشورهای بریکس به ایران اجازه می دهد تا تحریم ها را دور بزند و بــه تجــارت با آنها ادامه دهد.

 

برخی دیگر نیز بر این باورند که تحریم ها همچنان مؤثر خواهند بود اما قدرت سابق خود را از دست خواهند داد زیرا کشورهای بریکس به احتمال زیاد برای کمک به ایران از غرب سرپیچی خواهند کرد.

 

البته هنوز خیلی زود است اثرات مثبت در اقتصاد جهانی را با عضویت ایران در بریکس بررسی کنیــم؛ با این حال، واضح اســت که قدرت اقتصادی کشــورهای عضو به آنها اهرم هایی توانمندی در برابر غرب می دهد.

 

این به طور بالقوه می تواند تحمیل اراده خــود بر ایران و ســایر اعضای بریکس را برای غرب دشوارتر کند.

 

موضوع مهمی که امکان پرداخت به آن در این مقاله نمی گنجد این است که کشورهای بریکس در حال حاضر با یکدیگر همکاری می کنند تا ســلطه نظم جهانی غرب را به چالش بکشند و در این رویکرد موفقیت های چشمگیری هم داشته اند حالا اگر ایران نیز به این گروه اضافه شود، یک بازیگر کلیدی و قدیمی دیگر نیز به این تلاش اضافه می گردد.

 

کنشگری که توانایی هــای بزرگی همچون اداره هاب انرژی جهان را در اختیار دارد و در صنایع نظامی حرفی برای گفتن دارد.

 

ترکیب اقتصادی نیمی از جمعیت جهان، 30 درصد از کل اقتصاد بین المللی و نظارت بر امنیت بیشــتر از یــک چهــارم انرژی دنیا قدرت وصف ناپذیری این گــروه خواهد داد؛ به انضمام این که همه بلوک اقتصادی عضو گروه G20 گروهی متشــکل از بیســت اقتصاد بزرگ صنعتی جهان نیز هستند.

 

گویا این بلوک به عنوان جایگزینی برای نظم جهانی تحت هژمون آتلانتیس رو به طراحی است.در سال 2021 ، حجــم صادرات ایران به کشــورهای بریکس به رقم خیره کننده 29 میلیارد دلار رسیده است.

 

این افزایش 4.7  درصدی نسبت به سال قبل تا حدی به دلیل ایجاد اتاق تجاری مشترک جدید بین ایران و سایر اعضای بریکس اســت.

 

این فرآیند در ترویج تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه بین ایران و سایر اعضای بریکس نقش اساســی داشته اســت.

 

عضویت در بریکس علاوه بر افزایش تجارت، فرصت های جدیدی را برای سرمایه گــذاری در ایــران بــاز خواهد کرد.

 

بــه عنوان مثال، شــرکت های برزیلی برای ســرمایه گذاری در بخش انرژی ایران ابراز علاقه کرده اند و شــرکت های چینی برای ســرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی ایران قراردادهایی امضا کرده اند.

 

که یک نمونه از این موارد شاخص، راه آهن سریع السیر تهران-اصفهان با پروژه حجم سرمایه گذاری دو و نیم میلیارد دلاری چین است این ســرمایه گذاری ها از این جهت مهم هســتند که می توانند به رونق اقتصاد ایران و ایجاد مشاغل جدید کمک کنند.

 

اقتصاد ما ارتباط تنگاتنگی با کشورهای بریکس دارد؛ دلیل اصلی پیوند ناگسستنی ما با کشورهای بریکس صــادارت روزافزون نفت به این دولت هاســت.

 

چین بزرگترین مشــتری نفت ایران اســت و پس از آن هند قرار دارد.

 

این دو کشور نزدیک به 42 درصد از صادرات نفت ایران در سال 2018 را به خود اختصاص داده اند.

 

روابط نزدیک اقتصادی ایران و کشورهای بریکس به این معنی است که هرگونه تغییر در اقتصادهای بریکس می توانــد تأثیر زیادی بر ایران بگذارد.

 

به عنوان مثال، اگر کشورهای بریکس افزایش رشد اقتصادی را تجربه کنند، این امر احتمالا منجر به افزایش تقاضا برای نفت ایران می شود و می تواند به اقتصاد ایران کمک شایانی برســاند.

 

در مجمــوع می توان گفــت که عضویت در بریکس تاثیرات بســیار مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشــت.

 

از یک سو ایران می تواند به بازارهای جدید و فرصت هایی برای رشد دست پیدا کند و از سوی دیگر، با علم بر رشد اقتصادهای بریکس در آینده نه چندان دور، اقتصاد ایران نیز متأثر از این اثرات موفق رشــد خواهد کرد.

 

یکی از مهمترین ابتکارات بریکس بانک توسعه جدید (NDB) است که در سال 2014 تأسیس شد.

 

NDB یک موسسه مالی بین المللی است که برای پروژه های زیربنایی در کشــورهای در حال توسعه وام ارائه می دهد.

 

کشــورهای بریکس سهامداران اصلی بانک هستند و همچنین قرارداد ذخیره مشروط بریکس (CRA) را ایجاد کرده اند که مجموعه ای از ذخایر ارزی اســت که می تواند برای تثبیت ارزها در مواقع بحران استفاده شود.

 

CRA در سال 2015 ایجاد شد و حجم کلی آن 100 میلیارد دلار است.

 

این بانک برای ایران امکانی ایجاد خواهد کرد تا به سرمایه و سرمایه گذاری دسترســی پیدا کند و به عنــوان عضوی از این گروه، می تواند از منابع گسترده سایر اعضا استفاده کند تا برای تأمین مالی پروژه های زیربنایی و توسعه اقتصاد ما مورد استفاده قرار گیرد.

 

هدف اصلی بریکس ارتقای توسعه اقتصادی و همکاری بین کشورهای عضو است، یکی از راه هایــی که آنها این کار را انجام می دهند از طریق بانک نیو دولوپمنت بانک است که به کشورهای عضو برای پروژه های زیرســاختی وام می دهد.

 

که به طور بالقوه برای ما مثبت است زیرا به ایران امکان دسترسی به منابع مالی بیشتر برای پروژه های زیربنایی را خواهد داد.

 

 

«روزنامه اقتصادی نقش اقتصاد - 15 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |