پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری 19 تا 25 آذر 1401 )، پرداخته است.

 

 

 

 

 

 

ناشران بورسی رتبه‌بندی می‌شوند

ولی‌اله جعفری، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در سیزدهمین نشست گروهی خبرنگاران بازار سرمایه با مدیران سازمان بورس اظهار کرد: شرکت‌هایی‌ که متقاضی ورود به بازار سهام هستند در ابتدا باید مراحل پذیرش را طی کند و این اداره مطابق دستورالعمل‌ها به‌عنوان عضو ناظر در جلسات پذیرش حضور پیدا می‌کند.

وی افزود: پس از ثبت شرکت‌ها، اطلاعات جاری و سنوات گذشته منتشر شده و بر گزارش ارزش‌گذاری نظارت می‌شود؛ پس از برطرف شدن ابهامات مربوط به بحث ارزش‌گذاری، شرکت برای عرضه اولیه به بورس یا فرابورس معرفی می‌شود.

در واقع شرکت‌ها از ابتدا که مدارک و مستندات خود را ارائه می‌کند تا زمانی که درخواست خود را به ثبت می‌رساند، این اداره در کنار آنها خواهد بود و ناظر بر فرآیندها است.

 

 

دوره‌های آشنایی قضات با بازار سرمایه برگزار شد

محمد جوانمردی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اظهار کرد: سازمان بورس اوراق بهادار هفته گذشته میزبان کارآموزان منصب قضا جهت برگزاری دوره آموزشی دو روزه‌ای در خصوص مباحث تخصصی و حقوقی بازار سرمایه بود.

وی ادامه داد: این دوره به استناد دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه در سال ۹۹ که در دوره ریاست آیت اله رئیسی بر قوه قضاییه ابلاغ شده بود، برگزار شد.

طی این دستورالعمل یکی از وظایف معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، آموزش تخصصی قضات عنوان شد و در همین راستا سازمان بورس با همکاری قوه قضاییه، این دوره آموزشی تخصصی را برگزار کرد.

 

 

تصویب و ابلاغ دستورالعمل «رسیدگی و پاسخگویی به شکایات در بازار سرمایه»

محسن علیزاده، رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس گفت: در راستای حمایت از حقوق و منافع سهامداران و در اجرای قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، دستورالعمل «رسیدگی و پاسخگویی به شکایات در بازار سرمایه» که به پیشنهاد اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی در مرکز تدوین، تطبیق و تنقیح قوانین و مقررات بررسی شده بود در جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: این دستورالعمل با هدف افزایش سرعت و دقت در رسیدگی و پاسخگویی به شکایات حوزه بازار سرمایه و همچنین ارتقاء فرآیند نظارت بر بازار سرمایه، از طریق نظام‌مند نمودن رسیدگی به شکایات تدوین شده است.

 

 

پیش‌دستی سازمان بورس در اصلاح بودجه ۱۴۰۲ / صنایع بورسی فدای مخارج کوتاه مدت نشوند!

محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: تدوین بودجه سال‌هاست که در بازار سرمایه بحث برانگیز بوده و سال گذشته نیز این بحث بسیار داغ شد؛ زیرا لایحه‌ای که تقدیم مجلس شد، تبعات زیادی را برای بازار سهام در پی داشت و با توجه به واکنش سریع بازار، با ریزش‌های پی در پی مواجه شدیم.

دهقانی احمدآباد اضافه کرد: عمده ترس بازار سهام از لایحه بودجه‌ای که سال گذشته ارائه شد، مربوط به نرخ‌های گاز، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه‌ و غیره بود که در همین راستا نیز کانون‌ها و سازمان بورس جلسات متعددی را برگزار کردند و در نهایت نامه‌ای به‌منظور هشدار در خصوص تبعات سنگین لایحه مذکور به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

خوشبختانه با مکاتباتی که در آن زمان انجام شد اقداماتی همچون قائل شدن سقف قیمتی برای نرخ‌های گاز و خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شد و همچنین ممانعتی در جهت مالیات بر سپرده سهامداران شکل گرفت.

