بسیاری از بازرگانان صادرات را کنار گذاشته اند

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران:  

 

 

 

دبیر کنفدراســیون صــادرات ایــران اظهار کرد: بســیاری از صادرکنندگان تراز اول کشــور به دلیل همیــن تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند.

هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر می شود

 

 

جمشید نفر در مورد بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ که تاکید دارد هرگونه مشوق صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است اظهار کرد: ما در رابطه با بودجه دچار یک سری افراط و تفریط شــدیم. گاهی آنقدر دست خود را باز می گذاریم که پیش بینی می کنیم درآمدهــای فوق العاده ای داریم و از محل ایــن درآمدها می توانیم هزینــه های بزرگی را بپردازیم.

 

وی افزود: گاهی هم برعکس؛ این درآمدهــا را بر مبنای جرایم یا عدم ایفای وظایف حاکمیتی مانند مشــوق های صادراتی به همراه یک ســری تنبیهات که ریشه درســت و صحیح ندارند قرار می دهیــم. اصلا توجــه نمی کنیم کــه در زمان هایی که ســرمایه گذاری رشــد منفی دارد، برای ایجاد رشد اقتصادی مهم ترین مسئله سرمایه گذاری اســت.

 

به این ترتیب با ایجاد محدودیت های فوق العاده ســرمایه گذاران را از سرمایه گذاری خود پشیمان کرده و به اهداف واقعی خود نمی رسیم.

 

دبیــر کنفدراســیون صــادرات ایران گفــت: اگر قرار باشــد کــه بودجه نویســی ما درســت، ســالم و صحیح شــود باید همه مســائل را ببینیم و طوری عمــل کنیم که بــرای تولید کوچکترین محدودیتــی به وجود نیاید. همین الان بســیاری از صادرکنندگان تراز اول کشــور به دلیل همین تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند.

 

هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر می شــود.

 

امیدواریم که مجلس و دولت با یک نگاه واقع بینانه به شــرایط موجود در کشور توجه کنند چراکه بهترین مسیر برای حل مشکلات اقتصادی کشور تولید و صــادرات اســت و هرگونه محدودیت بــرای صادرات می تواند کشور را دچار مشکلات فراوانی کند.

 

وی تصریح کــرد: این موضــوع کــه در لایحه بودجه ســال ۱۴۰۱پیش بینــی شــده، تهدیدکننده صادرات اســت.

 

من معتقدم که ارز کشــور توســط صادرکنندگان به صورت ۱۰۰ درصدی به کشــور بازمی گــردد چراکه هیچ بنــگاه اقتصادی نیســت که تولید و صادرات کند و بتواند با عدم برگشــت ارز به کار خود ادامه دهد.

 

نفر اضافه کرد: با این حال شــرایطی را که دولــت برای واردات ارز می گذارد شرایطی است که برخی از زیررشته های صادراتی قادر نیســتند نمی توانند در قالــب آنها ارز خود را به کشــور بیاورند و ارز را از مبادی خارج از دســترس حاکمیت وارد کشور می کنند.

 

بنابراین بازگشــت ارز به صورت ۱۰۰ درصد اســت و حاکمیت باید بیش از هر چیــز باید به این موضوع توجه کند که چرا آنها نمی توانند از راهکارهایی که دولت قرار داده اســتفاده کنند.

 

باید برای این علت راهکار پیدا کرد.

وی ادامــه داد: برای مثــال وقتــی در بعضی رشــته ها همه هزینه های تولید بر مبنای ارز بازار آزاد است و دولت می خواهد ارز را از طریــق ارز نیمایی برگرداند، بازگشــت این ارز بین ۸ تا ۱۲ درصد هزینــه دارد و نرخ هم بین ۱۰ تــا ۲۰ درصد کمتر از بازار آزاد است و با توجه به اینکه صادرات درصد بسیار کوچکی ســودآوری دارد، چطور می توان از این چارچوب تبعیت کرد؟

تا این مســئله مورد تحلیل واقع نشــود حتما ضربات زیادی به بخش های عمده ای از صادرات کشور وارد می شود.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان ساخت: در برهه کنونی صادرات برای کشــور اهمیت فوق العــاده زیادی دارد، چنانچه ما می خواهیم هر آیین نامه، بخشنامه یا دستورالعملی را برای صادرات قرار دهیم قطعا باید هوشمندانه و با مشورت اهل فن باشد.

 

نفر در مورد آخریــن وضعیت تجارت با عربســتان اظهار کرد: عربستان کشــوری مهم و جزو ۲۰ کشــور مهم دنیا در اقتصاد است.

 

با توجه به نقشــی که این کشــور در اتحادیه عربی دارد می تواند بســیار مهم و حساس باشــد.

 

ایران و عربستان هر دو به دنبال عادی سازی روابط هســتند که می تواند به تجارت دو کشــور کمک شــایانی کند.

 

ولی فعال به دلیل مسائل سیاسی و اختلافاتی که ایران و عربســتان با یکدیگــر دارند، تجارت دو کشــور در ابتدای مسیر اســت.

 

امیدواریم که این مسیر توسعه پیدا کرده و دو کشــور بتوانند روابط عادی با یکدیگر داشــته باشــند.

 

روابط عادی می تواند برای تهران و ریــاض مفید واقع شود. وی افزود: صادرات ایران به عربســتان و روابط تجاری دوکشور به طــور کلــی و ۱۰۰ درصد قطع نشــده بود ولــی میزان آن فوق العاده کم بود.

 

روابط تجاری به صورت غیرمستقیم در حال انجام بود و تجارت مســتقیم هم انجام شــده ولی به قدری کم بوده که چندان رسانه ای نشده است.

 

دبیر کنفدراســیون صادرات ایران گفت: علی رغم نزول شدید صادرات فرش، از قدیم الایام تجار ایرانی در عربســتان بودند و فرش های ایرانی را در این کشــور به فروش می رساندند و این از طریق مستقیم انجام می شود.

 

تجارت ایران و عربستان می تواند برای هر دو کشــور حالت صادرات مجدد هم داشــته باشــد و می توانند از این طریق هم همکاری داشته باشند.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 28 آذر 1400

دیدگاه کاربران