صادرات ایران به ترکیه در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۶ درصد رشد کرده و تراز تجاری دو کشور در این مدت به میزان ۴۴۳ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

 

 

 

 

 

 

به گفته فعالان اقتصادی و تجار ایران در ترکیه مهم ترین مشکل در تجارت بین دو کشور، نقل و انتقال پول است.

 

اکنون سرمایه گذاران ترکیه ای در استان های مختلف به ویژه آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که اتاق تبریز در ایجاد این رابطه دو سویه نقش موثری داشته است.

 

اداره آمار ترکیه اعلام کرد صادرات ایران به این کشور با رشد قابل توجه ۸۱ درصدی در ششمین ماه سال جاری میلادی به ۳۶۷ میلیون دلار رسیده است.

 

به گزارش «ایرنا» اداره آمار ترکیه از رشد ۳۷ درصدی مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

 

ترکیه یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران محسوب می شود که از اوایل سال جاری چه در واردات و چه در صادرات، نامش در بین پنج شریک اول ایران دیده شده است.

 

توسعه روابط اقتصادی با همسایگان از مهم ترین اولویت های متولیان تجارت کشور است.

 

به خصوص در شرایط تحریم ها این مساله اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

 

بارها نیز مقامات مسوول اعلام کرده اند که ۱۵ کشور همسایه به علاوه چین و هند مهم ترین شرکای تجاری ما خواهند بود از این رو تعامل با ترکیه نیز در دستورکار آنها قرار دارد.

 

 مبادلات تجاری ایران و ترکیه که در ۶ ماهه نخست سال قبل ۲ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار اعلام شده بود، در مدت مشابه امسال به ۳ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار رسیده است.

 

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار رسیده است.

 

ترکیه در ماه های ژانویه تا ژوئن سال قبل یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

 

واردات ترکیه از ایران در ۶ ماهه نخست امسال نیز رشد قابل توجه ۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

ترکیه در ماه های ژانویه تا ژوئن سال قبل یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به یک میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

 

بر این اساس تراز تجاری ایران با ترکیه در این مدت به میزان ۴۴۳ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

 

این گزارش اعلام کرد: در ششمین ماه سال جاری میلادی ۲۵۷ میلیون دلار کالا از ترکیه به ایران صادر و ۳۶۷ میلیون دلار کالا از ایران وارد این کشور شده است.

 

 صادرات ترکیه به ایران در این ماه ۷ /۴درصد کاهش یافته است اما واردات از ایران با رشد قابل ملاحظه ۸۱ درصدی روبه رو شده است.

 

 ترکیه در ژوئن سال قبل ۲۶۹ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲۰۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

 

ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و هجدهمین منبع واردات ترکیه در ماه ژوئن ۲۰۲۲ شناخته شده است.

 

 

جدیدترین آمارهای تجاری ایران و ترکیه

 

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی ۳۳ درصد رشد داشته است.

 

ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه های ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر ۸۷۷,۲ میلیارد دلار بوده در مدت مشابه سال جاری به ۸۴۷,۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه های ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۷۰۲,۱ میلیارد دلار رسیده است.

 

ترکیه در ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۰۷,۱ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

 

رشد واردات ترکیه از ایران در ۷ ماهه امسال نسبت به صادرات این کشور بیش از ۴ برابر بوده است.

 

ترکیه در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۴۵,۲ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۶ درصدی داشته است.

 

ترکیه در ماه های ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷,۱ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

 

تراز تجاری ایران با ترکیه در ۷ ماهه سال جاری میلادی به میزان ۴۴۳ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

 

بر اساس این گزارش در جولای ۲۰۲۲ واردات ترکیه از ایران رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۶۳,۲۴۱ میلیون دلار رسیده است.

 

صادرات ترکیه به ایران در همین ماه رشد ۱ درصدی داشته و به ۲۶۸,۲۴۱ میلیون دلار رسیده است.

 

طبق آخرین اطلاعاتی که ما از طریق سازمان توسعه تجارت داریم، به دلیل تحریم ها تراکنش های بانکی عمدتا از طریق کشورهای ثالث انجام می گیرد و نتیجتا حجم بالایی ندارد، اما اتخاذ مکانیزم تهاتر در سازمان توسعه تجارت که با روی کار آمدن دولت جدید بیشتر هم مورد توجه قرار گرفت، کمک کرده است که ما بتوانیم اقلام موردنیازمان را با اقلام تولیدی خودمان که مزیت صادراتی دارد تهاتر کنیم که عدد قابل توجهی هم هست برای بخش خصوصی.

 

البته باز هم نمی توان در سطح کلان آن را چشمگیر دانست.

 

تا وقتی راه های تجارت مرسوم باز نباشد برای نمونه امکان گشایش ال. سی وجود نداشته باشد، تاجر بخش خصوصی فارغ از هر مساله دیگر ریسک تجارت را نخواهد پذیرفت، اما چیزی که من اطلاع دارم رقم مربوط به تهاتر ۶ میلیارد یورو است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه را داریم، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال حجم تجارت بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه را داریم، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال حجم تجارت بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

 

سال ۹۹ حجم کل تجارت ما با ترکیه حدود ۶ میلیارد دلار بود، از این رو با توجه به بهبود شرایط صادرات و واردات، امسال ترکیه جزو ۵ کشور نخست سبد تجاری ایران قرار گرفت که البته هنوز هم وضعیت تجاری بین دو کشور چندان مورد قبول نیست.

 

 

«روزنامه اقتصادی اسکناس - 12 شهریور 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/06/11     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |