مذاکرات ایران و ترکیه برای تمدید قرارداد گازی

در جریان سفر وزیر نفت به ترکیه صورت گرفت:  

 

 

وزیر نفت در جریان ســفر به ترکیه در دیدار با مقام های انرژی و اقتصادی این کشــور، در باره تمدید قرارداد گازی و تجارت انرژی گفت وگو کرد.

 

 

 

جــواد اوجــی کــه در رأس هیئتی به آنکارا ســفر کرده اســت بــا فاتح دونمــز و نورالدین نباتی بــه ترتیب وزیران انــرژی و اقتصــاد ترکیه و در عین حــال رئیس کل بانــک مرکزی ترکیــه و شــرکت های بــزرگ فعال در حوزه انــرژی این کشــور دیدار و گفت وگو کرد.

 

یکــی از مهم ترین محورهــای مورد مذاکره، تمدید قــرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه بــود که اصول آن مورد توافق دو طرف اســت و مقرر شد برای ادامه مذاکرات کارگروهی مشــترک برای کار روی موضــوع تمدید قرارداد شکل گیرد.

 

قرارداد کنونی ۲۵ ســاله صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ میلادی به پایان می رسد.

 

 

مذاکره درباره خط لوله جدید گاز صادراتی

 

در این ســفر همچنین درباره افزایش مقدار صــادرات گاز ایــران به ترکیه و ســاخت یک خط لوله جدید صادرات گاز بــرای افزایــش ظرفیــت انتقال گاز از ایــن مســیر مذاکره شــد.طی ســفر وزیر نفت به ترکیــه درباره دو ســناریوی افزایــش صــادرات گاز از طریــق یک قــرارداد جدیــد یا در قالب تمدید قرارداد پیشــین بحث و بررسی شد.

 

افزون بر ایــن درباره کاهــش تعرفه واردات محصــولات پتروشــیمی ایران به ترکیه نیــز گفت وگو و تبادل نظر شد.

 

محورهای دیگر مذاکرات در این سفر فشــرده و کوتاه، دعوت از شــرکت ها و ســرمایه گذاران ترکیــه بــرای ســرمایه گذاری در پروژه هــای بخش بالادستی و پایین دســت انرژی ایران، رونمایــی و تشــریح قراردادهای تازه ســرمایه گذاری در بخش انرژی و نفت و گاز و تجارت فرآورده های نفتی بوده است.

 

مذاکرات ایران و ترکیه برای تمدید قرارداد گازی در پی این اقدام مقابله ای با بحران انرژی سه کشور اسپانیا، پرتقال و فرانسه برای ساخت یک خط لوله مبتنی بر دریا برای انتقال هیدروژن و گاز بین بارسلونا و مارسی به توافق رسیدند.

 

به نقل از ایرنا، آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال در مــورد این توافق گفت: این خط لوله گاز که (BarMar) نام دارد، عمدتا برای پمپاژ هیدروژن ســبز و سایر گازهای تجدیدپذیر استفاده می شــود، اما همچنین به طور موقت امکان انتقال مقدار محدود گاز طبیعی را برای کمک به کاهش بحران انرژی اروپا فراهم می کند.

 

پدرو ســانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز به خبرنگاران در بروکسل گفت: این خط لوله پاسخی به درخواست برای همبستگی شرکای اروپایی ما در برابر باج خواهی پوتین، رئیس جمهور روسیه اســت.

 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفت: ضروری است که اروپا متحد بماند.

 

به دنبال اعمال محدودیت انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی، کمیسیون اروپا هفته گذشته به عنوان بخشی از یک بســته جدید از اقدامات برای مبارزه با بحران انرژی، پیشــنهاد کرد که کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم به اشتراک گاز با یکدیگر در مواقع اضطراری کند.

 

خیز سه کشور اروپایی برای مقابله با بحران انرژی در جریان سفر وزیر نفت به ترکیه صورت گرفت: عضو کمیســیون صنایع و معــادن مجلس گفت: سیاست پالایشگاه داری فراســرزمینی و بازسازی این پالایشــگاه ها، مسیر تبدیل شــدن نفت ایران به فــرآورده را همــوار خواهد کرد که در راســتای افزایش تولید فرآورده ها و اجتناب از خام فروشــی است.

 

سیدجواد حســینی کیا، در خصوص سیاست سهامداری کشورمان در پالایشگاه های ازبکستان هر چقدر روابط ما با کشــورهای تصریح کرد: قطعا همســایه افزایش یابد، تحریم ها بیــش از قبل بی اثر می شــود.

 

موضوع بعدی بحــث صدور خدمات فنی و مهندســی دانش بنیان کشــورمان به دیگر کشورهاســت که اهمیــت بالایــی دارد. از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی می توانیم به انتقال دانش به کشــورهای دیگــر بپردازیم که مزیت های زیادی برایمان دارد.

 

دانش یک سرمایه ی ارزشمند اســت که از طریق تلاش های فراوان و توسط نخبگان به دست آمده است.

 

الان اطلاعات با ارزشی داریم که خریدارش دنیاست و می توانیم با صدور آنها مزایای زیادی کســب کنیم.

 

اینکه امروز کشــورمان در جایگاهی قرار دارد کــه می تواند به صدور خدمات فنی و مهندســی به دیگر کشورها بپردازد، نشــان دهنده ی اقتدار کشور ماست.

 

الان کشــورهای زیــادی در منطقه خواســتار دریافت دانش فنی ما هستند و پیشــنهاد می کنند که کار مشترک انجام دهیم. مسئله ی بعدی این است که وقتی روابط تهران با کشورهای منطقه افزایش می یابد و شبکه ای از ارتباطات ایجاد می شود، آمریکا و کشــورهای اروپایی و دیگران در ضدیت با ایران نمی توانند با منطقه درگیر شوند.

 

افزایش همکاری ها و ارتباطات با کشــورهای منطقه به نوعی ایمن سازی کشــور در مقابل آسیب های مختلف است و کار ارزشمندی به شمار می رود.

 

وی در ادامه گفت: هر چقدر بتوانیم نفت را به فرآورده تبدیل کنیم، در واقــع خاصیت تحریم پذیــری آن را کم می کنیم.

 

سیاست پالایشگاه داری فراســرزمینی و بازسازی این پالایشــگاه ها برای ایران منافع زیادی دارد که اولین مورد آن صادرات خدمات فنی و مهندســی دانش بنیان ایرانی است و ثانیا، مسیر تبدیل شدن نفت ایران به فرآورده هموار خواهد شد و این اقدام دولت در راستای افزایش تولید فرآورده ها و اجتناب مورد توجه زیادی قرار از خام فروشی است که اخیرا گرفته است.

 

ارزش افزوده ای که در تکمیل زنجیره وجود دارد نسبت به خام فروشی بسیار بیشتر است و موجب بی اثر شدن تحریم ها می شود.حسینی کیا ادامه داد: افزایش همکاری با کشورهای منطقه در زمینه ی پالایشگاهی و فروش نفت به تأثیرگذاری بیشتر کشورمان در منطقه منجر می شود.

 

همچنین نفوذ سیاسی ما در کشورهای هدف نیز افزایش می یابد.

 

به طور کلی، ســهامداری در پالایشــگاه های فراسرزمینی در منطقه و اقصا نقاط جهان می تواند منافع دو طرفه به وجود بیــاورد و امنیت اقتصادی مان را افزایش دهد.

 

در این شــرایط، اگر تحریم در دستور کار قرار بگیرد، از آنجائیکه این تحریم ها به منافع کشــورهای دیگر گره می خورد، آن کشورها با تحریم ها همراهی نمی کنند و این به نفع کشــور ماست.

 

تمامی این ها به معنای بی اثر شدن تحریم هاست.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشــان کرد: هر چقدر بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم، در شــرایط فعلی به اقتصاد کشور کمک می کنیم.

 

باید از تمامی ظرفیــت ها برای برقراری روابط با دیگر کشورها استفاده کنیم و به بازارسازی نفت بپردازیم.

 

در شــرایط تحریمــی فعلی تلاش های وزارت نفت در خصوص افزایش همکاری ها با ونزوئلا و ازبکستان یک قدم مثبت و رو به جلو است و مــی توانیم آن را یک موفقیت بــرای دولت فعلی به حســاب بیاوریم.

 

اینکه به این کشورها به انحای مختلف نفت می فروشــیم و در پالایشگاه هایشان همکاری داریم، به معنای بی اثرســازی تحریم ها و از دســت ندادن بازارهای جهانی اســت.

 

این ها دستاوردهای مهمی هســتند.

 

هر چقدر بر میزان مشتریان اضافه کنیم، امکان چانه زنی برای فروش نفت با قیمت بالاتر مهیا می شود.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد ملی - 30 مهر 1401

دیدگاه کاربران