 

 

کلیدی برای گشایش صنایع فلزی و معدنی بازار سرمایه

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: با توجه به کاهش سرانه مصرف فولاد در کشور تحت تاثیر رکود داخلی و عدم اجرای طرح‌های عمرانی، دغدغه سرمایه گذاران بابت احتمال افت سودآوری شرکت ها در زنجیره فولاد تا حدودی منطقی است؛ اما کلید گشایش قفل تسهیل و افزایش صادرات زنجیره فولاد است.

این فعال صنعت سنگ‌آهن اضافه کرد: در صورت حمایت از صادرات و تسهیل موانع پیش روی صنایع برای حضور در بازارهای صادراتی، علاوه بر آنکه ارزآوری حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی افزایش یافته و شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت؛ سودآوری شرکت ها نیز افزایش خواهد داشت.

ضمن اینکه نرخ ارز نیز اخیرا افزایش داشته و در صورت رونق صادرات زنجیره فولاد، افزایش نرخ ارز نیز اثر مثبت با اهمیتی در رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

 

 

پیشگیری از رانت با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

سیدجواد حسینی کیا درباره برخی مشکلات موجود در صنعت خودرو، گفت: اگر موضوع واردات خودرو حل شود، بخشی از مشکلات موجود در این حوزه هم رفع می‌شود و قیمت‌گذاری آنها در بورس کالا با مشکلی مواجه نخواهد شد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس می‌توان از خرید و فروش‌های کاذب جلوگیری کرد، عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس چندین مزیت دارد و باعث پیشگیری از سوءاستفاده، رانت خواری و شرایط انحصاری این صنعت شده و به بحث شفافیت در قیمت‌گذاری کمک می‌کند اما بهتر است با توجه به تقاضای بازار خودرو، عرضه‌ها در بورس کالا افزایش یابد.

 

 

بورس کالا روند عرضه خودروها را سریعتر و قیمت‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و عرضه آن در بورس کالا به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و شفافیت بیشتر کمک می‌کند گفت: عرضه خودرو در بورس کالا دارای مزایایی است که می‌توان به برخی از آنها چون از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای، جلوگیری از قیمت‌سازی، فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه ورود خودرو به فضای بورس کالا باعث شده رانت در این حوزه کاهش و دلالان از چرخه معامله خودرو حذف ‌شوند و در نهایت خودرو با قیمت واقعی و به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسد.

 

 

سامانه افشا تخلفات مدیران سازمان بورس، الگویی برای سایر نهادهای اقتصادی

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با تأکید بر اجرایی شدن بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور گفت: فلسفه وضع این قانون، بازدارندگی است و مدیران باید توجه کنند که اگر تخلفاتی داشته باشند، اسامی آن‌ها برای جامعه افشا خواهد شد.

وی افزود: مجلس خواستار این است که بانک مرکزی و تمامی سازمان‌های اقتصادی کشور نیز سامانه‌هایی به منظور افشای تخلفات مدیرانی راه‌اندازی کنند که بدون توجه به قوانین و مقررات حاکم بر آن سازمان دست به تخلف می‌زنند.

 

 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه کامل و جامع تصویب و اجرا می‌شود

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اعتقاد بر این که مجلس طرح‌های خوبی در زمینه اقتصادی چون طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب رسانده است، گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه امتحان خود را در دنیا پس داده، بنابراین به عنوان یک مدل مالیاتی استاندارد و موثر، می‌تواند در کشور اجرا شود.

وی اظهار امیدواری کرد که طرح مالیات بر عایدی به زودی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت قانونی کامل و جامع تصویب و اجرا می‌شود.

 

 

تلاش مجلس برای تصویب طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» در سال ۱۴۰۱

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین تکلیف طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم پیش‌رو دارد که طبق آئین‌نامه مجلس باید به سرعت‌ به آن رسیدگی شود.

یکی از آن‌ها برنامه هفتم توسعه و دوم تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه مدت‌هاست در دستور مجلس قرار دارد، اظهار کرد: شلوغی دستور کار مجلس شورای اسلامی و فوریت‌های گاه و بی‌گاهی که پیش می‌آید، علت به‌تعویق افتادن تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده است.

دو سه هفته قبل مجلس به صورت دو شیفت تشکیل جلسه می‌داد. این هفته و هفته آینده هم جلسات مجلس به همین منوال خواهد بود تا بتوانیم بخشی از دستورها را به نتیجه برسانیم.

