حذف قیمت‌گذاری دستوری، راهکار توسعه صنعت برق و پایان خاموشی‌ها

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق تصریح کرد؛  

 

 

مشکل صنعت برق، کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور نیست؛ مشکل اینجاست که قیمت‌گذاری دستوری و ناعادلانه موجب عدم جذابیت این صنعت برای سرمایه‌گذاری شده است.

 

 

 

 

محمدعلی وحدتی عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگویی بیان کرد: مشکل اصلی صنعت برق، ناترازی درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های تولیدکننده برق است.

قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها منطقی نیست. ‌

قیمت‌گذاری دستوری باعث تحت فشار قرار گرفتن تولیدکنندگان شده و به همین دلیل هم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی وجود ندارد.

تا جایی که در طول برنامه ششم حتی قرارداد یک نیروگاه جدید هم منعقد نشد. حال آنکه در برنامه‌های قبلی، متناسب با نیاز کشور، نیروگاه احداث می‌شد.

وحدتی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری برق نیروگاه‌ها، مانع سرمایه‌گذاری متناسب با نیاز کشور در حوزه تولید برق شده و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت نیروگاهی باقی نگذاشته است و مادامی که این شرایط تداوم داشته باشد و قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها تعدیل نگردد، انتظار رشد صنعت نیروگاهی نمی‌رود.

وی افزود: این شرایط موجب کمبود برق در کشور شده است و طبیعی است که برای رفع این چالش در فصول پیک مصرف، یا باید برق مشترکین خانگی قطع شود یا برق صنایع، و ترجیح سیاست‌گذاران در این سال‌ها، قطع برق صنایع بوده است.

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق خبر داد: البته طبق توافقی که وزارت نیرو با وزارت صمت داشته، صنایع امکان تولید برق مورد نیاز خود را دارند و صنایع بزرگی که توانمندی تولید برق خود را داشته باشند، امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را خواهند داشت.

در این خصوص از طرف برخی صنایع خصوصا فولادی‌ها اقداماتی صورت گرفته است؛ اما به هر حال این اقدام آنها نیز هزینه‌هایی به صنایع تولیدی تحمیل خواهد کرد که در نهایت این هزینه‌ها، منجر به افزایش قیمت محصول‌شان خواهد بود.

وحدتی در ادامه گفت: مشکل صنعت برق، کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور نیست؛ ‌ مشکل اینجاست که قیمت‌گذاری دستوری و ناعادلانه موجب عدم جذابیت این صنعت برای سرمایه‌گذاری شده و مادامی‌که این شرایط ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاری چندانی در صنعت نیروگاهی صورت نگرفته و این صنعت رشد نخواهد کرد. ‌

سرمایه‌ها وارد حوزه‌ای می‌شوند که بازدهی به همراه داشته باشد.

وقتی امیدی به برگشت سرمایه در صنعت برق کشور وجود ندارد، پولی هم وارد این صنعت نخواهد شد.

وی افزود: در مقابل اگر سیاست‌گذاران دست از قیمت‌گذاری دستوری برداشته و برق نیروگاه‌ها را با قیمت منطقی‌تری خریداری کنند، بخشی از سرمایه‌ها هم به سمت تولید در صنعت برق هدایت شده و در سایه رشد صنعت برق، سایر صنایع تولیدی کشور نیز به برق دسترسی داشته و امکان افزایش ظرفیت خواهند داشت.

وحدتی در خاتمه اظهار کرد: مشکل دیگر تولیدکنندگان برق اینجاست که نیروگاه‌ها به منظور توسعه، در سنوات قبل تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند و با افزایش نرخ ارز، بازپرداخت این تسهیلات هزینه سنگینی به نیروگاه‌ها تحمیل کرده است.

نیروگاه‌ها، برق خود را ریالی می‌فروشند و هزینه‌های ارزی دارند.

ضمن اینکه همان درآمد فروش برق با قیمت غیر منطقی هم با تأخیر زیاد وصول می‌شود.

این شرایط اصلا منصفانه نیست.

منبع خبر: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) – دوم اردیبهشت 1402

دیدگاه کاربران