کدام استان ها بیشتر تسهیلات صادراتی گرفتند؟

.  

 

 

 

از آغــاز پرداخت تســهیلات بــه واحدهای صادراتــی، یعنی خــرداد ۱٣۹۹ تــا آخر دی امســال، حدود ۵.٣۶ درصد متقاضیان موفق به دریافــت بیــش از ۴۵۶۵ میلیــارد تومان از این تســهیلات شــدند و تا پایــان آذر ماه، تهران، اصفهان و آذربایجان شــرقی بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده اند.

 

 

 

در ۱۰ ماهه امســال بیــش از ٣٣۱٢ میلیارد تومــان تســهیلات در قالــب ۱۷۵ فقــره به واحدهای صادراتی پرداخت شــده است.

 

البته در این مدت ۴۰٣ مورد ثبت نام برای دریافت این نوع تســهیلات انجام شــده بود که یعنی حــدود ۴.۴٣ درصد متقاضیــان در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شدند.

 

بر اســاس جزئیات اطلاعات کــه در ۹ ماهه امسال منتشر شده نیز، از بین استان ها، تهران بیشترین تســهیلات واحدهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

 

در مورد استان هایی که کمترین تسهیلات را دریافت کردند نیز باید گفت که از بین اســتان ها، شش استان شامل اردبیل، خراســان شــمالی، ایلام، سیستان و بلوچســتان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند.

 

البتــه اطلاعــات مربــوط به تســهیلات به واحدهــای صادراتی از آغاز اعطــای آن یعنی خرداد ۱٣۹۹ تا آخر دی امســال هم منتشــر شــده که نشــان می دهد در این مدت بیش از ۴۵۶۵ میلیــارد تومــان در قالــب ٢۴۹ فقره پرداخت شده است.

 

 طی مدت یاد شــده ۶٨٣ فقره ثبت نام برای دریافت این تسهیلات انجام شده بود که ٣۵۴ مورد از آن ها بــرای دریافت بیــش از ۷۴۴۴ میلیارد تومــان به بانک ها معرفی شــدند، اما ٢۴۹ فقره تســهیلات به واحدهــای صادراتی پرداخــت شــد؛ یعنــی حــدود ۵.٣۶ درصد متقاضیان موفــق به دریافت این تســهیلات شدند.

 

جزئیات اطلاعات منتشــر شــده در ۹ ماهه امســال نیز نشــان می دهد که از خرداد سال گذشــته تــا آذر امســال، تهــران، اصفهان و آذربایجان شــرقی بیشــترین تســهیلات را دریافت کردند، اما به شــش اســتان اردبیل، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویــه و بویراحمــد و مازنــدران هیــچ تسهیلاتی اختصاص نیافته است.  

 

جزئیــات نحوه پرداخت تســهیلات صادراتی بر اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) در راســتای هدایت منابع برای تحقق اهــداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تســهیلات ســرمایه در گردش به واحدهای تولیدی – صادراتی، ســامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته موصوف از محل منابع صندوق توســعه ملی و تلفیق منابع بانــک های عامل طرف قــرارداد در ســایت بهین یــاب وزارت صنعت، معــدن و تجارت بــه آدرس www.behinyab.ir راه اندازی شــده اســت.

 

این اقدام برای صادرات محصــولات اولویت دار به کشورهای هدف انجام شده است.

 

درخواســت متقاضیان پس از ثبت در سامانه مذکور، به صورت خــودکار مورد پردازش قرار گرفتــه و پس از تاییــد به یکــی از بانک های عامل (توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توســعه تعاون، خاورمیانه، کار آفرین، تجارت، ملی ایران، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کشاورزی و پارسیان) جهت تصویب و پرداخت تســهیلات ارســال خواهد شــد.

 

منابع در نظر گرفته شــده برای تسهیلات بســته موصوف بصورت تلفیقی به نســبت ۵۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصــد منابــع بانک عامل بــوده و نرخ سود تســهیلات به صورت میانگیننرخ سود تســهیلات صندوق توســعه ملی و نرخ سودمصوب شورای پول و اعتبار است.

 

اولویت هــای اعطای تســهیلات بر اســاس اولویت هــای کالایی، اولویت های کشــوری، واحدهــای تولیدی-صادراتــی، اشــخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توســعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد ملی - 11 اسفند 1400

دیدگاه کاربران