 

 

دولت برای افزایش قدرت صادرات، نرخ خوراک صنایع را اصلاح کند

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: به‌طور کلی دولت باید از صنایع حمایت کند؛ چرا که این حمایت علاوه بر اشتغال‌زایی، ثروت کشور را افزایش می‌دهد.

این حمایت هم نباید به‌گونه‌ای باشد که بعضی افراد خاص از آن بهره‌مند شوند. اگر همه جامعه از این حمایت بهره‌مند شوند، معقول ‌و منطقی خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت‌ حامل‌های انرژی تا حدودی تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است، گفت: با این حال دولت باید قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت را به‌گونه‌ای تنظیم کند که قدرت صادرات داشته باشیم.

این یعنی قیمت باید با کشورهای دیگر قابل رقابت باشد؛ اما این بدان معنا نیست که راندمان کارخانه‌ها و صنایع و روابط کار را در نظر نگیریم. به‌عنوان مثال باید مهارت، مصرف برق و راندمان کلی صنایع را در نظر داشته باشیم.

 

 

برنامه دولت در راستای شکوفایی بازار سرمایه/ بودجه ۱۴۰۲ باید رافع مشکلات بورس باشد

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به حمایت‌های دولت سیزدهم از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: رویکرد و وضعیت ساختار بودجه در سال ۱۴۰۲ باید رافع مشکلات اساسی مردم از جمله حل مشکلات معیشتی، کمبود مسکن و حمایت از بورس باشد تا بتوانیم تاثیرات این رویکرد را در توسعه اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی بیان کرد: با حمایت‌های اخیر دولت از بازار سرمایه امیدواریم این حوزه به سمت شکوفایی حرکت کند و بتواند به هدف‌گذاری خود نزدیک شود.

 

 

ارزیابی مثبت نمایندگان مجلس، از اقدامات اصلاحی سازمان بورس

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در رابطه با راه‌اندازی سامانه‌ای مربوط به افشای تخلفات مدیران بازار سرمایه گفت: خوشبختانه عملکرد سازمان بورس و اقداماتی که به منظور رونق بخشی به بازار سرمایه و بهبود شرایط انجام می‌دهد نسبت به دو سال گذشته، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

وی عنوان کرد: همانگونه که در رسانه‌ها هم بیان شده، رئیس سازمان بورس بر این موضوع تاکید دارد که اگر این اشخاص تخلفاتی انجام دهند یا احکام کیفری در ارتباط با بازار سرمایه دریافت کنند، براساس بند «چ» ماده ۳۶ احکام دائمی برنامه توسعه، سازمان بورس مکلف است، اسامی این اشخاص را افشا کند که به نظر می‌رسد این موضوع یک تکلیف قانونی خوب است و به بهبود شرایط بازار کمک می‌کند.

 

 

چالش‌های صنعت پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۲

نشست تخصصی بررسی چالش‌های بودجه ۱۴۰۲ در صنعت پتروشیمی با حضور آقایان فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن پتروشیمی ایران؛ فرهاد ذاتعلی فرد، مدیر سرمایه‌گذاری و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و حامد فقرایی، کارشناس بازار سرمایه در استودیو پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) برگزار شد.

 

 

اقبال نوبتی به صنایع بورسی

حمیدرضا جیهانی در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: در مورد هر بازار باید با توجه به اقتضائات همان بازار نظر داد.

سرمایه‌گذاران در بورس، معمولاً آینده شرکت‌ها و صنایع را خریداری می‌کنند. با توجه به کاهش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد ما، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده صنایع را پیش‌بینی کنند و به همین دلیل هم از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اجتناب می‌کنند.

در حقیقت ریسک‌های موجود در اقتصاد کشور، قدرت پیش‌بینی پذیری را از سرمایه‌گذاران گرفته و ترمز رشد بازار سهام را کشیده است.

وی ادامه داد: شخصا چندان به رشد کلیت بازار سرمایه بعد از ارائه لایحه بودجه خوش‌بین نیستم و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت، بصورت مقطعی گروه‌ها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و همانطور که این روزها شاهد اقبال گروه خودرویی هستیم، گروه‌های دیگری مثل گروه دارویی و بانکی هم مورد اقبال واقع خواهند شد.

 

 

حرکت لوکوموتیو بورس با کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد

صادق قاسمی مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام بیان کرد: اگرچه نرخ ارز افزایش داشته و به تبع آن، قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش یافته؛ اما نکته این جاست که نرخ ارز بازار سرمایه با نرخ ارز بازار آزاد متفاوت است.

وی اضافه کرد: شرکت های صادرات محور بورسی، ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

قیمت محصولات صنایع کامودیتی محور در بورس کالا نیز بر مبنای نرخ‌های نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود.

نرخ ارز در سامانه نیما هم اختلاف قابل توجهی با نرخ‌های بازار آزاد دارد.

این اختلاف که رانت ایجاد کرده، نه به نفع صنایع صادرات محور و تولید کننده بوده و نه مصرف‌کنندگان.

 

 

راه کاهش قیمت تمام شده مسکن از زمین بورس می‌گذرد

علی اصغر ضیاچی، کارشناس بازار سهام با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند.

با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت بالاتر را دارند و صد البته که این اقدام به نفع شرکت‌ها است و فروش خودرو خارج از بورس کالا هیچ منطقی ندارد؛ شاهد آن هستیم که مثلاً شرکت سایپا در حال فروش محصولات خود از طریق سایت و مشکلاتی مثل هنگی سایت و... است.

 

 

۳ گام برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

امیر عباس کریم زاده کارشناس بازار سهام ضمن تاکید بر اهمیت اعتمادسازی در بورس، در خصوص اقداماتی که می تواند اعتماد را به این بازار بازگرداند، بیان کرد: اولین چالش بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری است.

بزرگترین صنعتی که از قیمت‌گذاری های دستوری آسیب دیده، صنعت خودرو و قطعه‌سازی است.

در این سال‌ها به سبب قیمت‌گذاری دستوری، بسیاری از شرکت های صنعت خودرو و قطعه‌سازی زیان ده شده اند و آزادسازی قیمت ها می تواند اثر قابل توجهی روی افزایش حاشیه سود این شرکت ها و خروج از زیان داشته باشد.

البته عرضه خودرو در بورس کالا هم گام مثبتی در راستای آزادسازی قیمت خودرو بوده است.

 

 

پتروشیمی و پالایشی‌ها در بدترین سناریوها، بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند

مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که علت و ریشه اصلی نگاه کوتاه مدت سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه چیست؟ به بورسان گفت: بخشی از موضوع به گذشته برمی‌گردد چرا که تشدید دعوت دولت و استقبال بدون تحلیل مردم از بازار سرمایه در سال ۹۹ آسیب‌های شدیدی به سهامداران وارد کرد که با این اتفاق ضمن بی‌اعتماد شدن سهامداران به بازار، سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای مسیر خروج از بازار را طی و به بازارهای دیگر روی آوردند.

وی با بیان اینکه یک سرمایه‌گذاری اشتباه می‌تواند دارایی‌های مردم را از بین ببرد، تصرح کرد: برای کنترل لنگرهای تورمی همانند افزایش قیمت سکه و ارز باید به سوی استفاده از ابزارهای نوین بورسی پیش رفت؛ که می‌توان به بازار آتی اشاره کرد.

 

 

افزایش فشار به قیمت دلار با قطعی گاز صنایع

مهدی محمودی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقاط قوت صنعت پتروشیمی بیان کرد: از مهم ترین نقاط قوت صنعت پتروشیمی ایران می‌توان به صادرات محصولات و سابقه طولانی حضور محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی اشاره کرد.

بعد از تحریم نفت قاعدتا صنعت پتروشیمی یکی از بخش های اصلی ارزآوری کشور محسوب می‌شود و در چند سال اخیر به طور متوسط، سهم محصولات پتروشیمی از صادرات غیرنفتی کشور حدود ۴۰ درصد بوده است، بنابراین چنانچه به دلیل قطع گاز صنایع پتروشیمی، تولید این شرکت‌ها کاهش پیدا کند، نه تنها سهامداران این شرکت‌ها متضرر خواهند شد بلکه به دلیل کاهش ارزآوری این صنعت، اقتصاد کشور و قیمت ارز نیز با بحران مواجه خواهد شد.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 25 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/26     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |