نحوه ارائه تسهیلات گمرکی به فعالان اقتصادی مجاز برای صادرات به روسیه

.  

 

نشست نمایندگان شرکت های ایرانی صادرکننده کالا به روسیه با هیئت گمرکی این کشور در ستاد مرکزی گمرک جمهوری اسلامی ایران با حضور مدیرکل ،معاون و کارشناس مسئول روسیه دفتر همکاری های بین الملل ، معاون دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی و نمایندگان اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و نمایندگان معاونت امورگمرکی و دفتر فناوری اطلاعات و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران مهندس حسین کاخکی مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: در پی سفر اخیر رئیس کل گمرک ایران و هیئت همراه به کشور روسیه و دیدار و گفتگو های انجام شده با مقامات عالیرتبه گمرک این کشور در خصوص اجرای پروژه ساده سازی شده کریدور تسهیل گمرکی و برخورداری صادر کنندگان کشورمان از مزایای در نظر گرفته شده، نشست مشترک نمایندگان شرکت های ایرانی صادرکننده کالا به روسیه با هیئت گمرکی این کشور که به تهران سفر کرده است با حضور مسئولان گمرک کشورمان برگزار و در خصوص مسائل و موضوعات مرتبط به سئوالات صادرکنندگان پاسخ داده شد.

کاخکی گفت: در چارچوب طرح آزمایشی پروژه مذکور، مقرر است به صادرکنندگان ایرانی محصولات فصول ۰۷- ۰۸ و۲۰ سیستم هماهنگ شده HS تسهیلات ویژه ای برای ترخیص کالا از گمرکات روسیه اعطا شود.

وی با اشاره به اینکه نشست پروژه کریدور ساده سازی شده با هدف تقویت همکاری های دو جانبه بین گمرک فدرال روسیه و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: سرعت بخشیدن به ترخیص کالا در ایستگاه های بازرسی خودرو، راه آهن، هوانوردی و مرزهای دریایی، بهینه سازی سیستم مدیریت ریسک، توسعه زیر ساخت گذرگاه های مرزی و افزایش تعداد ماموران گمرکی در گذرگاه های مرزی به منظور تسریع در روند ترخیص از جمله موارد مهمی بود که مورد بحث جدی قرار گرفت.

به گفته وی طرفین در مورد نقش ادارات گمرک در توسعه تجارت خارجی و مزیت های انسانی از نظر تسهیل تشریفات گمرکی که ممکن است برای فعالان اقتصادی خارجی مورد اعتماد اعطا شود، بحث و تبادل نظر کردند.

کاخکی گفت: طرفین لیست شرکت کنندگان در طرح آزمایشی را مبادله و یکدیگر را در مورد تغییرات آن مطلع کردند، همچنین بر ضرورت به حداقل رساندن شیوه های کنترل گمرکی در مورد کالاهایی که در چارچوب "طرح آزمایشی" قرار دارند، تاکید شد.

این گزارش می افزاید: نمایندگان شرکت هایی که به عنوان فعالان اقتصادی به گمرک روسیه معرفی شده اند جهت حصول به نتایج مطلوب به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در جمع بندی و خاتمه نشست مقرر شد با هدف پیگیری مطلوب، ویدئو کنفرانس های تخصصی در هفته های آتی بین گمرکات دو کشور در خصوص ارزش کالا و آموزش پرسنل برگزار و فهرست شرکت‌های فعال اقتصادی مجاز (AEO) مبادله گردد.
منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران 0 14 تیر 1401

دیدگاه کاربران