سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور

سرپرست مدیریت هماهنگی امورگازرسانی شرکت ملی گاز:  

 

 

 

به منظور بهینه‌سازی مصرف گاز، پروژه‌ای چهار ساله برای هوشمندسازی شبکه با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

 

 

 

 

جلال نورموسوی در میزگرد چالشهای مدیریت تامین گاز در ماه‌های سرد سال گفت: به منظور بهینه‌سازی مصرف گاز، پروژه‌ای چهار ساله برای هوشمندسازی شبکه با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به الزام قانونی برای هوشمندسازی اظهار داشت: ۲۷ میلیون کنتور در کشور وجود دارد که طی برنامه‌ریزی چهار ساله هوشمندسازی صورت خواهد گرفت.

سرپرست مدیریت هماهنگی امورگازرسانی شرکت ملی گاز ادامه داد: برای شناسایی چالش‌ها پایلوتی انجام شد و دانشگاه مالک اشتر کار خود را به عنوان مشاور از هفته گذشته آغاز کرده است.

نورموسوی با بیان اینکه این پایلوت سه مرحله دارد، تصریح: جمع‌آوری، انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود و لازم است پلتفرمی مناسب آماده شود.

وی با بیان اینکه برای بهینه‌سازی، مسئولیت‌ها تقسیم شده و یکی از وظایف بهینه‌سازی موتورخانه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: ۳۵ هزار مشترک خانگی و تجاری در سامانه ثبت نام کردند و با ثبت نام پیمانکاران و پس از پذیرش پیمانکار برای بهینه‌سازی شرکت ملی گاز برای پیش‌بینی هزینه و پرداخت ورود می‌کند. 

به گفته سرپرست مدیریت هماهنگی امورگازرسانی شرکت ملی گاز، تاکنون ۲۰ هزار موتورخانه خانگی و تجاری را بهینه‌سازی کرده‌ایم و مصارف مشترکانی که موتورخانه‌های آنها بهینه شده تا ۳۱ درصد در مصرف سوخت کاهش را شاهد بودیم.

نورموسوی با بیان اینکه در بخش اداری تفاوت‌هایی وجود دارد، ابراز داشت: ۱۶۵ هزار واحد عمومی ثبت نام و ۱۴ هزار موتورخانه در این بخش بهینه شده‌اند. 

تاکنون ۱۲۵ میلیارد تومان برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها هزینه کرده‌ایم.

وی به تعویض ۵.۸ میلیون دستگاه بخاری برای بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره و بیان کرد: در این طرح بخاری‌های راندمان بالا را با بخاری‌های فعلی تعویض کنند و این اختلاف راندمان برای ما بسیار با ارزش است.

به گفته سرپرست مدیریت هماهنگی امورگازرسانی شرکت ملی گاز،  به‌ازای هر خانوار یک بخاری مدنظر است، تعویض شود و تا ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. 

موسوی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا ۲۰ میلیون بخاری را تعویض کنیم، یادآور شد: برای هر بخاری چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی میزان صرفه‌جویی گاز از محل بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و تعویض بخاری‌ها را ۱۵ درصد عنوان کرد. 

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 19 مهر 1401

دیدگاه کاربران