اتاق بازرگانی در پنج نقطه دنیا دفتر تجاری باز می کند

رییــس اتاق بازرگانــی ایــران  

 

 

 

رییــس اتاق بازرگانــی ایــران می گوید در دنیای تجاری امروز، دیپلماســی اقتصادی در کنــار تــلاش برای بــه دســت آوردن بازارهای صادراتی، نقشی کلیدی در توسعه روابط اقتصــادی ایران و ســایر کشــورها ایفا می کند.

 

 

 

غلامحســین شافعی در جریان دیدار با وزیر امور خارجه، اظهار کرد: اقتصاد و سیاست رابطه دو سویه ای با یکدیگر دارند و در کنــار هم زمینه رشــد را فراهم می کنند.

 

در ایــن راســتا توســعه اقتصــادی منجر بــه پایــداری و عمیق شــدن مناســبات سیاســی ایــران بــا ســایر کشــورها می شود و برعکس.

 

او با نگاهــی به تجربــه جهانــی و آنچه در کشورهای توســعه یافته وجود دارد، گفت: در همه این کشــورها، سیاســت به اقتصاد کمک می کند و با رعایــت این اصل می توان شرایط متفاوتی را بر کشــور حاکم کرد.

 

به ویــژه در وضعیــت کنونی کشــور که برای تقویت اقتصاد توسعه روابط خارجی اهمیت بسیاری دارد.

 

رئیس اتــاق ایــران نقش، ظرفیــت و توان ســفارت خانه های ایران را در این شــرایط بســیار پررنگ توصیف کرد و افــزود: علاوه بــر اینکه توســعه ســطح روابط کشــور با همســایگان بســیار اهمیت دارد، توجه به این نکته نیز ضرورت دارد کــه تنها دو برابر شدن حجم تبادلات بین ایران و همسایگان هدف نیســت، چون همین الان هم شــاهد صف کشــیدن کامیون ها و توقف چند روزه آنها در مرزها هستیم.

 

چون زیرساخت های مــرزی و گمرکــی مناســبی در اختیــار نداریم.

 

شــافعی تقویــت زیرســاخت های تجاری، تجهیــزات مرزی، امکانات گمرکی و ســایر بخش هــای مرتبــط را هم زمان با توســعه ســطح روابط تجاری و سیاســی بین ایران و کشــورهای مقصــد را ضــروری خواند و افزود: در شــرایط کنونی با سه موضوع مهم مواجه هســتیم اول عضویت در ســازمان همــکاری شــانگهای، دیگری اوراســیا و در نهایــت تحولاتــی کــه در افغانســتان شاهد هستیم.

 

بر اســاس اظهارات او نســبت بــه عضویت در ســازمان همکاری شــانگهای، نگرانی و دغدغه ای وجود دارد که ناشــی از عضویت کلیــه اعضــای این ســازمان در ســازمان جهانــی تجــارت و پذیرفتــن FATF از ســوی کلیه اعضاء البته به جز ایران اســت.

 

شاید این طور به نظر برســد که ایران نتواند از ظرفیــت ایجاد شــده به بهترین شــکل، استفاده کند.

 

رئیــس پارلمان بخش خصوصی کشــور در ادامــه به فقــر اطلاعاتی بخــش خصوصی در بــاره قوانین تجــاری، ســرمایه گذاری، گمرکی، اســتانداردی و غیره کشــورهای مقصد اشــاره و تاکید کرد: بــرای رفع این ضعــف، ســفارت خانه ها نقــش مهمــی دارند، آنهــا می توانند این اطاعــات را در اختیار اتاق ایــران قرار دهند تــا با ترجمه و توزیع آنهــا بین فعالان اقتصــادی زمینه را بــرای تقویــت ســطح همکاری هــا مهیا کنیم.

 

او در بخــش دیگــری از ســخنان خود به برنامه ریزی اتاق ایران برای تاسیس ۵ دفتر تجاری در ۵ نقطه دنیــا که جزو اولویت های تجاری کشــور محسوب می شــوند اشاره و تصریح کرد: تاکنون دو دفتر را نهایی کرده ایم که در حال نهایی شــدن هستند.

 

در باره سه دفتر دیگر هم لازم اســت با همکاری هم بر اساس شناســایی اولویت ها در منطقه عمل کنیم.

 

بر اســاس گزارش پایگاه اتاق بازرگانی ایران شــافعی با ابراز نگرانــی از وضعیت ترانزیت کشــور و تلاش رقبــا در این راســتا گفت: کشــورهای رقیب در تلاش هستند تا جای ایران را از نظر مســیرهای ترانزیتی بگیرند و اگر برای بهبود وضعیت حمل و نقل کشــور، رفع مشکلات جاده ای و سرعت پایین ناوگان ریلی خود فکری نکنیم، از مســیر ترازیتی خارج خواهیم شد.

 

منبع خبر: روزنامه کسب و کار - 27 آذر 1400

دیدگاه کاربران