مذاکرات وین معادلات منطقه را تغییر می‌دهد

رییس اتاق ایران و چین  

 

 

آقای حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین: تعیین تکلیف مذاکرات وین می‌تواند معادلات را در منطقه تغییر دهد علاوه بر این پذیرش فرآیند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای فضای جدیدی برای همکاری‌های منطقه‌ای با چین فراهم می‌کند.

 

وی افزود: تنها 50 درصد از موضوع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به ایران وابسته است و 50 درصد دیگر به طرف ‌های مقابل بستگی دارد، بنابراین ما اختیار صد در صدی در این موضوع نداریم.

تجربه به ما نشان می‌دهد که هر نوع توافقی هم می‌تواند پایدار نباشد.

بنابراین باید در مورد مذاکرات حتما تضامین لازم را داشته باشیم که پایدار باشد و در عین حال باید برای شرایط فعلی که در حال مذاکره هستیم و تحریم‌ها وجود دارد، فکر کنیم که اگر توافق حاصل نشد باید چه جایگزین‌هایی برای امتیازاتی که به علت تحریم از دست داده‌ایم پیدا کنیم.

ارمنستان دروازه اوراسیا بوده و ارتباط ایران هم با این کشور مناسب است.

همه این موارد می‌تواند در کنار هم در سیاست‌گذاری چینی‌ها لحاظ شود به این شرط که ما دچار موانع جدی نباشیم.

حریری تصریح کرد: موضوع تحریم‌ها روی تجارت ایران با چین نیز تاثیر زیادی داشته است.

وقتی ما تحت تحریم هستیم در مذاکرات تجاری با طرف‌های چینی در موضع ناچاری هستیم؛ علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های چینی که در صحنه بین‌المللی فعال هستند بنابر ملاحظات تحریمی به راحتی با ما کار نمی‌کنند.

ما در فضای جذب سرمایه‌گذاری چینی و همچنین پیشبرد پروژه‌های مشترک که قرار بود به صورت فاینانس انجام شود و همینطور در حوزه تجارت حتما دچار مشکل شده‌ایم.

وی اضافه کرد: چین که از دنیا جدا نیست، بلکه دومین اقتصاد برتر جهان است و تعاملات این کشور با دنیا چند ده برابر تعاملاتش با ما است.

بنابراین قطعا تحریم‌ها باعث ایجاد محدودیت برای ایران می‌شود. بخش عمده‌ای از مبادلات چین در حوزه اقتصادی با آمریکای شمالی و کشورهای حوزه جنوب شرقی مانند کره جنوبی و اتحادیه اروپا است که قطعا اگر این کشورها علیه ایران تحریم داشته باشند تاثیر زیادی دارد تا ما به راحتی نتوانیم با شرکت‌های معتبر چینی کار کنیم.

حریری ادامه داد: این موانع جدی می‌تواند تحریم‌ها یا بلاتکلیفی حاصل از مذاکرات باشد، اینکه تحریم‌ها به نتیجه برسد یا نرسد هر یک می‌تواند شرایط جدیدی را برای ما ایجاد کند.

در حوزه سیاست‌گذاری کشور همزمان برای هر یک از این سناریوها برنامه‌ای وجود دارد که با هر یک بتوانیم کمترین میزان زیان را داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان ساخت: باید مکانیزمی طراحی کنیم تا بتوانیم ارزهای حاصل از صادرات را تبدیل به ارزهای در دسترس برای واردات کنیم.

برای این کار هم امکان عملی وجود دارد و هم سیاست‌گذاری در حال انجام است.

عملا وقتی مقاصد صادراتی کشور محدود می‌شود، مبادی وارداتی هم محدود می‌شود و باید یک اتصال برای مبادله ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد کنیم. 

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 17 آذر 1400

دیدگاه کاربران