پالایشگاه فرامرزی شاه راهی برای ارتباط با 40 کشور

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران مطرح کرد؛  

 

 

ساخت و توسعه پالایشگاه در خارج از کشور به صورت مشارکتی می تواند صادرات نفت ایران را حتی در دوران تحریم ضمانت کند.

 

 

 

 

رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی ایران می گوید: به طور کلی اگر پتانسیلی که فرآیند اجرایی و عملیاتی آن از منظر کالا و خدمات در مقایسه با آنچه در داخل وجود دارد مقرون به صرفه تر و توجیه اقتصادی بالای یک سوم یعنی 30 درصد داشته باشد، به صلاح کشور و اقتصاد و مردم است که از این پتانسیل استفاده شود.

 

در خصوص پالایشگاه های فراسرزمینی نیز شرایط به همین منوال است، یعنی با سرمایه گذاری در این بخش بتوانیم از محل برگشت منافع حاصل از این سرمایه گذاری به توسعه زیرساخت های داخل کشور نه سایر فعالیت های دیگر، مبادرت کنیم، باید این مساله انجام شود.

 

 وی در ادامه بیان کرد: منظور از زیر ساخت، یعنی به عنوان مثال، اگر پالایشگاهی را به صورت مشارکت در کشور دیگری توسعه، تجهیز و یا می سازیم، شاید برای ما دو مزیت داشته باشد، اول اینکه نفت خام را به صورت ضمانت شده تولید و صادر می کنیم، این یعنی منفعت اقتصادی از بابت فروش نفت خام، نکته دوم اینکه سرمایه گذاری که در این کشور روی پروژه پالایشگاه ها انجام می دهیم، از آسیب های داخلی مصون است، در عین حال سبب کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری هم می شود/

 

 این فعال اقتصادی بخش خصوصی سپس عنوان کرد: با مازاد سود به دست آمده از این سرمایه گذاری می توانیم مواد خام و اولیه مورد نیاز داخل را خریداری و تأمین کنیم، بدون اینکه پولی در این قبال پرداخت کنیم، در ادامه سبب توسعه سرمایه گذاری و کاهش قیمت تمام شده محصول در داخل کشور می شود.

 

در نهایت با افزایش سود راندمان نیز بالا رفته و این سود از نظر اقتصاد برون مرزی و یا همان دیپلماسی اقتصادی و ملی سبب سرمایه مجددا گذاری مضاعف برای کشور می شود.

 

 پدیدار متذکر شد: برای دور زدن تحریم ها با ورود به طرح پالایشگاه های فرا سرزمینی باید در نظر داشته باشیم که کشور مقصد خود تحریم نباشد.

 

در این شرایط می توان به بی اثر کردن تحریم ها امیدوار بود. وی سپس گفت: اینکه با کشورهایی مانند ونزوئلا و یا اروگوئه قرارداد برای تجهیز و یا احداث پالایشگاه ببندیم خوب است اما مساله اصلی ما در این بحث نقل و انتقال نفت به این کشورهاست که باید با کشتی و تانکر انجام شود.

 

ایران در جنوب و شمال با کشورهای نفت خیز زیادی همسایه است که می تواند در این خصوص وارد مذاکره شده و سرمایه گذاری کند ما توان فنی و مهندسی زیادی برای ورود به این بحث داریم.

 

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در پایان نیز تاکید کرد که، ایران در خاورمیانه در مجموع 14 کشور، 15 کشور در اوراسیا و 12 کشور هم شمال آفریقا همسایه بوده و یا ارتباط دارد.

 

 که در مجموع 40 کشور را شامل می شود. و ورود به بحث پالایشگاه های فرا سرزمینی با یک برنامه ریزی و محاسبه درست و دیپلماسی فعال می توانیم با این چهل کشور در این بخش همکاری کنیم.

منبع خبر: روزنامه اخبار صنعت - 24 مهر 1401

دیدگاه کاربران