جعفر قادری نماینده مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه شیراز

 

نرخ تورم و نگرانی از افزایش نرخ تورم موضوع مهمی است که جامعه را نگران کرده است.

 

 

 

 

 

مساله حائز اهمیت این است که کنترل نرخ تورم و کاهش نرخ تورم ماحصل فعالیت چند دستگاه و نهاد است لذا نمی توان انتظار داشت یک نهاد و سازمان در راستای کاهش و کنترل نرخ تورم اقدامی موثر صورت دهند.

 

به همین دلیل نیازمند ورود سریع و عاجل نهادهای موثر بر کاهش نرخ تورم هستیم.

 

اتخاذ سیاست های درست در بانک مرکزی در حوزه سیاست های پولی بسیار حائز اهمیت است چرا که بخش عمده ای از دلیل تورم، منشاء پولی است به همین دلیل نیازمند مدیریت بانک مرکزی در این موضوع هستیم.

 

ارتباط بین المللی و احیای برجام با لغو تحریم ها عامل مهمی در کاهش نرخ تورم به شمار می رود چرا که بخشی از کسری بودجه فعلی ناشی از عدم تامین درآمدها به دلیل تحریم بخصوص در زمینه تحریم های بانکی است.

 

تحریم ها نیز منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی می شوند.

 

قطع به یقین همه این مسائل باید در کنار هم دیده شود و تصمیمات و راهبردهای درستی برای عبور از وضعیت فعلی به کار گرفته شود تا سازمان ها و متولیان امر در بخش های مختلف بتوانند بخش قابل توجهی از نرخ تورم را کاهش دهند و در مساله کاهش و کنترل نرخ تورم موثر واقع شوند.

 

 اتخاذ سیاست های لازم برای جلوگیری از سفته بازی و اخذ مالیات از هر گونه دلالی و سفته بازی عرصه را بر تداوم فعالیت های غیر مولد تنگ می کند.

 

در زمانی که این فعالیت ها سود آور نباشد نقدینگی به سمت بازارها و سرمایه گذاری در بخش های مولد می رود این روند به تداوم کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولیدی کمک می کند.

 

در این صورت قطعا شاهد حرکت نقدینگی هایی خواهیم بود که تا کنون بازارهای مختلف به تنش می کشیدند و زمینه ساز افزایش نرخ تورم بوده اند.

 

از این نظر انتظار می رود دولت و مجلس و همه قوای کشور در کنار هم دستورالعمل واحدی را برای کاهش و کنترل نرخ تورم در دستور کار قرار دهند چرا که برای تحقق این مطالبه مهم مردم نیازمند همکاری های همه جانبه همه قوا هستیم.

 

اگر این موضوع محقق شود قطع به یقین دنباله روی از برنامه ها و طرح ها و سیاست های کاهش و کنترل نرخ تورم، به نفع کاهش نرخ تورم تمام می شود.

 

تصویب طرح های مالیاتی بر فعالیت های سوداگرانه بسیار مهم است به همین خاطر مجلس محترم در این موضوع باید دقت و سرعت عمل داشته باشد تا با تصویب قانون مالیات بر هر گونه سوداگری زمینه را برای فرار سرمایه از این بخش ها و تزریق سرمایه ها به بنگاه های تولیدی فراهم کند.

 

این روند می تواند سود و عایدی سرمایه گذار در بخش های تولیدی را افزایش دهد، لذا اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری در تولید ایجاد می شود که قطعا به نفع درآمد زایی مردم و کاهش تورم است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 26 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/26     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |