بندر مکران به جمع بنادر بزرگ کشور اضافه می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:  

 

 

 

از اضافه شدن بندر مکران به جمع بنادر بزرگ کشور خبر داد و گفت: به محض اینکه زمین از سوی وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود کار برای تجهیز بندر مکران آغاز خواهد شد.

 

 

 

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت گفت: در جای جای مختلف قوانین کشور تکالیفی در حوزه اقتصاد دریامحور وجود دارد و دستگاه‌های متعددی در سطح کشور در حوزه دریا فعالیت دارند، ولی تاکنون نتوانستیم یک سازماندهی درخور در حوزه مباحث دریامحور صورت دهیم.

علی اکبر صفایی افزود: در برنامه هفتم توسعه تلاش شده تا مباحث مربوط به اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از موارد مهم برنامه مطرح شده و احکام آن نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه و با حضور تمام ارگانهای دریایی استخراج شده است.

وی گفت: بخشی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه باید از طریق وزارت راه و شهرسازی به دولت پیشنهاد شود از سوی این وزارتخانه ارسال گردیده و با همکاری فراکسیون دریایی مجلس و کمیسیون عمران در تلاش هستیم تا با همکاری همه جانبه‌ای که صورت می‌گیرد مباحث مهمی که در حوزه اقتصاد دریا وجود دارد را در برنامه بگنجانیم ضمن اینکه مطالعات جامعی که در این حوزه انجام شده است در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

وی اظهار داشت: در سازمان بنادر و دریانوردی تلاش شده تا ارتباطات با کشورهای همسایه به صورت کاملاً اختصاصی و با تمرکز بر کالا و مسیر خاص شکل گیرد که بر این اساس ما شاهد رشد چشمگیر صادرات و ترانزیت بین کشورهای جنوبی و همسایگان شمالی خود هستیم.

به گفته صفایی تلاش داریم تا چند بندر بزرگ دیگر به بنادر بزرگ کشور اضافه شود که یکی از آنها بندر مکران است که به محض اینکه زمین از سوی وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود کار آغاز خواهد شد.

ضمن اینکه با توجه به اثرات بسیار زیاد اقتصادی بنادر کوچک بر اشتغال و معیشت مردم دارند، بیست بندر در دست ساخت و توسعه داریم.

صفایی گفت: در حوزه توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی که یکی از موضوعات اساسی و جدی کشور است در برنامه هفتم توسعه تلاش خواهد شد موضوع جذب حداکثری دانشجو در دانشگاه‌های دریایی را محقق کنیم.

صفایی گفت: در حال حاضر ۶۸۰ فروند شناور در کشتی سازی‌های داخلی در حال ساخت است که این توسعه ناوگان باید در تمام بخش ها سرعت بیشتری گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در موضوع اسکراپ کشتی در تلاش هستیم تا بتوانیم مجموعه یارد اسکراپ را بر اساس کنوانسیون مربوطه شکل دهیم.

وی افزود: در حوزه سوخت رسانی نیز کار در حال پیگیری است و همه توان خود را در این حوزه به کار خواهیم بست.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 21 دی 1401

دیدگاه کاربران