لزوم تشکیل غول فناوری در صنعت نفت

معاون علمی ریاست جمهوری تاکید کرد:  

 

 

در حال حاضر ۱۰۰۰ شرکت فناور در کشور وجود دارد که با کنسرسیوم سازی و اجتماع آنها می توانیم غول فناوری در صنعت نفت ایجاد کنیم. یعنی می توانیم ۵ ابرشرکت در حوزه فناوری و تامین تجهیزات ایجاد کنیم.

 

 

 

 

روح الله دهقانی فیروزآبادی در همایش هفته پژوهش که در کوشک نفت برگزار شد، اظهار داشت: هر کشوری چند مزیت دارد و قرار نیست همه مزیت ها متعلق به یک کشور باشد، کشور ما نیز برخی فرصت های ویژه دارد که باید در نظر داشته باشیم که به خاطر تمامیت خواهی سراغ همه برویم و دچار اشتباه شویم.

اصلی ترین مزیت ما نفت است و این همان چیزی است که باید روی آن تمرکز کنیم.

بعبارت دیگر اگر بنا داریم که روی توسعه دانش کار کنیم نقطه اول نفت است.

وی افزود: زمانی در ۵۰ سال گذشته هر کشوری که منابع داشت دارای یک موقعیت ممتاز بود اما امروز منابع طبیعی مزیت نیست زیرا فناوری با نفوذ در ایجاد ارزش افزوده در قبال تجارت ماده خام قابل قیاس نیست.

معاون علمی ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر تجارت ماده خام ۷۰ درصد سود دارد نفوذ فناوری ۱۰۰۰ برابر سود دارد، بنابراین اگر به ارتقای فناوری در صنعت نفت نرسیم این صنعت زمانی بدرد نخور خواهد بود.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که نفت فرصت است تهدید هم هست، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه ۳۵ میلیارد دلار باید در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود که این میزان در هلدینگ خلیج فارس ۱۵ میلیارد تومان است.

دهقانی در ادامه گفت: طی ۳ سال گذشته نفت رتبه اول استفاده از توان داخل بوده که رقم آن ۱۲۰ میلیون دلار بوده است یعنی به ازای یک دلار سرمایه گذاری ۸ دلار منفعت حاصل شده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۰۰۰ شرکت فناور در کشور وجود دارد که با کنسرسیوم سازی و اجتماع آنها می توانیم غول فناوری در صنعت نفت ایجاد کنیم.

یعنی می توانیم ۵ ابرشرکت در حوزه فناوری و تامین تجهیزات ایجاد کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 27 آذر 1401

دیدگاه کاربران