پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی ۲ کشور ایران و ترکمنستان

رییس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان:  

 

 

 

 

ضمن تقویت حضور آن کشور در تکمیل زنجیره کریدور شمال-جنوب از پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی دو کشور خبر داد.

 

 

 

 

 

 

قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس خلق مصلحتی و رهبر ملی ترکمنستان که صبح ۹ خرداد در ساختمان دادمان با وزیر راه و شهرسازی کشورمان دیدار داشت در بخشی از سخنان خود با اعلام علاقه مندی کشور ترکمنستان بر تقویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف حمل و نقلی گفت: ایران و ترکمنستان مناسبات حمل و نقلی فراوانی دارند و هم اکنون در مرز سرخس روزانه ۴۰۰ واگن و از مرز اینچه برون روزانه ۲۰۰ واگن تردد دارند که امکان افزایش ظرفیت ۳ تا ۴ برابر ظرفیت فعلی وجود دارد.

رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان ادامه داد: در خصوص موضوع راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی مذاکرات در حال پیگیری است و در این خصوص آماده توسعه همکاری‌ها هستیم.

محمداف بر تکمیل راه جاده‌ای اینچه برون به هندای ترکمنستان تاکید کرد و افزود: ترکمنستان آمادگی دارد تا تمامی موارد مطرح شده در خصوص افزایش مناسبات حمل و نقلی ایران و ترکمنستان را در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی در کمیسیون اقتصادی مشترک که به زودی برگزار می‌شود مطرح کند و رفع موانع موجود در همکاری‌های حمل و نقلی دو طرف حل و فصل شوند.

وی با تاکید بر اینکه فعال شدن موافقت‌نامه عشق‌آباد نیز مورد تاکید کشور ترکمنستان است فعال شدن مفاد این موافقتنامه را در رشد ترانزیت در منطقه نقش‌آفرین خواند.

رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه ترکمنستان توضیح داد: تسهیل در تردد کشتی‌های تجاری ایران و تبادل بار بین دو کشور ایران و ترکمنستان به ویژه با بنادر شمالی در برنامه است و در تلاش هستیم تا این مناسبات تقویت شود.

وی تدوین سند جامع حمل و نقل بین دو کشور ایران و ترکمنستان را بسیار مهم برشمرد و توضیح داد: افزایش ظرفیت ریلی، هوایی، بنادر و جاده‌ای در کمیسیون اقتصادی دو کشور که به زودی برگزار می‌شود در برنامه است.

وی در بخشی از دیدار خود با وزیر راه و شهرسازی کشورمان بر تقویت حضور کشور ترکمنستان در تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 10 خرداد 1402

دیدگاه کاربران