ایمن سازی اقتصاد کشور از جمله مباحث مهم و اولویت های ضروری کشور به شمار می رود به طوری که ایمن سازی در بعد داخلی و خارجی، می تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در بخش های مختلف شود.

 

 

 

 

 

اقدامات اساسی و راهبردی برای مقاوم سازی اقتصاد در بعد داخلی و خارجی تا حدود بسیار زیادی معضلات اصلی اقتصاد ایران را برطرف می کند به همین دلیل انتظار می رود اولین رویکرد دولت و دستگاه های مختلف و وزارتخانه ها بخصوص سازمان ها و نهادهای اقتصادی ناظر بر تحقق ایمن سازی درونی و برونی اقتصاد باشد.

 

قطع به یقین ایمن سازی اقتصاد کشور در وهله اول با تقویت پول ملی کلید زده می شود به همین خاطر انتظار می رود بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد در این موضوع خوش بدرخشد و ضمن اینکه مانع کاهش ارزش پول ملی شود زمینه برای افزایش رشد و قدرت پول ملی را فراهم سازد.

 

ایمن سازی بیرونی به این معناست که ارتباطات و تعاملات اقتصادی ایران با دنیا افزایش بیابد.

 

گسترش تجارت خارجی با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت های تحقق ایمن سازی برونی اقتصاد کشور به شمار می رود.

 

از این رو اتخاذ راهکارهایی برای کلید زدن ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت است.

 

رصد و کنترل گردش سرمایه و نقدینگی به شرط سرمایه گذاری روی فعالیت های مولد و تصویب قوانینی برای مبارزه قاطعانه با فعالیت های سوداگری می تواند زمینه را برای تقویت درونی اقتصاد ایجاد کند تدوین بسته های مالیاتی با توجه به درآمدهایی غیر مولد در این موضوع کمک کننده است.

 

درآمد مالیاتی از محل فعالیت های سوداگری درآمد غیر تورمی را بالا می برد و همین موضوع مانع افزایش پایه پولی و افزایش گرانی و تورم می شود.

 

رصد سرمایه هایی که در فعالیت های سوداگری هزینه می شوند برای اخذ مالیات از آنها موضوع مهمی است، رصد درآمدها با استفاده از ابزارها و سامانه های دقیق و شفاف به نفع ایمن سازی درونی جامعه تمام می شود لذا روی این موضوع باید حساس بود.

 

جلوگیری از فرار مالیاتی بخصوص در پول های باد آورده ناشی از دلالی بسیار مهم است به همین خاطر در موضوع بازنگری قوانین مالیاتی و پایه های مالیاتی باید جدی باشیم.

 

اخذ مالیات از تراکنش های مالی در بازارهای سوداگری درآمد دولت را بدون وابستگی به نفت تامین می کند ضمن اینکه اثر بعدی آن حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای مولد خواهد بود، بنابراین راه های خوبی برای درآمد زایی و افزایش اشتغال به واسطه هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت های مولد و بنگاه های تولیدی باز می شود.

 

ایمن سازی اقتصاد را باید از سیاست گذاری های درست اقتصادی کلید زد تا اقتصاد در بخش های مختلف بیمه شود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 5 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/05     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |