عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: دولت به شدت باید در برابر نفوذ افراد سیاسی به بودجه و تحمیل هزینه های مختلف به بودجه بایستد، در غیر این صورت بیماری کسری بودجه و تورم رو به بالا گریبان اقتصاد ایران را در سال آینده بیش از پیش خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

تدوین و تصویب بودجه برای دخل و خرج دولت در یک سال آینده موضوع بسیار مهمی است، چرا که اصل درآمد کشور وابسته به میزان تولید ناخالص ملی است.

 

به بیان دیگر بودجه یک جزء از چهار جزء تولید ملی به شمار می رود بنابراین فقط دخل و خرج دولت به حساب نمی آید، بلکه قاعدتا درآمدها باید صرف خدمات واقعی شود که دولت موظف به انجام آن است، خدماتی که بستر ساز توسعه اقتصاد کشور می شود بنابراین تدوین و تصویب درست بودجه بیش از آنچه که گمان می رود حائز اهمیت است.

 

وی در این باره گفت: بار مالی شرکت های زیان ده دولتی از روی بودجه کشور باید هر چه زودتر برداشته شود و این شرکت ها به بخش خصوصی داده شوند تا شاهد تغییرات شگرفی در نحوه مدیریت آنها باشیم.

 

مساله این است که بودجه کشور بودجه تحمیلی است یعنی بخشی از هزینه هایی که در بودجه وجود دارد و اتفاقا ارقام بالایی است تحمیل شده از سوی سازمان ها و نهادها یا افراد ذی نفوذ است.

 

 استاد اقتصاد دانشگاه اهواز خاطر نشان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از دستگاه های فرهنگی، آموزشی پژوهشی کشور به صورت موازی کار می کنند و بودجه های سنگینی به آنها اختصاص یافته در حالی که کمک ناچیزی به افزایش تولید ملی و رفاه کشور نمی کنند.

 

این دستگاه ها ردیف های بودجه بسیار سنگینی با فشار و نفوذ افراد سیاسی، مذهبی و نماینده های مجلس گرفته اند که به ردیف های هزینه ای تبدیل شده است که بخش قابل توجهی از بودجه را می بلعد و روز به روز فشار اقتصادی به مردم را افزایش می دهد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در خصوص شرایط هزینه کرد از بودجه برای برخی دستگاه ها گفت: اصولا در دنیا برای برخی نهادها و سازمان ها به شرطی ردیف بودجه و هزینه ای قرار می دهند که آن نهاد و سازمان یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به رفاه و رشد اقتصادی جامعه کمک کند علی رغم اینکه در ظاهر امر گمان می رود که دستگاه های امنیتی به تولید ملی کمک نمی کنند اما چون به سبب فعالیت این دستگاه ها جامعه آرامش دارد باید برای آنها ردیف بودجه در نظر گرفت.

 

وی در این باره تصریح کرد: یا فعالیت های ورزشی و فرهنگی واقعی چون منجربه ایجاد نشاط و آرامش در جامعه می شوند و به صورت غیر مستقیم زمینه بهره وری نیروی کار را فراهم می کنند در زمره اولویت هایی قرار می گیرند که به صورت غیر مستقیم به تولید ملی کمک می کنند، بنابراین در این حد و با بررسی های همه جانبه و کارشناسانه اگر به موضوع نگاه شود خوب است در غیر این صورت هیچ بار هزینه ای اضافی نباید به بودجه کشور تحمیل شود.

 

مرتضی افقه معتقد است: عدم تغییر در تدوین و تصویب بودجه و تحمیل بار هزینه های نامربوط و بی دلیل به بودجه به افزایش استقراض و چاپ پول می انجامد که در نهایت به تورم های بالایی می انجامد که قرار و آرامش را از جامعه می گیرد و مردم را نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی نگران و معترض می کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: متاسفانه همچنان شاهد تخصیص ردیف های زیادی به اسم فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی هستیم که به رشد وتوسعه اقتصاد کمک نمی کنند.

 

بی شک این ردیف ها باید حذف شوند و دولت به شدت باید در برابر نفوذ افراد سیاسی به بودجه و تحمیل هزینه های مختلف به بودجه بایستد در غیر این صورت بیماری کسری بودجه و تورم رو به بالا گریبان اقتصاد ایران را در سال آینده بیش از پیش خواهد گرفت.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 23 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |