خبر اختصاصی: کارخانه های نانو نخ و رنگدانه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان صادرکننده برگزیده استان کرمان شدند

در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان  

 

 

 

در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان از کارخانه های رنگدانه و نانو نخ و گرانول سیرجان که در منطقه ویژه قرار دارند تجلیل شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه و به نقل از اتاق بازرگانی استان کرمان، در آئینی که هفته قبل با حضور امام جمعه کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار کرمان، معاون اتاق ایران و رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، سفیر بنگلادش در ایران و سایر مدیران و فعالان اقتصادی استان برگزار شد رئیس اتاق کرمان گفت: در آستانه تصویب قانون بودجه سال آینده کشور و تدوین برنامه هفتم توسعه، درخواست می‌شود توجه به صادرات و تجلیل از صادرکنندگان از حالت شعاری خارج شود و به واقعیت بپیوندد.

 

سیدمهدی طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه کشورهای موفق در حوزه اقتصاد جز صادرات، به مسیر دیگری تکیه نکرده‌اند، افزود: ویتنام به عنوان غول اقتصادی شرق آسیا و بنگلادش، تایلند و تایوان نیز تنها با تکیه به صادرات به موفقیت رسیده‌اند.

 

وی در ادامه به بیان برخی مشکلات صادرکنندگان پرداخت و اظهار کرد: صادرکنندگان در شرایط کنونی به سختی کار می کنند و موفقیت در صادرات، بسته به سرعت، کیفیت، توان عرضه و قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی است.

 

طبیب زاده، تصریح کرد: نرخ تسهیلات برای صادرکنندگان در ایران چند برابر رقبای آنها در بازارهای بین‌المللی است و متاسفانه حمل و نقل و تسهیلات گران قیمت و همچنین سیاست های ارزی کشور جز محدود کردن صادرات و آسیب رساندن به این بخش چیزی نبوده است.

 

رئیس اتاق کرمان تاکید کرد: اگر بپذیریم که صادرات موتور محرکه توسعه کشورهاست، توجه به این مسائل و رفع مشکلات صادرکنندگان بسیار ضروری است.

 

وی افزود: اتاق کرمان با همراهی مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی برای افزایش صادرات تلاش می‌کند که در این زمینه در سال جاری با وجود همه مشکلات صادرات استان کرمان 26 درصد رشد داشته است.

 

 

دولتمردان مسیر صادرات را روان کنند

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با تاکید بر اینکه دولتمردان باید مسیر صادرات را به طور کامل روان و زیرساخت ها را درست کنند، گفت: قوای مجریه، مقننه و قضائیه باید سهم خود را در این رابطه به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، با اشاره به وجود دو مدل اقتصادی در کشورهای جهان افزود: در مدل تثبیت اقتصادی به معنی قرار داشتن در شرایط بحرانی، جنگ و وجود مشکلات عدیده، دولتمردان تلاش می کنند که همه یا بخشی از کالاهای اساسی را ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهند و کشور را مدیریت کنند.

 

وی در ادامه به سیاست تعدیل اقتصادی و مطرح شدن بحث جدی رقابت پرداخت و اظهار کرد: صادرات آنقدر مهم است که وجهه اقتصادی یک کشور را در دنیا مشخص می کند و صادرکنندگان نیز وجهه اقتصادی کشور را در بازار بین المللی نشان می دهد.

 

امام جمعه کرمان تصریح کرد: برای داشتن صادراتی موفق باید همه در کنار یکدیگر بایستیم و با فعالیت درست بازرگانان، مسئولان و تولیدکنندگان، شبکه‌ای قدرتمند بسازیم زیرا ضعف در هر یک، عدم موفقیت را در پی خواهد داشت.

 

 

بنگلادش از تجار ایرانی حمایت می‌کند

 

سفیر بنگلادش در ایران در ادامه این همایش گفت: بازرگانان دو کشور با تعامل با یکدیگر می‌توانند توسعه اقتصادی را رقم بزنند و بنگلادش با در اختیار قرار دادن تکنولوژی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند که فرصتی خوب برای آنان است.

 

اعظم سارکر، با اشاره به اینکه کرمان با ظرفیت اقتصادی بالا و بازرگانان فعال، کمک بسیاری به اقتصاد ایران می‌کند، افزود: امیدواریم فعالان اقتصادی کرمان ارتباط خوبی با بنگلادش داشته باشند زیرا پیوند فرهنگی و ارتباطات تاریخی بسیاری بین دو طرف وجود دارد.

 

وی سرمایه گذاری را موجب تعامل اقتصادی دانست و ادامه داد: یک سرمایه‌گذار در بنگلادش می تواند در تولید خیار سرمایه‌گذاری و تکنولوژی را در اختیار خود داشته باشد و پس از کاشت، داشت و برداشت به کشوری دیگر مانند ژاپن صادر کند که این امر چند کشور را درگیر می‌کند.

 

در پایان این همایش:

  • از 23 صادرکننده برگزیده با اهدای لوح سپاس و تندیس ویژه همایش،
  • 9 صادرکننده شایسته و
  • 3 صادرکننده نمونه کشوری

با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

 

همچنین به پاس تلاش های مرحوم "غلام نبی رضایی" تاجر افغانستانی فعال در کرمان، لوح یادبودی به خانواده ایشان تقدیم شد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران