حضور روسیه در مسیر تجاری هند، ایران، افغانستان

ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی توافق کردند؛  

 

 

توسعه همکاری های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات، ارتقای سیستم حمل ونقل و کریدور شامل – جنوب، تأمین لجستیک مربوطه و حضور روسیه در مسیر تجاری هند، ایران، افغانستان و تأمین اقلام اساسی مورد نیاز دو کشور، از نکات کلیدی مورد تأکید در مذاکرات اخیر ایران و روسیه بود.

 

 

 

سفر هیئت عالی رتبه اقتصادی و تجاری فدراسیون روسیه به ایران به ریاست الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه، به مذاکرات فشرده با هیات ایرانی منجر شد.

 

دیدار هیات روس با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد را می توان در صدر رویدادهای این روز برشمرد.

 

در پایان مجموعه نشست های مقام های طرفین بیانیه ای در هشت بخش شامل همکاری های تجاری و اقتصادی، مالی و بانکی، حمل ونقل و لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و سلامت و بهداشت به امضای جواد اوجی، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه رسید.

 

جواد اوجی وزیر نفت و الکساندر نواک به عنوان رؤسای کمیسیون مشترک دائمی همکاری های اقتصادی دو کشور موضوع های مختلفی را در صحبت های خود مورد تأکید قرار دادند.

 

توسعه همکاری های مالی و بانکی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات، تعریف سیستم پیام رسان بانکی بین دو کشور به منظور تسهیل روابط اقتصادی، ارتقای سیستم حمل و نقل و کریدور شامل – جنوب و تأمین لجستیک مربوطه و حضور روسیه در مسیر تجاری هند، ایران، افغانستان، توسعه همکاری ها در حوزه محصولات کشاورزی و تأمین اقلام اساسی مورد نیاز دو کشور، همکاری تجاری و بازرگانی به منظور ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک و بررسی راهکارهای توسعه همکاری با کشورهای اوراسیا از جمله نکات کلیدی مورد تأکید در مذاکرات چهارم خرداد بود.

 

اسنادی نیز بین دستگاه های دو کشور امضا شد که از آن جمله می توان به بیانیه مشترک رؤسای کمیسیون دائمی همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور که طی جلسه های مختلف پس از مذاکرات و رایزنی های فشرده بین هیئت های تجاری – اقتصادی دو کشور تدوین شده بود، اشاره کرد.

 

همکاری های علمی - فناوری و نوآوری از جمله همکاری های شرکت های دانش بنیان دو کشور، توسعه فناوری و برنامه های تحقیقاتی مشترک نیز از دیگر موارد مذاکره شده در نشست های بین هیئت های دو کشور بود که اجرای آن مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

 

استاسیشین نیکیتا، معاون وزیر ساخت وساز و مسکن روسیه با مقام همتای خود در وزارت راه، مسکن و شهرسازی دیدار و برای رفع موانع گمرکی به منظور توسعه و تسهیل مبادلات تجاری دو طرف مذاکره کردند.

 

توسعه ناوگان دریایی در دریای خزر به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور نیز در دیدار ایزورئف دیمیتری معاون وزیر حمل و نقل روسیه و علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

همچنین در زمینه لایروبی بنادر تخلیه و بارگیری دو کشور به منظور امکان استفاده از کشتی های تجاری با ظرفیت بالا با مقام های مختلف روس از جمله ژیووف زاخاری، معاون آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه، تبادل نظر صورت گرفت.

 

کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه و افزایش سقف مبادلات تجاری تا ۴۰ میلیارد دلار در سال و تعریف سامانه های پیام رسان بانکی به منظور حذف سامانه های بین املللی از مبادلات دو کشور از جمله موارد مورد مذاکره بین محسن کریمی، معاون امور بین امللل بانک مرکزی ایران و ایلیچنوولادیمیر، معاون وزیر توسعه اقتصادی و معاون رئیس کمیسیون مشترک روسیه بود.

 

همچنین در مذاکرات پولی و مالی طرفین به توافق برای تخصیص بخش دیگری از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه برای پروژه های حوزه انرژی، کشاورزی و حمل و نقل دست یافتند.

 

در بخش انرژی نیز مرتضی شاهمیرزایی با مقام های روس مذاکراتی را برای صادرات محصولات پتروشیمی دنبال کرد، همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی و سوآپ نفت و گاز نیز از دیگر محورهای مذاکراتی انرژی بین دو کشور بود.

 

علیرضا زاکانی- شهردار تهران نیز خبر از مذاکراتی در حوزه حمل و نقل، محیط زیست و پسماند داد و گفت که در حوزه خدمات نیز فراتر از تفاهم نامه مذاکرات داشتیم و قرارداد امضا می شود.

 

در پایان همچنین دوازدهمین پروتکل اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل ایران و فدراسیون روسیه میان شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و دیمتری زوریوف معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه امضا شد

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 8 خرداد 1401

دیدگاه کاربران