اقتصاد دنیا بر پایه پیمان های منطقه ای استوار است

وزیر اقتصاد در گفت و گو با رسانه های بین المللی:  

 

 

 

 

 

 

ایجاد نظام چند قطبی اقتصادی در عرصه جهانی و شکل گیری پیمان های منطقه ای، زمینه افول یکجانبه گرایی در عرصه اقتصاد را فراهم کرده که به گفته وزیر اقتصاد، این شرایط باعث شده تا دولت با تکیه بر دیپلماسی اقتصادی و تقویت مناسبات با همسایگان، تعاملات تجاری، بانکی و پولی در حوزه بین الملل را افزایش دهد.

 

 

 

به گزارش وزارت اقتصاد، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با دو رسانه معتبر بین المللی «فایننشال تایمز» و «اسپوتنیک» که در روزهای نخست سال 1402 منتشر شد، ابعادی از دیپلماسی اقتصادی، همکاری های منطقه ای اقتصادی، مشارکت ایران در پیمان های منطقه ای و پولی و اتصال شبکه های بانکی، دور زدن تحریم ها و ... را تشریح کرده است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای آغازین سال 140 در گفت وگو با فایننشال تایمز گفت: علیرغم تحریم های آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته و از رکورد قبلی یعنی 1.3 میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

 

سیداحسان خاندوزی افزود: صادرات غیرنفتی 53 میلیارد دلاری نیز در 11 ماه سال گذشته، 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 

واردات هم در همین بازه زمانی 60 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد «اقتصاد ایران را نمی توان منزوی کرد

 

خاندوزی همچنین به فایننشال تایمز گفته که روسیه در مدت یک سال، 2.76 میلیارد دلار در پروژه های صنعتی، معدنی و حمل ونقل ایران سرمایه گذاری کرده است.

 

وزیر اقتصاد در این مصاحبه تاکید کرد: ما روابط خود با روسیه را استراتژیک دانسته و در بسیاری از جنبه ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می کنیم.

 

چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ما هستند و ایران با اجرای توافقات راهبردی، روابط خود را با آنها گسترش خواهد داد.

 

خاندوزی با بیان اینکه مناقشه اوکراین "تاسف بار" است، ادامه داد: "روسیه و برخی از کشورهای دیگر علاقه مند به استفاده از مکانیسم هایی مانند قراردادهای پولی متقابل یا سواپ های تجارت محور هستند."

 

ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده ایم.

 

اتصال پیام رسان بانکی ایران و روسیه و انسجام نظام بانکی و پولی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت وگو با اسپوتنیک روسیه به تبیین برنامه های ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و مالی در چهارچوب همکاری های منطقه ای و بین المللی پرداخت.

 

خاندوزی به اسپوتنیک درباره همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در دوران تحریم، گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از اینکه تحریم ها علیه دو کشور تشدید شود، شرکای تجاری یکدیگر بوده اند و در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته اند.

 

در سفر رییسی به مسکو که مربوط به پیش از تشدید تحریم های غرب علیه روسیه بود، پایه های همکاری های بلندمدت میان ایران و روسیه به شکلی مستحکم پی ریزی شد.

 

وی افزود: ارتباطات ما وابسته به شرایط تحریمی نبوده است.

 

اما روشن است که وقتی محدودیت های بین المللی از طرف نظام سلطه و آمریکا علیه کشورهای مستقل وضع می شود، حتما ظرفیت همکاری های این کشورها افزایش پیدا می کند و ما هم امیدواریم با توجه به اینکه دولت جدید ایران رسما دیپلماسی خود را بر محور همسایگان و کشورهای همسو قرار داده است، بتوانیم از این نزدیکی رویکرد دو دولت، بیشترین استفاده را برای منفعت دو ملت ببریم.

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دو دولت، اراده جدی برای افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری دارند، گفت: یکی از شرایط و لوازم آن، مساله مناسبات پولی است.

 

برای اینکه کشورهای ثالث نتوانند در روابط اقتصادی ایران و شرکا مانع ایجاد کنند، ما ناچار بودیم که نظامات پولی متقابل میان ایران و شرکایش را گسترش دهیم.

 

بر این اساس، امروز سیستم های پیام رسان بانکی دو کشور کاملا به یکدیگر متصل شده اند و بانک های دو طرف با ایجاد زیرساخت های قانونی به زودی می توانند نزد یکدیگر گشایش حساب انجام دهند.

 

خاندوزی اضافه کرد: در این راستا، امکان استفاده از کارت های بانکی شبکه بانکی ایران در روسیه و کشورهای مرتبط و همچنین استفاده از کارت های بانک های روسی در ایران برای تجار، گردشگران و مردم دو کشور در ماه های آینده و در سال 2023 فراهم خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم و می توانیم از یک انسجام بانکی و پولی در یک بستر امن برای مبادلات خود استفاده بهره بگیریم، بدون آنکه نیاز باشد از سوییفت و سایر پیام رسان های مالی و شبکه های مشابه استفاده کنیم.

 

وزیر اقتصاد درباره مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت- آستارا نیز اظهار داشت: بخشی از هزینه این مسیر از طرف روسیه و بخش دیگر از طرف شرکت ایرانی تامین مالی خواهد شد.

 

ما حتی در وزارت اقتصاد این پیشنهاد را داده ایم که صندوق توسعه ملی ایران به این پروژه ورود کرده و به عنوان شریک این پروژه اقدام کند.

 

خاندوزی خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدی که روسای جمهور دو کشور بر بازگشایی این کریدور داشته اند ما امیدوار هستیم قبل از پایان دولت سیزدهم بتوانیم شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

 

وی درباره اجرای سایر پروژه های مشترک با شرکت های روسی، گفت: ما چند پروژه دیگر با طرف های روس در حوزه راه آهن و نیروگاهی داشتیم که در سفر رئیس جمهور به مسکو قطعی شده و مورد توافق قرار گرفتند.

 

امیدواریم همه این پروژه ها که بخشی از آنها از طریق فایننس خارجی و بخشی هم از سوی ایران تامین مالی می شود هر چه زودتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

وزیر اقتصاد در باره تاثیر عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه کشورهای بریکس بر رشد اقتصادی کشور و مقابله با تحریم های اقتصادی غرب، اظهار داشت: این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی ما با کشورهای اوراسیا وجود دارد؛ اساسا در جهان آینده، شاهد منطقه گرایی و فضای چندقطبی در عرصه اقتصاد جهانی خواهیم بود.

 

خاندوزی یادآور شد: در دهه های آینده، اقتصاد دنیا بر دوش پیمان های منطقه ای از جمله شانگهای یا بریکس به پیش خواهد رفت.

 

ایران به غیر از روسیه و چین با دو عضو دیگر این اتحادیه ها یعنی برزیل و آفریقای جنوبی هم روابط خوبی دارد که کمک می کند تا تعامل با آنها با هدف تغییر نظم اقتصاد جهانی به نفع اقتصادهای نوظهور به خوبی پیش برود.

 

وی در باره انتقال تجربیات ایران برای دور زدن تحریم ها به سایر کشورها، گفت: با توجه به اینکه ما در سال های طولانی، تجربه اداره اقتصاد در ذیل محدودیت های تحریمی را داریم، کاملا آماده ایم که این نقطه نظرات را با سایر شرکای راهبردی در میان بگذاریم.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 15 فروردین 1402

دیدگاه کاربران