صادرات یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق در سال گذشته

رایزن بازرگانی ایران در عراق مطرح کرد:  

 

 

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: در ســال ۱۴۰۱ توانستیم بالای یک میلیــارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندســی به عراق داشته باشیم اما جایی ثبت نشد.

 

 

 

 

 

عبدالامیر ربیهاوی در نشســت با اتاق مشترک ایران و عراق و تجار اظهار داشت: تجارت با عراق سنتی اســت و تبادل پول از طریق صرافی ها و یا به صورت انتقال وجه نقد صورت می گیرد.

 

بنابراین عراق همچنان به صورت ســنتی در بخش مالی کار می کند.

 

رایزن بازرگانــی ایران در عراق افزود: همچنیــن با تعدد مراکز تصمیم گیر در ایران و عراق مواجه هســتیم.

 

در ایران در اغلب وزارتخانه ها دفتــر عراق داریم که هر کدام بــرای خود تصمیم می گیرد.

 

بنابراین متأسفانه تمرکز تصمیم گیری در ایران وجود ندارد و جزیره ای عمل می شود.

 

این مساله موجب می شود بعضا تصمیمات به صورت متناقض باشد.

 

وی ادامه داد: این مسائل باعث شــده که اجلاس همکاری های اقتصادی بین دو کشــور بین ۳ وزارتخانه صمت، نیرو و اقتصاد در اختیار وزارت امور اقتصادی و در ایران منتقل شــد و نهایتا دارایی قرار گرفت.

 

ربیهاوی گفــت: تمام مزیت ها مــا را به این ســمت می برد که باید با عراق کار کنیم زیرا هر چقدر کــه دولتها تغییر کنند مرز مشــترک و قرابت زبانــی، فرهنگی و ... با عــراق داریم.

 

عراق کشوری است که از ســال ۱۹۸۰ درگیر جنگ شد و تا الان هم درگیر جنگ های داخلی و خارجــی بوده که این جنگ ها باعث شده استان های این شکور نیاز به بازسازی داشته باشند.

 

وی افزود: اگر به عنوان مثال فقط بر اســتان نینــوا با مرکزیت موصل تمرکز کنید با ۵ میلیون مصرف کننده مواجه می شوید.

 

پیشنهاد من موافقت با اعزام هیأت تجاری به این استان است.

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار داشــت: در عراق می گویند خشکبار موصل خشکبار معروفی است در حالی که این خشکبار محصول ایرانی اســت و بعد از فراوری شدن به کل عراق ارسال می شود.

 

این یک مثال عینی برای لزوم حضور در بازار ۵ میلیون نفری استان نینوا است.

 

حتی می توان از زمین های حاصل خیز کشاورزی این استان هم استفاده کرد.

 

وی اضافه کرد: به خاطر همکاری های سیاسی و نظامی در دوره داعش این کشور بهترین کشور برای حضور و سرمایه گذاری و صادرات کالاست.

 

می توان با عنوان صادرات مجدد هم استفاده کرد.

 

با اســتفاده از مزیت ترانزیتی عراق می توان به کشورهای مختلف حتی آفریقایی هم کالا صادر کرد.

 

ربیهاوی تصریح کرد: بدون حضور در عراق نمی توانیم به هدف ۲۰ میلیارد دلاری صادرات به این کشور برسیم.

 

وی گفت: در ســال ۱۴۰۱ توانســتیم بالای یک میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندســی به عراق داشــته باشیم اما جایی ثبت نشد.

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: پروژه های مســکونی عراق از پروژه های نفتی هم سودآورتر است و پیشنهاد می شود به این بخش وارد شویم.

 

هم سود ۳ ساله است و هم امکان اعزام نیروی کار وجود دارد و هم می توان صادرات غیرنفتی را افزایش داد.

 

وی با بیان اینکه با آمدن ســودانی -نخســت وزیر- تحولی در اقتصاد عراق به وجود آمده است، اظهار داشت: بودجه ۳ ساله عراق مزیت بسیاری برای حضور در این کشور ایجاد می کند.

 

از سویی دیگر ۶.۸ درصد رشــد اقتصادی برای این کشور در نظر گرفته شده است.

 

ربیهاوی تصریح کرد: عراق می تواند در آینده خلیج فارس را به اروپا وصل کند بــه طوریکه می توانیم از عراق می توانیم به آفریقا و اروپا برسیم.

