سید بهاالدین حسینی هاشمی مدیر عامل اسبق بانک صادرات و کارشناس بانکی

 

در موضوع حمایت از تولید و اعطای وام به بخش های مختلف تولیدی آنچه مورد توجه مسوولین و دست اندرکاران باید قرار بگیرد این است که نباید انتظار داشته باشند.

 

 

 

 

 

بانکها با واگذاری اموال و دارایی های خود اقدام به حمایت از تولید کنند، چرا که افتادن در چنین مسیری قطعا نتیجه ملموسی نخواهد داشت.

 

به این خاطر که اصولا همواره میزان مشخصی از اموال بانک همیشه در واگذاری است، لذا تاثیر چندانی در قدرت وام دهی بانکها ندارد مگر این که آزاد کردن مقداری از دارایی بانکها برای سود آوری مفید ارزیابی شود.

 

قطع به یقین نمی توان انتظار داشت بانکها قدرت وام دهی خود را با فروش اموال و دارایی های خود افزایش دهند به این دلیل که اصولا همواره انواع سپرده ها و مسکوکات نزد بانکها وجود دارد و بانکها از آنهاد به عنوان تسهیلات بهره می برند.

 

بانکها در فروش اموال و دارایی خود قطعا همکاری لازم را خواهند داشت و مطابق با بخشنامه ها و دستورات دولت و بانک مرکزی عمل می کنند اما تحقق این موضوع بیشتر منوط به وضعیت اقتصادی بخصوص در بخش مرتبط با تورمی است که متاسفانه روز به روز در حال افرایش است.

 

به همین خاطر در شرایط تورمی ممکن است بانکها اموال خود را نفروشند، یا تمایل چندانی به اجرای بخشنامه ها و دستوراتی مبنی بر فروش اموال و دارایی خود نداشته باشند.

 

از این جهت در شرایط تورمی باید به بانکها حق داد چرا که نرخ تورم بالاست ودولتی که برای جمع آوری نقدینگی از دست مردم و جلوگیری از رشد پایه پولی که به رشد تورم می انجامد اقدام به انتشار و عرضه اوراق گواهی ارز و طلا می کند به عینه چنین پیامی را به جامعه و به نظام بانکی انتقال می دهد که برای مصون ماندن ریال و دارایی خود در این وضعیت اقتصادی باید احتیاط کنید، به این خاطر باید به بانکها حق داد که وقتی دولت مردم را به خرید سپرده و گواهی ارز و طلا تشویق می کند که از تورم مصون بمانند بانکها نیز دارایی خود را سپر تورمی بدانند و حاضر نباشند دارایی خود را برای اعطای وام بفروشند.

 

این موضوع باید در نظر گرفته شود که بانکها براساس واقعیت های موجود اقتصادی تصمیم می گیرند و اقدام می کنند لذا نباید انتظار داشت بی محابا دل به دریا بزنند و در شرایط بی ثباتی اقتصادی دارایی های خود را بابت اعطای وام و تهسهیلات به فروش برسانند.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 23 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |