بر اســاس تبصره ۷ قانون بودجه ســال ۱۴۰۱، دســتگاه ها موظف هستند برای شــفاف سازی و مقابله با فساد و به منظور تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه سازی ســامانه ها، بــه درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شــوند.

 

 

 

 

 

تا پایان شهریور امســال دستگاه ها باید یک سوم خدمات خود را در این بستر ارائه دهند.

 

طبــق داده های درگاه ملی خدمات دولت هوشمند برای وزارت صمت و دستگاه های زیرمجموعــه آن 381 مــورد خدمات و زیرخدمات دارنــد.

 

در میان خدمات این وزارتخانه مواردی مانند پروانه اکتشــاف ذخایــر معدنی، ارائــه مجوز پخش کالا و مجوز مشــاغل خانگی دیده می شــود که البتــه وبگاه آن هــا در درگاه ملی خدمات معرفی شــده، اما در مواردی هم ســامانه مربوط به خدماتی مثل بازرســی و نظارت فنــی معادن و ارایه معرفی نامه قالیبافان جهت بهره مندی از بیمه تأمین اجتماعی و... معرفی نشده است.

 

 

وزارت صمت در صدر دستگاه های پر مراجعه

 

گــزارش نتایج ارزیابی دســتگاه های اجرائــی در دوره نهــم پایش کیفیت خدمات دســتگاه های اجرائی کشــور تا خرداد 1401 که از ســوی ســازمان فناوری اطلاعات منتشــر شــده نشان می دهــد کــه وزارت صنعت، معدن و تجــارت 81 خدمت و 172 زیرخدمت دارد و امتیاز کمی خدمات الکترونیکی این وزارتخانه حدود 44 درصد اســت و که ســقوط 27 پلــه ای این وزارتخانه در بین دســتگاه ها را نسبت به ارزیابی قبلی نشان می دهد.

 

البته همانطور که گفته شــد این رتبه ها مربوط به خرداد ماه بوده و احتمالا در ماه های اخیر بهبود داشته است، اما به دلیل عدم پاسخگویی نمایندگان وزارت صمت و عدم دریافت داده های جدید، از این آمار اســتفاده شده است.

 

 دســتگاه های اجرایــی پــر مراجعه، دســتگاه هایی هســتند که بیشترین خدمات پرمخاطب از نوع G2C (خدمات دولــت به مردم) و G2B (خدمات دولت بــه کســب و کار هــا) را ارائه می دهند.

 

از بین 78 دســتگاه پر مراجعه، وزارت صمت با 81 خدمت بیشــترین خدمات پرمراجعه را دارد، اما امتیاز الکترونیکی شــدن این خدمات 44 درصد است که این وزارتخانه را در جایگاه 38 دســتگاه های دولتی قرار می دهد.

 

بر اســاس آمار مذکور، کیفیت ارائه این خدمات هم 38 درصد اعلام شده است.

 

 

نبود محرک تنبیهی در صورت عدم تحقق خدمات الکترونیک

 

در این باره با آقای خســروی، کارشــناس اقتصــادی گفــت و گو کردیم.

 

خســروی می گوید: طبق برنامه دولت، قرار بود تمام پنجره های واحد خدمات رو در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شود.

 

مقرر شد که یک سوم خدمات دستگاه ها تا پایان تابستان امسال به صورت الکترونیک ارائه شود و دو سوم باقی مانده هم تا پایان سال به سرانجام برسد.

 

از بین 180 دستگاه فقط 27 دستگاه خدمات خود را به صورت الکترونیــک راه انــدازی کرده اند که البته تعــدادی از این خدمات پیش از این هم به صورت پراکنده وجود داشــت.

 

برای وزارت صمت 381 خدمت در درگاه ملی خدمات دولت هوشــمند تعریف شده که البته فکر می کنم بیشتر از این تعداد باشد.

 

خســروی ادامه داد: در وزارت صمت، 20 ســامانه فعال است که حتی این سامانه ها هم هنوز یکپارچه نشــده اند و این مسئله نشــان می دهد حتی یــک وزارتخانه هم در یکپارچه کردن خدمات مشــکل دارد.

 

روانسازی و شفاف سازی، تسریع در صدور مجوز ها و مشــوق ها و راهنمایی مورد نیاز تولیــد کننــدگان از مزایای ارائه خدمات الکترونیک به مردم است.

 

یکپارچه سازی و حذف ســامانه های مازاد موجب کاهش هزینه ها و تسریع امورات مردم می شود.

 

خســروی با اشــاره به اینکه در گذشــته در هیــچ قانونــی جریمــه و تنبیهی برای دســتگاه های اجرایی به علت عدم تحقق خدمات الکترونیک در نظر گرفته نشــده، گفــت: الان هم هیچگونه جریمه ای وجود ندارد، اما دولت سیزدهم فشار بیشتری روی دستگاه ها برای محقق شدن این امر آورده است.

 

اگر بتوانیم خدمات دولت هوشمند را در وزارتخانه های اولویت دار مثل وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد اعمال کنیم، قطعا منجر به کاهش تشریفات و تامین رضایت شهروندان خواهد و از بین رفتن فساد و رانت می شود.

 

اگر پنجره ملی خدمات دولت هوشــمند در وزارت صمت به طور کامل ایجاد شود، نرخ دستوری که موجب رانت و فساد شده در بســیاری از حوزه هــا از جمله فولاد و خودروسازی و حتی بخشی از پتروشیمی و شــرکت های بزرگ زیرمجموعه آن، به حداقل برســاند.

 

چرا که افرادی به صورت حقیقی و حقوقی وجود دارند که با داشتن پروانه و کســب و بهره برداری، بدون هیچ تولیدی سهمیه ورق فولاد و آهن آلات را بیشــتر از شرکت هایی که فعالیت واقعی دارنــد دریافت می کنند.

 

در صورت ایجاد پنجــره هوشــمند، شــرکت هایی که از نرخ های دســتوری توسط وزارت صمت در وزارت صمــت بهره مند می شــوند، به راحتی شناســایی می شــوند و مدیران با امضای طلایی نمی توانند به شرکت هایی که فعال واقعی نیستند و تولید ندارند حواله صــادر کنند.

 

خســروی در پایان به نتایج کمیته تحقیق و تفحص درباره فولاد اشاره می کند و می گوید این فساد حاصل رانتی اســت که از نرخ دســتوری وزارت صمت برای افراد و شرکت هایی ایجاد شده است.

 

در صورت راه اندازی کامل پنجره خدمات دولت هوشمند، از صدور مجوز های متعدد توســط ســازمان های متعدد جلوگیری می شــود.

 

برای مثال هر شخص باید ۶ ماه وقت بگذارد تا مجوز های بین دستگاهی را برای حوزه کارآفرینی بگیرد، اما در پنجره خدمات هوشــمند می توان این مجوز ها را حداکثر در مدت دو هفته دریافت کرد.

 

 

«روزنامه روزگار - 13 شهریور 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/06/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |