فاز 11 پارس جنوبی پس از دو دهه در مدار تولید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:  

 

 

 

با اشاره به اقدام های انجام شــده در پارس جنوبی و دیگر میدان ها برای افزایش تولید گاز طبیعی در کشــور گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن ماه امسال پس از ۲ دهه به مدار تولید می آید.

 

 

 

 

محسن خجسته مهر در آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مســتند در منطقه عســلویه که با حضور پیمان جبلی، رئیس ســازمان صداوســیما و پس از بازدید از دکل حفاری مستقر در موقعیت 11 B برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، گفت: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می کنیم حاصل ســرمایه گذاری 85 میلیارد دلاری طی دو دهه است و این از افتخار های جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی از برداشت روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی خبر داد و افزود: بیش از 70 درصد گاز کشور از این میدان مشترک برداشت می شود.

 

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تولید، جهاد است، تصریح کرد: اکنون 27 میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

 

آقای خجسته مهر صیانت از ذخایر گازی را مأموریتی مهم دانست و گفت: ما در شــرکت ملی نفت ایران وظیفه مهم تولید را به عهده داریم و مردم نیز در صیانت از ذخایر گازی نقش مهم و ویژه ای در مسیر مصرف بهینه و صرفه جویی دارند.

 

 وی با اشــاره به یک اقدام جهادی و مهم در طرح توســعه فاز 11 ،گفت: این فاز سال ها بلاتکلیف مانده بود و در هشت سال گذشته نیز هیچگونه اقدامی در آن انجام نشده است؛ قرارداد با یک شرکت خارجی در گذشته نیز به علت تحریم ها به نتیجه خاصی منتهی نشــد و آن شرکت نیز از قرارداد کناره گیری کرد.

 

 مدیرعامل شــرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدام هــای فوری در این بخش آغاز شــد و اکنون حفاری چهار حلقه چاه گاز آن تکمیل شــده است.

 

آقای خجسته مهر با اشاره به اینکه 2 ردیف پالایشگاه گازی فاز 14 پارس جنوبی به مرحله شیرین ســازی رسیده است، تصریح کرد: توسعه میدان مشترک بــلال که در ادامه میدان گازی پــارس جنوبی قرار دارد نیز آغاز شده است.

 

 وی ادامــه داد: یکی از ســکو های گازی میدان پارس جنوبی که از ســال 94 معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، کار ترمیم چاه های آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده است.

 

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توســعه میدان گازی پارس شــمالی، بیان کرد: با توسعه میدان کیش و توســعه 13 میدان گازی در بخش خشــکی و دیگر میدان های پرشمار در ســال های آینده 500 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می شــود.

 

به گزارش برنا؛ بر اســاس این گزارش، رئیس سازمان صداوســیما و مدیرعامل شــرکت ملی نفت ایران از طرح های توسعه ای پارس جنوبی و دکل حفاری مستقر در طرح توسعه فاز 11 بازدید کردند.

منبع خبر: روزنامه آفتاب اقتصادی - 20 آذر 1401

دیدگاه کاربران