تمرکز بر تجارت خارجی بین ایران و کشــورهای عضو اتحادیه اوراســیا به عنوان اولویت در برنامه های اقتصــادی مورد توجه دولت ســیزدهم بوده است تا جایی که در پنج ماهه سال جاری افزایش چشمگیری را در این بخش شاهد هستیم به گزارشی آمادگی برای اجرای قانون موافقتنامه ایران و اوراسیا به منظور افزایش حجم تجارت خارجی و اختصاص مســیر سبز در حوزه اوراسیا شــاهد این رویکرد است. ،

 

 

 

 

در این خصوص رایزن بازرگانی ایران در ارمنســتان معتقد است که مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراســیا به نتایج خوبی رسیده و در ماه های آینده شاهد آزادســازی تجارت میان دو طرف خواهیم بود.

 

 

به نظر می رســد با پیگیری مراحل مربوط به قانون گذاری در این کشورها در ماه های آینده امکان توسعه تجارت میان دو طرف فراهم خواهد شد.

 

رایزن بازرگانی ایران در ارمنســتان با بیان این که بازار این کشــور برای ایران ظرفیت بســیار مطلوبی دارد، توضیح داد: با وجود آنکه یک دیدگاه غلط معتقد اســت بــا توجه به وســعت محدود و جمعیت ســه میلیون نفری ارمنســتان نمی توان روی این کشــور به عنوان یک بازار بزرگ حساب کرد، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطات مرزی که میان دو کشور وجود دارد قطعا این بازار برای کالاهای صادراتی مــا اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

گداری ادامه داد: ما در میان کشــورهای همسایه با بازارهای متفاوتی روبه رو هســتیم. در شرایطی که در کشورهایی مانند عراق و افغانستان کالاهای ایرانی شــرایط رقابت ســاده تری دارنــد؛ اما در کشــوری مانند ارمنســتان کالاها از نقــاط مختلف جهان وارد می شــوند و از ایــن رو بایــد ما بــرای رقابت با کیفیت های مختلف آماده باشیم.

 

رایزن بازرگانی ایران در ارمنســتان خاطر نشان کرد: ایران و ارمنستان از نظر سیاسی و تاریخی روابط گســترده ای با یکدیگر دارند و از این رو می توان با اســتفاده از این ظرفیت ســطح تعاملات تجــاری را به شــکل جدی بــالا برد و مقدمات را برای صــادرات کالاهــای ایرانی این همسایه شمالی فراهم کرد.

 

 

رییس کل گمــرک ایران هــم از اقدامات گمرک ایــران در ۳ بخش درون ســازمانی، ملــی و بین المللی در این مدت خبر مــی دهد که بر افزایش ۳۰ درصدی میزان تجارت در پنج ماهه امســال بین ایران و کشورهای اوراسیا اثر گذاشته است »علیرضا مقدســی» اظهار داشــت: حجم تجارت خارجــی بین ایران و کشــورهای عضــو اتحادیه اوراســیا در پنج ماهه ســال جاری بــه رقم یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار رسید.

 

وی با اشــاره به اهــم اقدامات گمــرک ایران در راســتای اجرایی کردن قانون موافقتنامه ایران و اوراســیا برای افزایش حجم تجارت خارجی بین اعضاء، خاطرنشان کرد: در بخش درون سازمانی، گمرک ایــران با تشــکیل کارگروه پایــش امور گمرکی در حوزه اوراسیا نسبت به اختصاص مسیر ســبز برای اظهارنامه مورد مبادله در موافقتنامه، موافقت با حمل یکسره در رویه واردات و صادرات، پذیرش حداقــل اســناد و مدارک در راســتای ترخیــص کالا، تمهیدات لازم در راســتای پیش اظهاری اقلام مورد مبادله در گمرک، ایجاد مرکز پاســخگویی به موضوعات گمرکــی در گمرک و هماهنگ سازی کد کالا  ((HS از ۸ رقم به ۱۰ رقم اقدام لازم را انجام داده است.

 

رئیس کل گمــرک ایران به اقدامــات گمرک در بخش ملی اشــاره کرد و گفت: در ایــن بخش با برگزاری هفت جلسه با ســازمان های همجوار در حوزه تجــارت خارجی و انجام اقدامات تســهیل گر از جمله به روزرســانی ارزش گمرکی کالاهای صادراتی مطابق موافقتنامه اوراســیا، هماهنگی جهت ارائــه مجوزهای ترخیــص قانونی از طریق یک مرجع واحد و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور کنترل محموله های صادراتی مشمول محدودیت ِ و ممنوعیت ها در راســتای تســهیل تجارت بین ایران و اوراسیا گام برداشت.

 

معاون وزیر اقتصــاد تصریح کــرد: گمرک ایران در حوزه بیــن المللی نیــز با تشــکیل کارگروه مشــترک همکاری های گمرکی به صورت آنلاین با کشورهای عضو اوراسیا، نســبت به بروزرسانی ارزش گمرکی اقــلام صادراتی ایران به اوراســیا، پیگیری برای نهایی کردن سند تبادل الکترونیک اطلاعات گمرکی و سند همکاری شناخت متقابل فعالان اقتصادی مجاز برای ارائه تسهیلات تجاری مطلوب تر بین کشــورهای عضــو، موافقت ایران برای عملیاتی شــدن گواهی مبداء الکترونیکی و اعمال تخفیفات ترجیحی اوراسیا بین کشورهای عضو بر روی کالاهای صادراتی اقدام کرده است.

 

مقدســی تاکید کرد: مجموع این اقدامات سبب کاهش انجام تشــریفات گمرکی بین کشورهای عضو و سرعت در ترخیص کالا شد، به گونه ای که در ۵ ماهه اول ســال جاری صادرات کشورمان به کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۵۲۲ میلیون و ۱۴۱ هزار دلار شــده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

 

وی بیشــترین میزان کالاهــای صادراتی ایران به اوراســیا در ۵ ماهه امســال را به ترتیب به مقصد کشــورهای فدراســیون روســیه، ارمنســتان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس ذکر کرد و افزود: در این مدت میزان صادرات ایران به:

 

  • فدراســیون روســیه ۲۹۱ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار،

 

  • ارمنستان ۱۴۴ میلیــون و ۱۰۱ هزار دلار،

 

  • قزاقســتان ۶۱ میلیون و ۲۰۶ هزار دلار،

 

  • قرقیزستان ۱۸ میلیون و ۴۲۶ هــزار دلار و

 

  • بلاروس ۷ میلیون و ۱۷۸ هزار دلار بوده است.

 

مقدســی گفت: در همین مــدت واردات ایران از کشــورهای عضو اتحادیــه اقتصادی اوراســیا به حدود ۸۰۴ میلیون و ۲۵۳ هزار دلار رســیده که در مقایســه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته اســت که به ترتیب:

 

  • فدراسیون روسیه بــا ۷۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار،

 

  • قزاقســتان ۷۸ میلیــون و ۴۲۳ هــزار دلار،

 

  • بــلاروس ۳ میلیون و ۸۸۷ هزار دلار،

 

  • ارمنســتان ســه میلیون و ۸۶۲ هزار دلار و

 

  • قرقیزســتان با ۲ میلیون و ۷۱۹ هزار دلار

 

اولین تا پنجمین کشور مبدا کالاهای وارداتی ایران بوده اند.

 

کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان ارمنستان و قزاقســتان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل می دهند.

 

 

«روزنامه اقتصاد ملی - 21 شهریور 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/06/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |