توسعه و احیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

این مناطق با برخورداری از امتیازات و ظرفیت های فراوان در حوزه تجارت و صنعت توانسته اند در توسعه تولید و صادرات نقش بسیار مهمی ایفا کنند و امید می رود در سال 1401 بتوانند پیشران اقتصاد تولیدمحور در کشور باشند.

 

 

 

 

ایجاد نگاه نوین در بازاریابی محصول در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

 

حسین جلیلی/از آنجایی که تولید، فرآیند ترکیب ورودی های مختلف از مواد و غیرمواد )نقشه ها، دانش ساخت و غیره) با یکدیگر در جهت ساخت چیزی برای مصرف است، انجام این فرآیند می تواند نقش بسزایی در رونق و جهش آن تولید در اصل ساخت خروجی کالا یا خدمت دارای ارزش است که اشخاص از آن سود می برند.

 

علم اقتصاد تمرکز بر روی تولید را به نام «تئوری تولید» می شناسد که شباهت های فراوانی به «تئوری مصرف» دارد.

 

بدین ترتیب، توجه به تولید، توجه به انواع کالاهای مصرفی است که لازمه آن شناخت و مدیریت بازار است.

 

با عنایت به تعداد 2500 واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اهمیتی که استفاده از تکنولوژی پیشرفته در تولید بازار مصرف دارد؛ داشتن نگاه نوین و متناسب با بازاریابی محصول در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده که لازمه آن تحقیق و توسعه برنامه ریزی شده و روشمند برای رویارویی با مسائل پیچیده ازجمله صنعت، تولید، تجارت و خدمات از سوی سازمان های مناطق و بنگاه های اقتصادی مستقر در آنها است که جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها دارند، که همانا هدف آن، گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد آن برای بهبود وضعیت اقتصادی در جهت نوآوری و ایجاد فرآورده ها، فرآیند ها، وسایل و ابزار، نظام ها، خدمات و روش های جدید است که در پایان منجر به رشد و توسعه می شود.

 

نوع و سطح فعالیت های پژوهشی نیز البته یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب شده است، به طوری که موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به صنایع، کشاورزی، تجارت و خدمات به گسترش فعالیت های پژوهشی مربوط به آنها بستگی دارد.

 

در کشورهایی که پس انداز ملی به سمت سرمایه گذاری هدایت می شود، تحقیقات جایگاه اساسی داشته و شرکت های تولیدی فناور و مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، مراکز شتاب دهنده برای تجاری سازی و اکواریوم های فناوری در جهت خلاقیت و نوآوری و شکوفایی تاسیس می شوند.

 

افزایش واحدهای فناور و نوآور در مناطق آزاد و ویژه، توجه به اهمیت تاثیرگذاری پژوهش در رشد و توسعه صنایع مختلف را نشان می دهد.

 

قابل ذکر است که در ایران به ویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با از بین بردن خلا ارتباط میان صنعت و دانشگاه ها، تولید، تجارت و صادرات جایگاه مناسبی را در اقتصاد پیدا می کنند؛ به ویژه که کسب و کارهای استارتاپی در مناطق آزاد با همه تفاوت های شان درحال گسترش هستند.

 

مناطق آزاد ارس و اروند در زمینه تولید و انرژی؛ انزلی و کیش در حوزه خدمات فنی- مهندسی و فناوری اطلاعات؛ چابهار و قشم در خدمات گردشگری و تکنولوژی و ماکو در کشاورزی و لجستیک دارای مزیت هستند. همچنین به امتیازات عمومی فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد، باید تشکیل مراکز نوآوری و فناوری را هم افزود که با همکاری و راه اندازی شتاب دهنده های برتر کشور عملیاتی شده اند.

 

زیرساخت های فناوری اطلاعات و امکان خلق بازار مناسب تولید و صادرات از جمله مواردی است که برای این شرکت ها در مناطق آزاد ایجاد شده است.

 

این درحالی است که واحدهای صنعتی توانمند مستقر در مناطق آزاد می توانند بخشی از بازار موردنظر استارتاپ ها را فراهم کنند تا همکاری در آن بخش بیشتر تحقق پیدا کند.

 

زیست بوم های مورد نیاز و نوپا بودن فرآیند جذب استارتاپ ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند در آینده در جذب مراکز جمعیتی و تجهیز زیرساخت های مورد نیاز تولید موردتوجه بیشتر قرار گیرند.

 

همچنان که صنعت و تجارت از جمله مولفه هایی هستند که ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه می تواند برای تجاری کردن ایده های منجر به رشد آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

اقتصاد آزاد در مناطق آزاد

 

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت اقتصادی در مناطق آزاد به خبرنگار ما گفت:حل مشکلات اقتصادی به تنهایی نمی تواند راه کار باشد اقتصاد ایران نیاز به سیاست های خارجی و داخلی با برنامه ریزی دارد اما تاکنون متاسفانه برنامه ریزی برای اقتصاد وجود نداشته است، چرا که هر مسوولی به سفری می رود سعی بر این می کند تا قوانین آن کشور را در ایران اجرایی کند در صورتی که زیر ساخت مهم تر از اجرای قوانین است.

 

 

پیشرفت های اسمی در مناطق آزاد

 

وی در ا دامه اظهارداشت: تقلید از کشورهای دیگر باعث می شود تا کشور پیشرفتی نداشته باشد چرا که به تقلید نمی توان زیر ساختی را ایجاد کرد در دهه 70 اقتصاد آزاد مطرح شد اما اجرا شدن این اقتصاد نیاز به یک بستر سازی داشت در آن دوره سنگاپور اقتصاد آزاد را داشته است و با به تقلید از سنگاپور این طرح را اجرایی می خواستیم بکنیم اما متاسفانه به دلیل نبود بستر لازم این طرح هیچگاه اجرایی نشد.

 

این اقتصاددان در خصوص عدم پیشرفت در مناطق آزاد گفت: همانطور که گفتم ما کشوری هستیم که فقط تقلید می کنیم برای تقلید هم حتی نیاز است که تکنولوژی را وارد در یک برهه زمانی قرار بود از مناطق آزاد استفاده شود اما بومی های آن منطقه هم حتی نتوانستند از مناطق استفاده کنند و رونقی ایجاد کنند این رونق ایجاد شده در برخی از مناطق آزاد مانند کیش و ... هم به دلیل این بوده است که غیر بومی ها در آنجا سرمایه گذاری کرده اند و بومی ها برای این غیر بومی ها کار می کنند و کالای خارجی وارد می شود اما اگر تکنولوژی در این مناطق همانند سایر کشورها وارد می شد می توانست کمک بزرگی به این مناطق و بومی ها باشد در نهایت باید گقت که این تقلید است که در اقتصاد ایران حکم فرمایی می کند.

 

 

«روزنامه اقتصاد پویا - 7 شهریور 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/06/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |