منیر رستملو

بدیهی است یکی از مهم ترین مؤلفه های مؤثر بر اقتصاد کشــورها، بهبود محیط کســب و کار می باشد.

 

 

 

 

 

محیط کسب و کار که در یک تعریف کلی ، مشتمل بر مجموعه عواملی است که به طور مشترک بر اداره و عملکرد بنگاه ها تأثیرگذار بوده ولی خــارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارد.

بهبود محیط کســب و کار بــرای بنگاه های کوچک و متوسط SME) ها) اهمیت زیادی دارد؛ بهبود شرایط مناسب کسب و کار، انتظار رشد تولید و اشتغال فراوان و چشــمگیر برای بنگاه های کوچک و متوســط SME) ها) را در پــی دارد.

در مقابل عدم مناســب بودن این شرایط مانع رشد و توسعه کشور که وابستگی زیادی به عملکرد این بنگاه ها دارد، خواهد شد.

 در چرخه کســب و کار، نیــروی انســانی و به طور خاص کارگران بیشــترین تأثیر را از محیط کسب و کار دریافت می نمایند و مجموعــه عوامل زیادی بر عملکرد آنان مؤثر است که شــاید تأمین اجتماعی از مهم تریم این مؤلفه ها باشــد که به طور مشخص متوجه بیمه های اجتماعی هر کشــوری می باشد.

قــرار گرفتن افراد تحــت چتر حمایــت بیمه ای به افزایش امنیت اجتماعی در کشــور کمک می کند و آرامــش روانی در پی دارد.

در دنیــای امروز تأمین اجتماعی و زمینه های مربوط به آن بخشی از زندگی و فرهنگ انســان تلقی می شــود و گسترش نظریه های انســان دوستی با تأکید بر مســئولیت همگان نســبت به یکدیگر در پیدایش نگرش های جدید در این خصوص موثر بوده اســت.

نظام تأمین اجتماعی با عملکرد موثر، عنصر اصلی نظــام اجتماعی مدرن اســت و نظام تأمین اجتماعی باید اطمینان فراگیر مردم را جلــب کند تا انگیــزه و رغبت بــه تلاش و کوشــش توأم با امنیت منابع انسانی در کشور ارتقاء یابد.

نقش و اهمیــت تأمین اجتماعی در توســعه اقتصــادی، اجتماعی و فرهنگی جوامــع روز به روز افزایش می یابــد و این اعتقاد به وجــود می آید که توسعه و گسترش کمی و کیفی تأمین اجتماعی در برآورده ســاختن نیازهای انســانی و ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش اساسی دارد اگر نظام های تأمین اجتماعی به خوبی به وظایف خود عمل کنند، می توان انتظار داشت که اعتماد عمومی، همبســتگی اجتماعی و وحدت ملی ارتقاء یابد.

این موضوع در نظام جمهوری اسلامی که متکی به حمایت آحاد جامعه و پشتیبانی اعتقادی و دینی اقشار مختلف است، اهمیت مضاعف دارد.هر کشــوری که در ارایه خدمات تأمین اجتماعی موفق تر عمل کند، می تواند در عرصه هــای مختلف نیز توســعه یافتــه و ادعای موفقیت کند زیرا تأمین اجتماعی امید و آسایش مردم برای آینده را تضمین می کند.

تأمین اجتماعی پیش نیاز توسعه در کشور محســوب می شود، به مثابه ابزار توزیع مجدد درآمدها، مظهر استقرار و تأمین امنیت و عدالت اجتماعی و موجب آرامش خاطر و عزت نفس در افراد می باشد که با کارکردهای خود، می تواند نقش به سزایی در حمایت از مردم در برابر مخاطرات ناشی از بحران های اقتصادی و اجتماعی ایفا نموده و توســعه پایدار را رقم بزند.

در نظام جمهوری اســلامی خدمات گســترده ای توســط نهادهای خدمت رســان از جمله سازمان تأمین اجتماعی به مردم ارائه می شــود.

در کشور ما، ســازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهم تریــن متولیان بیمه هــای اجتماعی مســتقیم و غیرمستقیم بر فضای کسب و کار تأثیر می گذارد و از آن تأثیر می پذیرد.

سازمان تأمین اجتماعی یکی از نهادهایی است که بیشــترین مراودات را با اقشار مختلف مــردم دارد و یکی از حوزه های گســترده خدمت رسانی به مردم محسوب می شود و در ارتقاء رضایتمندی مردم نقش بســیار با اهمیتی بر عهده دارد.

بخشی از خدمات ســازمان تأمین اجتماعی جنبه حمایتی دارد و بخــش دیگر از این حمایت ها با تلاش خود مردم برای برخورداری از آســایش و آرامش در آینده انجام می شود.

 این سازمان با مزایا و حمایت های جاری و آتی خود از کارگــران در مقابل مخاطرات کاری و ســلامتی کارگــران و خانواده هــای آنان مــی تواند موجب ایجاد امنیت روانی و اقتصــادی در جامعه کارگری گردد که خود موجب افزایش بهــره وری و کارآیی در کســب و کارها می گــردد.

هر فرد پــس از آغاز بیمه پردازی می تواند از ســازمان تأمین اجتماعی خدمات بیمــه ای و درمانی خــود را در چهارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در برابر هر بیمه شــده مشروط به تداوم اشــتغال وی در کارگاه مشمول قانون است، اگر برای بیمه شده ای که تحت پوشش قرار گرفته برای مدتی از ســوی کارفرما لیســت و حق بیمه پرداخت نشود، ســازمان تأمین اجتماعی با انجام بازرسی از کارگاه و در صورت اشتغال به کار اینگونه افراد، تعهدات خود را به بیمه شــده ارائه می کند و حق بیمه یاد شده را از کارفرما مطالبه می کند.

ســازمان تأمین اجتماعی به عنوان زیرســاخت و ابزار توسعه هم به حســاب می آید چرا که نیروهای مولد کار تحت پوشــش این ســازمان قرار دارند.

ســازمان تأمین اجتماعی به عنوان اولین خریدار و دومین تولید کننده درمان در کشــور است که به سبب یکپارچگی تعهدات ســازمان در حوزه های بیمه و درمانی، جذابیت خاصــی برای مخاطبین دارد.

هدف سازمان بین النســلی تأمین اجتماعی گسترش و تعمیم بیمه های تأمین اجتماعی برای کارگران اســت که با تأمین امنیت و آرامش خاطر نیروهای مولد کار در کشور، امید و اعتماد به آینده و بهره وری را برای آنان بــه ارمغان می آورد که این امر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش سازنده و اثربخشی دارد.

ســازمان تأمین اجتماعی با ایفای نقش تأثیرگذار خود توانسته است 2 هدیه آرامش و امنیت اجتماعی را برای مردم و بیمه شدگان خود به ارمغان بیاورد.

خدمات سازمان تأمین اجتماعی و فعالیت اثربخش آن منجر به ارتقاء امنیت اجتماعی و آســودگی خاطر نیروهای مولد کشور می شود و اگر خدای نخواسته اخلالی در فعالیت این سازمان بوجود آید، ممکن اســت تضعیف امنیت اجتماعی را به دنبال داشــته باشــد.

چنان که در شهرهایی که پوشــش بیمه ای تامین اجتماعی بیشتر است، آســیب های اجتماعی کمتری نیز مشــاهده می گردد.

با توجه به اینکه درآمد های ســازمان تأمین اجتماعی منتشــأ از فضای کســب و کار می باشد؛ رونق فضای کسب و کار ســبب افزایش درآمدهای آن می گردد.

این سازمان برای حفظ ارزش ذخایر خود، ناچار از ســرمایه گذاری و به کارگیری ذخایر خود در فضای کسب و کار اســت؛ چرا که با تزریق منابع مالی و افزایش ســرمایه گــذاری ها به بهبود فضای کســب و کار کمک می کنــد.

تغییر نگرش بنگاه داری به سرمایه داری در این سازمان با هدف افزایش تــوان اقتصادی و صیانت هرچه بیشــتر از صندوق بین النســلی تامین اجتماعــی می گردد چرا که این تغییر رویکرد، ضمن شــفافیت، ارزش افزوده بیشتری را برای افزایش تامین منابع پایدار، ایجاد خواهد کرد.

ســرانجام می توان گفت؛ تأمین اجتماعــی به مثابه ابــزار توزیع مجــدد درآمدها، مظهر استقرار و تضمین امنیت و عدالت اجتماعی و موجب آرامش خاطر و عزت نفس در افراد اســت که با کارکردهــای خود می تواند نقش به ســزایی در حمایــت از مــردم در برابر مخاطرات ناشــی از بحرانهای اقتصادی و اجتماعی ایفا نموده و توسعه پایدار را رقم بزند.

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 19 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |