بالغ بر 70 درصد از نقدینگی کشور در دست بانک ها و بنیادها است

.  

 

 

 

بنا بر این برای شرایط امروز بورس یا سایر بازارها نباید مردم متهم شوند که با افزایش تقاضاهای خرد باعث التهاب در بازارها شده اند.

 

 

 

 

 

حســین راغفر با اشاره به عملکرد بانک های خصوصی در ایران اظهار داشــت: بانک هــای خصوصی به غده سرطانی اقتصاد کشور تبدیل شده اند و فارغ از اینکه چه کسی و چه دولتی در راس بوده، بانک مرکــزی هم همواره در تقویت این عقده های سرطانی کوشیده است.

 

وی با بیــان اینکه بانک ها نیــاز به جراحی جــدی دارند، گفت: بانک های خصوصــی هزینه های وحشــتناکی بر بــه جامعه تحمیل می کنند.

 

در حالی که کارکرد اصلی بانک در یک کشور تجهیز منابــع خرد مردم و هدایت آنها به ســمت تولید اســت اما بانک ها در ایــران منابع مردم را تجهیــز و وارد فعالیت های ســوداگری و واردات کالاهای لوکس، خرید و فروش مسکن و بنگاه داری کرده اند و همین بنگاه های متعلق به بانک ها، حیات خلوتی است برای پرداخت های بی ضابطه به اشخاص.

 

این کارشــناس اقتصادی ادامه داد: بســیاری از افرادی که در هیات مدیــره بانک ها حضــور دارند، حقوق هــای فرانجومی دریافت می کنند که هیچ اســتحقاقی هم بــرای دریافت این میزان حقوق و این مبالغ ندارند.

 

راغفر با بیان اینکه فعالیت های بانکی بخش خصوصی در ایران فاقد کارایی اســت و فقط ناکارآمدی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند، افزود: بانک ها در تلاش هســتند تا نــرخ بهره بانکی را افزایش دهند کــه این اقدام به طور مســتقیم منجر به افزایش هزینه های تولید می شــود و در نهایت تولیدکنندگان ناگریز به فروش از واحدهای تولیدی خود و ســرمایه گذاری در بازارهای سفته بازانه و دلالی هســتند، چرا که در شــرایط امروز اقتصاد ایران ســود حاصل از خرید و فروش زمین، ســکه، ارز و... بالاتر از تولید است.

 

وی گفت: در حال حاضر هزینه های تولید آن چنان افزایش پیدا کرده اســت که این فعالیت ها دیگر صرفــه و توجیه اقتصادی ندارند و مســئول این شــرایط هم بانک ها به ویــژه بانک های خصوصی هستند.

 

این کارشــناس اقتصادی با بیان اینکه بخشــی از بهره بانک ها صرف اداره خــود بانک ها می شــود، اظهار داشــت: بانک ها با ناکارآمدی بسیار بالایی مواجه هستند و به همین دلیل هزینه اداره بانک ها افزایش یافته اســت.

 

از این رو بــه دنبال افزایش نرخ بهره هستند این در حالی اســت که افزایش تولید نیازمند کاهش نرخ بهره است.

 

متاسفانه شاهد آن هستیم در این چنین شرایطی حرف بانک ها به کرسی می نشیند چرا که بانک مرکزی همواره در خدمت این افراد بوده و نه در خدمت تولید و مردم.

 

وی تاکید کــرد: در ایران فعالیت بانک ها در راســتای تجهیز و تقویت فعالیت های نامولد بوده و همواره به دنبال افزایش بهره ســپرده ها هســتند تا مردم منابع خود را وارد بانک ها کنند در حالی که این تناقض آشکار است.

 

بانک ها از سویی هزینه ها را بالا می برند و تورم ایجاد می کنند اما نرخ بهره ای که به ســپرده ها اختصاص می دهند بسیار پایین تر از نرخ تورمی است که ایجاد کرده اند و به عبارت دیگر در بخش سپرده هم این مردم هستند که به بانک ها بهره می پردازند.

 

راغفر با اشــاره به بحث کنترل عملکرد بانک ها به ویژه بانک های خصوصی اظهار داشــت: هیچ نظارتی هم بر عملکرد پر مساله و پر تناقض بانک ها وجود ندارد.

 

در این شــرایط به نظر می رسد که بانک ها چراغ ســبزی از ســوی بانک مرکزی و دولت برای انجام چنین عملکــرد و اقداماتی دریافــت کرده اند وگرنه این اقدامات کاملا قابل کنترل و مدیریت اســت.

 

بانک مرکزی باید بانک هایی که منشا فسادهای بزرگ بودند را متوقف سازد و در سایر بانک ها ادغام کند.

 

وی ادامه داد: بســیاری از بانک هــا به محفلی تبدیل شــدند تا گروه خاصــی از منافع هیات مدیره بهره مند باشــند غافل از اینکه هزینه های زندگی در جامعه را بالا می برند و باعث افزایش ناکارآمدی کشور می شوند و هزینه این ناکارآمدی را مردم باید بپردازند.

 

این کارشــناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از نقدینگی کشــور در اختیار بانک ها قرار دارد، گفت: بالغ 70 درصد از نقدینگی کشــور در دســت بانک ها و بنیادها است.

 

بنا بر این برای شــرایطی امروز بورس یا سایر بازارها نباید مردم متهم شوند که با افزایش تقاضاهای خرد باعث التهاب در بازارها شده اند.

 

راغفر افزود: اینکه نرخ بهره باید بالاتر از تورم باشد درست است چرا که در غیر این صورت چه دلیلــی دارد مردم پول خود را نزد بانک ها نگهداری کنند اما موضوع این اســت کــه بانک ها این منابع را در فعالیت های دیگری وارد کنند.

 

در شــرایط کنونی دولت و حاکمیــت از جیب مردم برای تامیــن ناکارامدی نظام بانکی هزینه ها را تامین می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه اساســا نیازی به این تعداد بانک در کشور وجود ندارد، گفــت: صندوق های اعتباری هم بــه افراد درون قدرت وصل هســتند و با ســاختار ناســالم کنونی باید منحل شــوند و منابع مــردم را پس دهنــد و باید همــه فعالیت ها از مسیر بانک های رســمی صورت بگیرد.

 

معتقدم کاهش تعداد بانک های رســمی هم ضروری اســت تا بانــک مرکزی امکان نظارت صحیح را داشته باشد و با بانک های خاطی برخورد شود.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 10 بهمن 1400

دیدگاه کاربران