آخرین ‌‌‌جزییات از تجارت ایران و آذربایجان/ فعلا هیچ مانعی ایجاد نشده است

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد:  

 

آذربایجان علاوه بر اینکه بازار مناسب برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود محلی مناسب برای ترانزیت کالاها به کشورهای قفقاز و روسیه است به این معنا که اکثر صادرکنندگان آذربایجانی همان تجار موفق روس هستند.

 

حجم قابل توجهی از بارهایی که از ایران خریداری می‌شود از این کشور به قفقاز و روسیه تزانزیت می‌شوند به عبارت دیگر آذربایجان کانال و پل ارتباطی ایران با کشورهای قفقاز است که حفظ آن برای ما حائز اهمیت است.

 

 

بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه تنش‌های سیاسی میان ایران و آذربایجان خللی در روابط تجاری دو کشور نگذاشت، گفت: دولت آذربایجان منعی برای تجارت با ایران ایجاد نکرده و تجارت دو کشور مانند گذشته به قوت خود باقی است و هم اکنون هیچ مانعی در بحث مبادله کالا و گمرک در بین دو کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش رقم تجارت بین دو کشور، افزود: رقم تجارت به آذربایجان در 1400 حدود 90 میلیون دلار بود که این عدد در  1401 با 20 درصد افزایش به حدود 110 میلیون دلار رسید؛ گفتنی است درصدی از حجم صادرات به لحاظ وزنی کاهش پیدا کرد اما این کاهش درصد با افزایش نرخ دلار جبران شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا گشایش‌های خاصی برای توسعه تجارت با آذربایجان تعریف کردیم که افزایش تجارت با این کشور را با خود به همراه آورد؟ گفت: افزایش نرخ دلار در ایران، صادرات بسیاری از کالاها را توجیه پذیر کرد؛ اما در سالی که گذشت تسهیلاتی برای صادرات ایجاد نشد. ‌ 

پورسلیمان با ابراز امیدواری از افتتاح راه‌آهن اردبیل _ میانه تا پایان سال جاری، اضافه کرد: طرح مطالعاتی احداث راه‌آهن اردبیل به مغان نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است که اگر این کریدور در 2 سال آینده عملیاتی و اجرایی شود بدون تردید در افزایش حجم صادرات نقش مهمی ایفا خواهد کرد؛ اراده اتمام این خطوط در بین مسئولان ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که حفظ بازار آذربایجان تا چه میزان به اقتصاد ما کمک می‌کند؟ گفت: آذربایجان علاوه بر اینکه بازار مناسب برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود محلی مناسب برای ترانزیت کالاها به کشورهای قفقاز و روسیه است به این معنا که اکثر صادرکنندگان آذربایجانی همان تجار موفق روس هستند.

حجم قابل توجهی از بارهایی که از ایران خریداری می‌شود از این کشور به قفقاز و روسیه تزانزیت می‌شوند به عبارت دیگر آذربایجان کانال و پل ارتباطی ایران با کشورهای قفقاز است که حفظ آن برای ما حائز اهمیت است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به الزام اعطای یارانه از سوی سازمان توسعه تجارت به استان‌های مرزی مانند گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان، تصریح کرد: حمایتی از اقتصاد استان‌های مرزی صورت نگرفته است.

پورسلیمان در پایان قوانین بازدارنده داخلی را عامل اصلی ایجاد محدودیت تجاری با سایر کشورها معرفی کرد و افزود: پیمان سپاری ارزی یک اقدام اجباری است که منطق آن چندان برای صادرکنندگان روشن نیست؛ این مصوبه برای حجم تجاری زیر 1 میلیون دلار باید حذف شود؛ با وجود این قوانین نمی‌توان چندان امیدوار به توسعه صادرات بود.

به نظر می‌رسد محدودیت‌ها در صادرات مربوط به قوانین داخلی ایران است و آذربایجان در این میان نقشی ایفا نمی‌کند.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 8 اردیبهشت 1402

دیدگاه کاربران