۳ معاون قدرتمند بهتر از ایجاد وزارتخانه جدید!

سرپرست اسبق سازمان توسعه تجارت ایران؛ هزینه تشکیل وزارتخانه بازرگانی از کجا می آید؟  

 

 

 

سرپرست اسبق ســازمان توسعه و تجارت ایران گفت: شــاید بهتر باشد به جای اینکه بخواهیم وزارتخانه جدید تاسیس کنیم، سه معاون قدرتمند برای وزارت صمت بگذاریــم.

 

 

 

 

 

فارغ از همه بحث ها، اصلا هزینه تشکیل وزارتخانه جدید از کجا تامین خواهد شد؟ صبح دیروز، نمایندگان مجلس با تشــکیل وزارت بازرگانی موافقــت کردند.

 

وزارتخانه ای که چندین بار تفکیک و ادغام شــد ولی دردی از صنعت، معدن و تجارت دوا نشد و حالا باز هم مسئولان علاج صنعت، معدن و تجارت کشور را تفکیک دو وزارتخانه می بینند.

 

اقتصاد آنلاین در این راستا به گفت و گو با محمدرضا مودودی، سرپرست اسبق سازمان توسعه تجارت پرداخته تا نظرش در خصوص ایجاد وزارتخانه جدید را جویا شود.

 

مــودودی در ابتدا با تاکید بر اینکه ما فقط آزمون و خطا می کنیم و به نتیجه نمی اندیشیم گفت: اگر این بار هم تفکیک صورت بگیرد، این سیزدهمین باری است که وزارت صمت ادغام و تفکیک شده است.

 

من نمی دانم ملاک سازمان امور استخدامی برای ادغام و تفکیک چیست.

 

اما نگاه کارشناسی دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

 

او ادامه داد: زمانی که ادغام دو وزارتخانه انجام شــد، یا باید تجارت قدرتمند می داشتیم که پیشران صنعت می شد و یا صنعت قدرتمند می داشتیم که پیشران تجارت می شد.

 

به عبارت بهتر یا صنعت ما باید توســعه یافته بود و یا تجارتمــان.

 

اما اینطور نبود.

 

ما تنها دو بخش غیر توسعه یافته را با یکدیگر ادغام کردیم و توقع داشتیم مانند دیگر کشورها نتیجه بگیریم.

 

مودودی اظهار کرد: شما نمی توانید دو دوچرخه را به یکدیگر متصل کنید و انتظار داشته باشید مانند موتور ســیکلت حرکت کنند.

اکنون هم همین است.

 

مساله دیگر نیز این است که اصلا هدف مشخص نیست.

 

چرا قرار است تفکیک انجام دهیم؟ برای کاهش قیمت کالاها؟ تقویت تجاری خارجی یا ...؟ او افزود: در طرف دیگر وزارت بازرگانی بسیاری از ساختمان هایش را از دست داده است و باید در ۳۱ استان و چندین شهرستان، ساختمان جدید تاسیس کند.

 

آیا توان مالی برای احیای این ساختمان ها وجود دارد؟ به نظر من شاید بهتر بود به جای ایجاد وزارتخانه جدید، ۳ معاون وزیر قدرتمند در بخش های صنعت، معدن و تجارت می گذاشتیم.

 

اینطور هم هزینه کمتر می شد و هم تاثیرگذاری بیشتر.

 

مودودی گفت: به نظر من در ایران، تجارت خارجی جایگاه خود را پیدا نکرده است و تا زمانی که جایگاه واقعی تجارت خارجی باز نگردد، تصمیمات این چنینی، نمی تواند نتیجه مناسب به دنبال داشته باشد.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی امروز - 26 تیر 1402

دیدگاه کاربران