توسعه خطوط ریلی و کاهش تعرفه ترانزیت در دستور کار مشترک تهران و دمشق

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:  

 

 

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با وزرای اقتصادی سوریه از افزایش تعاملات دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فعالسازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت، اولویت بخشی به حوزه گردشگری و توسعه خطوط ریلی خبر داد.

 

 

 

«مهرداد بذرپاش » که در سفر دو روزه به سوریه به سر می‌برد، در نشست با فعالان اقتصادی سوریه با حضور «سهیل عبد اللطیف» وزیر مسکن، «زهیر خزیم وزیر حمل و نقل و سامر خلیل» وزیر اقتصاد وتجارت خارجی و ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و روسای غرفه‌های تجاری و فعالان تجاری بخش خصوصی ایرانی و سوری دیدار و درباره سازوکارهای ارتقای همکاری اقتصادی تهران و دمشق گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با یادبودی از مرحوم «حافظ اسد» به حمایت سوریه از ملت ایران در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد که در طول جنگ تحمیلی، با کشور و ملت ایران همراه و همدل بودند، بیان داشت: امروز در جمع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در کشور سوریه حاضرشدیم تا نوید بخش حمایت خود به‌عنوان نماینده دولت ایران تحت عنوان مسؤل کمیسیون مشترک اقتصادی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: در این نشست آسیب شناسی از حجم فعالیت اقتصادی ارائه شد.

 

فعالسازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت
وی گفت: در نشست‌ها و کمیسیون‌ مشترک دو کشور راجع به فعالسازی مناطق آزاد و تعرفه ترانزیت که به سمت صفر میل کند، توافق حاصل شد.

رئیس هیات ایرانی بیان داشت: همچنین برای فعالیت‌های اقتصادی به نهاد مالی که مراودات مالی دوکشور را انجام دهد نیاز داریم که شد از هر دو کشور، بانک عامل طرفین معرفی شود و بر مبنای آن، این دو بانک تعاملات و تبادل بانکی منظور با ارز رایج، مابین دو کشور انجام شود.

 

توسعه کریدورهای حمل‌و نقلی
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ما در حوزه کریدورهای حمل‌و نقلی است که توسعه خطوط ریلی نیز از اولویت‌های کاری ماست و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی سفر رییس‌جمهور به‌ چین و توافق بر شاهراه جاده ابریشم که کریدور شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، در صورت وقوع، سوریه نیز به این کریدور بزرگ متصل می‌شود.

بذرپاش تصریح کرد: در حوزه گردشگری نیز چه سفر زیارتی چه سیاحتی در صورت موافقت، ۳ تا ۴ پرواز در هفته تدارک دیده می شود و ۵۰هزار نفر مسافر در سال به سوریه سفر خواهند کرد که زیرساخت حمل و نقل هوایی کمک شایانی به این عرصه می‌کند.

 

تسهیل ارتباطات اقتصادی ایران و سوریه
وی گفت: در حوزه بانک، بیمه، نمایشگاه و ظرفیت‌های مالی مشترک که ارتباطات اقتصادی دو کشور را تسهیل کند، در صورت تعریف جدید بستر همکاری اتفاق رأی و موافقت داریم.

وزیر راه و شهرسازی به برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی دستاوردها و محصولات کشور دوطرف اشاره کرد و افزود: نظر به این‌که برگزاری نمایشگاه مشترک بر رونق اقتصادی دو کشور اثر شایان توجهی دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اهتمام داریم.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 5 آذر 1402

دیدگاه کاربران