تهران و دوحه؛ در جام همکاری ها

.  

 

 

 

همکاری های سازنده دو کشور ایران و قطر که از ابتدای قدرت گرفتن دولت سیزدهم افزایش یافت به جام جهانی ختم نشد؛ گسترش همکاری های دوجانبــه اکنون یکی از مهمتریــن دغدغه های مقامات دو کشور است.

 

 

 

 

در دو ســال گذشــته نام قطر در کنار نام دیگر کشورهای همسایه بیشتر به گوش می رسد.

 

اتفاقی که خود نمادی از توسعه تعاملات همسایگی در دولت ســیزدهم است.

 

این مهم در تعاملات دو جانبــه و رفت و آمدهای دیپلماتیک مقامات ایرانی و قطری به خوبی مشهود است.

 

از سفر آیت الله رییسی به قطر در ماه های ابتدایی آغاز به کار دولت سیزدهم به این کشور و استقبال ویژه امیر قطر از رئیس جمهوری ایران تا سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران تنها سه ماه پس از این ســفر همه گویای آن است که در بالادست سیاست گذاری دو کشور، توسعه روابط و تعمیق آن برنامه ریزی شده است.

 

این مساله از چشم رسانه های منطقه هم مخفی نماند.

 

روزنامه «الشــرق»، درگزارشــی همزمان با سفر اردیبهشت ماه ســال گذشته امیر قطر به ایران نوشت: در ســال های اخیر روابط دو کشور شــاهد پیشــرفتی ملموس در تمام زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بخش های انرژی و همکاری های مرزی بوده است.

 

این، نتیجه توجه مقامات دو کشــور است که به گســترش روابط دوجانبه و توسعه آن اهتمام دارند و تلاش می کنند تا همکاری ها را به بالاترین ســطوح ارتقا دهند.

 

توسعه رابطه ایران با این همسایه جنوبی حاشیه خلیج فــارس پس از حمایت تهــران از دوحه در جریان بحران دیپلماتیک قطر که منجر به تحریم این کشــور از سوی چهار کشــور عربی شد، وارد دوران جدیدی شد.

 

این توسعه روابط اما به همین جا ختم نشده است؛ همکاری قابل توجه تهران و دوحه در تســهیل صدور روادید برای تماشاگران بازی های جــام جهانی و در زمانی که دشــمنان کشورمان تلاش داشــتند رقابت های ورزشی را رنگ و بوی ضدایرانی بدهند به خوبی به چشــم می خورد..

 

موافقــت امیرقطر با انتقــال ۲۸ زندانی ایرانی به تهران و همچنین لغــو ممنوعیت تردد لنج های ســنتی ایران به بنادر قطر در جریان سفر رئیس جمهور به این کشــور گویای حسن نیت دوحه بود.

 

علاوه بر تعریف همکاری های جدید از سوی ۲ کشــور، ایفای نقش میانجی گــری در برخی پرونده های سیاست خارجی میان ایران و ایالات متحده از ســوی دوحه، روابط تهــران - دوحه را ویژه تر کرده اســت.

 

تبلور تعمیق همکاری های دو کشــور را میتوان در آمارهای اقتصادی نیز به خوبی مشاهده کرد.

 

حجم مبادلات تجاری ایران و قطر در سال ۱۴۰۱ نسبت به یکسال قبل از خود افزایش ۴۵ درصدی داشته است.

 

این عدد از ۱۴۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

 

گفتنی است در ادامه تقویت همکاری ها و رایزنی های پولی و بانکی و اقتصادی با همسایگان، «محمدرضا فرزین»، رئیس کل بانک مرکزی کشــورمان هفته گذشته به قطر رفت و با مقامات بانکی این کشور درباره ارتقای مناسبات دو و چند جانبه دیــدار و گفت وگو کرد.

 

اکنون نیز که وزیر امور خارجه کشــورمان در رأس هیأتی دیپلماتیک به دوحه ســفر و با امیر قطر، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرده است توســعه همکاری ها در ابعاد گوناگون مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد ملی - 31 خرداد 1402

دیدگاه کاربران