نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی تابستان وارد مدار خواهد شد

معاون وزیر نیرو گفت:  

 

 

 

۳۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی وجود دارد که از این میزان هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری داریم که بدون مصرف سوخت، برق تولید می‌کند.

 

بنابراین سالانه بیش از ۱۸میلیارد مترمکعب سوخت گاز یا گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

 

 

 

همایون حائری با اشاره به تاریخچه صنعت نیروگاهی در ایران گفت: صنعت نیروگاهی کشور طی سال‌ها در ایران ریشه دارد.

در زمان انقلاب ظرفیت نیروگاهی کشور ۷هزار مگاوات بود، در حال حاضر بیش از ۹۱هزار مگاوات است که از این میزان بیشتر از نیمی از آن داخل کشور و به دست توانای متخصصین ایرانی ساخته شده است. 

وی ادامه داد: واحدهای گازی در کشور هستند که در برنامه داریم آنها را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.

واحدهای گازی مکملی از واحدهای تجدیدپذیر هستند که در آینده سهم بیشتری از انرژی کشور خواهند داشت که در حال حاضر نزدیک به هزار مگاوات است.

معاون وزیر نیرو گفت: بیش از ۷۰ درصد از مجوعه‌های سیکل ترکیبی توسط مپنا ساخته شده و راندمان بسیار بالایی دارند.

۳۵هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی وجود دارد که از این میزان هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری داریم که بدون مصرف سوخت، برق تولید می‌کند، بنابراین سالانه بیش از ۱۸میلیارد مترمکعب سوخت گاز یا گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران تابستان امسال وارد مدار تولید برق خواهد شد، بیان کرد: قابلیت ساخت نیروگاه در داخل کشور به ۹۵ درصد رسیده و ایران جزو چهار سازنده بزرگ نیروگاهی دنیا است.

حائری با اشاره به پتانسیل بی‌نظیر کشورمان در زمینه تعمیرات و بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی، گفت: تلاش‌های صورت گرفته در این بخش موجب شده است تا پیش از شروع تابستان با تکمیل تعمیرات واحدهای نیروگاهی، شاهد آمادگی کامل نیروگاه‌های کشور برای تولید برق پایدار در روزهای اوج مصرف فصول گرم امسال باشیم.

وی بر لزوم تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه در حوزه صنعت برق تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود منابع انرژی‌های فراوان در کشور و ظرفیت ساخت داخل نیروگاهی، مطمئنا تقویت این ارتباط منجر به ایجاد تکنولوژی‌های جدیدی خواهد شد.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 19 اردیبهشت 1402

دیدگاه کاربران