خیز ایران به سوی پالایشگاه داری برون مرزی

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گویی مطرح کرد  

 

 

 

اگرچه تحریم ها ذاتا ظالمانه و نکوهیده هستند، اما تحریم های نفتی باعث شد در زمینه ی پالایشگاهی به توانمندی های خوبی دست پیدا کنیم.

 

 

 

 

به نظر می رسد، حالا وقت بهره برداری از این توانایی هاست تا با ارائه ی آن ها به کشورهای دوست به منافع دوطرفه و متقابل دست پیدا کنیم

 

در همین ارتباط، وزارت نفت سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را در دستور کار قرار داده است. این سیاست سال گذشته در رابطه با ونزوئلا و ازبکستان به کار گرفته شد و همچنان ادامه دارد.

 

رئیس جمهور کشورمان به منطقه ی آمریکای لاتین سفر کرد و اخیرا گسترش همکاری های تهران را با کشورهای این منطقه در حوزه ی پالایشگاهی و پتروشیمی پیگیری کرد.

 

سهامداری در پالایشگاه های کشورهای آمریکای جنوبی به دو لحاظ با ما همسویی دارای اهمیت است.

 

اول اینکه کشورهای این منطقه عمدتا سیاسی دارند و از آن جائیکه تحت تحریم هستند، می توانند شرکای خوبی برایمان باشند.

 

از طرف دیگر، این کشورها دارای منابع عظیمی هستند و امکان همکاری تهاتری بین تهران با این کشورها وجود دارد.

 

به زعم بسیاری، اینکه ما در شرایط تحریمی توانسته ایم صادرات نفت خام بالایی را ثبت کنیم، در نتیجه بازارسازی است که دولت سیزدهم از طریق سیاست هایی همچون سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی ایجاد کرده است.

 

سال هاست بر این موضوع تأکید می شود که تبدیل نفت به فرآورده می تواند از تحریم پذیری این ماده ی ارزشمند که منبع اصلی درآمد کشور است، بکاهد. اما واقعیت این است که تولید فرآورده های نفتی نیاز به تأسیسات پالایشگاهی دارد و ایجاد آن ها هزینه بر و زمان بر است.

 

در شرایط فعلی که نیاز مبرم به افزایش درآمدهای نفتی داریم، پالایشگاه سازی در داخل کشور نمی تواند گزینه ی مناسبی باشد.

 

 به همین دلیل، برخی کارشناسان اعتقاد دارند همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی نیمه کاره در کشورهای دوست، می تواند کمک کننده باشد.

 

این سیاست الان توسط وزارت نفت در حال پیگیری است.

 

در خصوص سیاست سهامداری ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی که دولت سیزدهم به اجرا گذاشته است، نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

 

سنگدوینی ضمن اشاره به این موضوع که دیپلماسی انرژی ما در دولت سیزدهم متحول شده است، در گفت و گویی تصریح کرد: بر اثر اقداماتی که وزارت نفت فعلی به اجرا گذاشته است، توانستیم رکورد صادرات روزانه نفت خام کشور را بهبود ببخشیم.

 

وی در ادامه گفت: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی یکی از راهکارهای مهم در راستای خنثی سازی تحریم ها و فروش تضمینی نفت کشور است. ما نمی توانیم تمام نفت خام تولید شده در کشور را در داخل فرآوری کنیم، به همین دلیل سیاست درست این است که از ظرفیت پالایشگاه های فراسرزمینی بهره ببریم.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نیروهای فنی و متخصصی که در اختیار داریم، زمینه را برای همکاری با پالایشگاه های فراسرزمینی فراهم کرده اند.

 

از این طریق به فروش تضمینی نفت خود به دیگر کشورها می پردازیم و اهداف مان را پیش می بریم.

 

سنگدوینی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها همچون اروگوئه و ونزوئلا ظرفیت پالایشگاهی خالی وجود دارد و می توانیم از طریق تکمیل ظرفیت آن ها محصولات فرآوری شده تولید کنیم و بفروشیم.

 

سهامداری در پالایشگاه های فرسرزمینی بستری برایمان فراهم کرده است که محصولات شرکت های دانش بنیان را در کشورهای هدف عرضه کنیم.

 

بنابراین، نوعی بازارسازی برای دانش بنیان ها را رقم زده ایم. به گفته ی این عضو کمیسیون انرژی مجلس، امروز، کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به ما اعتماد پیدا کرده اند و همین امر زمینه را برای گسترش همکاری ها به وجود آورده است.

 

سنگدوینی یادآوری کرد: در سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی، نفت خام را در اختیار کشورهای هدف قرار می دهیم و در مقابل فرآورده تحویل می گیریم. کشورهای آمریکای جنوبی نیازمند این نوع محصولات هستند و می توانیم فرآورده های تولید شده را در همان منطقه به فروش برسانیم.

 

وی در ادامه گفت: ما در حالی به لحاظ فرآورده های نفتی خودکفا شده ایم که مشکلات زیرساختی فراوانی داریم.

 

با وجود این مشکلات توانسته ایم گام های مثبت و خوبی در زمینه ی تولید فرآورده ها برداریم و به لحاظ صادرات نفت نیز رکودشکنی داشته باشیم.

 

سنگدوینی در پایان تأکید کرد: ما تجربه ی موفقی در زمینه ی پالایشگاه های فراسرزمینی در ونزوئلا داریم.

 

در حال حاضر روابط مان با کشورهای دیگر همچون عربستان گسترش یافته و می توانیم از ظرفیت این کشورها نیز در راستای منافع خود بهره برداری کنیم.

 

باید به انحای مختلف به تقویت دیپلماسی خارجی نفتی خود بپردازیم و از ظرفیت های موجود در حوزه ی انرژی بهره ببریم.

منبع خبر: روزنامه جهان اقتصاد - 12 تیر 1402

دیدگاه کاربران