دیدار دو جانبه رئیس کل گمرک ایران و رئیس کمیته درآمدی ارمنستان

دکتر مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران و رستم باداسیان رئیس کمیته درآمدی ارمنستان در محل ستاد مرکزی گمرک ارمنستان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.  

 

 

دکتر میر اشرفی ضمن استقبال از پیشنهاد رستم باداسیان عزم گمرک ایران بر توسعه مناسبات گمرکی را جدی دانست و دستور داد متناظر نقاط تماس طرف مقابل نقاط تماس گمرک کشورمان اعلام گردد.
 
 
 
 
در این دیدار رئیس کمیته در آمدی ارمنستان به تشریح فعالیتها و پروژه های در دست اجرا از جمله ساخت و بهسازی پایانه مرزی مغری با سرمایه گذاری 22 میلیون یورو در گمرک ارمنستان پرداخت و نقش ایران در همسایگی کشورش را بسیار مهم ارزیابی و خواستار توسعه تعاملات حداکثری مناسبات گمرکی دو کشور شد و پیشنهاد نمود بمنظور امکان کنترل و نظارت بر پروژها و اقدامات در دست اجرا دو گمرک از جمله پروژه تبادل اطلاعات و همچنین اجرای تیر الکترونیکی برنامه زمان بندی تدوین و نقاط تماس دو کشور به همدیگر معرفی شوند.
 
همچنین با توجه به استفاده دو طرف از فرم اظهار نامه SAD پیشنهاد شد اطلاعات اظهار نامه های صادراتی و وارداتی بنحوی مبادله گردند که اظهار نامه صادراتی یک کشور بتواند در کشور طرف مقابل بعنوان اظهار نامه واردات و بالعکس مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان بالای عوارض دریافتی از کامیونهای ایرانی به هنگام ورود به ارمنستان در مقایسه با عوارض دریافت شده از کامیونهای ارمنی هنگام ورود به کشورمان درخواست نمود گمرک ارمنستان و سایر نهادهای مسئول در گمرک ارمنستان نسبت به تعدیل عوارض دریافتی اقدام نماید و اجرای صحیح کارنه تیر واجرای تیرالکترونیک با توجه به تجربه پروژه مذکور بین ایران و ترکیه، ترغیب به پیوستن به کنواسیون کارنه دو پاساژ؛ همکاری چهار جانبه ایران، ارمنستان، روسیه و گرجستان برای استفاده از کریدورهای بین المللی شمال جنوب و بمبی سن پترزبورگ از سایر موارد عنوان شده بود.

رئیس کمیته درآمدی ارمنستان ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده رئیس کل گمرک ایران علی الخصوص اجرای پروژه تیر الکترونیک قول مساعد داد، بحث تعدیل عوارض دریافتی و پیوستن گمرک کشورش به کنوانسیون کارنه دو پاساژ و همچنین فعال سازی کریدورهای اشاره شده را پیگیری نماید.

در ادامه دیدار، معاون رئیس کمیته درآمدی ارمنستان و مدیر بخش انفورماتیک، توضیحات لازم در خصوص سیستم مکانیزه انجام تشریفات گمرکی گمرک ارمنستان ارائه کرد و به سوالات هیئت اعزامی کشورمان در این خصوص پاسخ داد.
 
 

بازدید ریاست کل گمرک ایران از گمرک مرزی مغری ارمنستان

دکتر مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران که به دعوت رستم باداسیان رئیس کمیته درآمدی ارمنستان به این کشور سفر کرده بود در بدو ورود به ارمنستان با همتای ارمنی خود ملاقات و پس از برگزاری جلسه با حضور ناظرین و مدیران منطقه مرزی نوردوز مغری از بخش های مختلف گمرک مرزی مغزی ارمنستان بازدید کرد.

در جریان برگزاری جلسه مرزی رئیس کل گمرک ایران ضمن تاکید بر حل مشکلات موجود بر هماهنگی مدیران مرزی تاکید و ایجاد دروازه مشترک مرزی با استفاده از ظرفیت های موجود، تبادل اطلاعات دستگاههای ایکس ری، ضرورت تجهیز گمرک مغری به آزمایشگاه بمنظور جلوگیری از ارسال نمونه کالا به ایروان و یا سایر شهرهای مجاور و صرفه جویی در زمان و هزینه ترخیص کالا تاکید نمود و آمادگی گمرک کشورمان را برای انتقال تجربیات به گمرک کشور ارمنستان اعلام نمود.

رئیس کل گمرک کشورمان با توجه دستیابی کشورمان به تکنولوژی ساخت تجهیزات ایکس ری کامیونی اعلام کرد یکی از دستگاههای ایکس ری کامیونی کشور با مشارکت وزارت دفاع در گمرک نوردوز نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در این دیدار و بازدید مرزی دکتر نقدی معاون حقوقی و نظارت، مهندس کاخکی مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران، ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی، مدیر کل گمرک جلفا و مدیر گمرک نوردوز نیز حضور داشتند.
منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران - 20 آذر 1400

دیدگاه کاربران