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق در ادامه اظهار داشت: خزانه داری آمریکا به بانک مرکزی عراق فشــار اورد که از ارزهای خود برای مقاصد دیگر همچون برای کشــورهای تحریمی و یا پولشویی اســتفاده می کنید.

 

وی تصریح کرد: ۲۵۰ میلیــون دلار روزانه بانک مرکزی عــراق دلار بین بانک های خــود توزیع می کند.

 

وزارت اقتصاد به بانک مرکــزی ۱۳۰۰ دینار در ازای هر دلار به این بانک ها می فروشد و بانک مرکزی به بانک ها ۱۳۱۰ دینار و بانک ها به مشتریان ۱۳۲۰ دینار می فروشد.

 

ربیهاوی گفت: با توجه به فشــار خزانــه داری آمریکا، بنابراین عراق از این ارز رســمی نمی تواند برای تعامل با ایران اســتفاده کند بنابراین مجبور به اســتفاده از ارز آزاد است که تفاوت ۱۰ درصدی با ارز رسمی دارد که به ضرر تاجر ایرانی است.

 

وی افزود: از ســویی دیگر عــراق خود پیشــنهاد داده که تمام تعاملات مالی ما در عراق باید با دینار باشــد حتی فروشگا های ترک نیز در این کشــور با دینار خرید و فروش می کنند.

 

در واقع دلار باید از صحنه رسمی داخلی عراق حذف شود.

 

این مقــام مســئول در ادامه اظهار داشــت: بر همین اســاس پیشــنهاد ما به بانک مرکزی ایران این بود کــه تجار ما به جای دلار با دینار معامله کنند.

 

وی افزود: دوم اینکــه از پول های ایران کــه در بانک تی بی ای عراق تحت عنوان مطالبات گازی و برقی بلوکه شده است، برای کالاهای غیرتحریمی استفاده می شــود که شامل ۷ قلم کالا و تجهیزات صنعتی غیرتحریمی و دارو وغذا می شود.

 

ربیهاوی افزود: بنابراین تجار ایرانــی باید به عراقی ها بقبولانند که کالاهای صادراتی ایران به عراق کالاهای غیرتحریمی است.

 

رایزن بازرگانی ایــران در عراق اضافه کرد: نکته ســوم اینکه ما ۴۵۰۰ قلم کالا به عراق صادر می کنیــم که از این طریق حدود ۱۰ درصد از نیاز عراق تأمین می شــود.

 

باید یک تلنگر به عراق بزنیم که بفهمند در تعامل تجــاری با عراق موضوع قیمت برای ما خیلی مهم اســت تا از این طریق آن اختــلاف ۱۰ درصدی -قیمت ارز رسمی و آزاد- را به ما برگردانند.

 

ربیهاوی همچنین اظهار داشت: توریســم سلامت در عراق به خوبی جا افتاده اما در حال حاضر کار در دســت دلالان اســت.

 

دعوایی بین وزارت بهداشــت و گردشــگری در نورد توریسم سلامت به وجود آمده که نمی دانم حل شد یا خیر.

 

وی افزود: به هر حال هم اکنون توریســم ســلامت در دســت دلالان اســت و باید این موضول حل شود تا شــرکتهای ایرانی خود اقدام به کار کنند.

 

رایزن بازرگانی ایــران در عراق در مورد حمل یک ســره اظهار داشــت: در مورد حمل یکســره چند بار با عراق مذاکره کردیم اما انها اعتقــادی ندارند که ایران از سیســتم حمل و نقل خود برای حضور در عراق اســتفاده کند.

 

نــاوگان حمل و نقل عراق مشــکل دار اســت و پاســخگوی نقل و انتقال کالا از مرزهای رســمی نیســت اما باز هم اجازه ورود کامیون های غیر حتی سوریه را هم نمی دهد.

 

ربیهاوی تصریح کرد: به نظر من حمل یکســره مشــکل دارد و اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتــد.

 

ضمن اینکه عراق می خواهد کلیه پایانه های تجاری ســمت ایران مانند مهران و چذابه را به خود انتقال دهد که در این صورت دیگر حمل یکسره معنا ندارد و کل ترانشیپ کالا در عراق انجام می شود.

 

وی اضافه کرد: البته قرار است ۵ شــهرک صنعتی در مرزهای ایران و عراق ایجاد شــود که فرصتی بــرای ورود کامیون های ایرانی به این شهرک ها باشد.

 

این موصوع می تواند یک فرصتی باشــد تا در آینده کامیون های ایرانی را به ســایر شهرک ها نیز ارسال کنیم.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 13 تیر 1402

دیدگاه کاربران