عبور ارزش صادرات نفت ایران از مرز ۴۲ میلیارد دلار

اوپک اعلام کرد:  

 

 

 

داده های تازه ترین بولتن آماری سالانه اوپک نشان می دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی از مرز ۴۲ میلیارد دلار گذشت.

 

 

 

 

 

به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بررسی داده های بولتن آماری سالانه اوپک که پنجم و ششم ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴ و ۱۵ تیرماه) منتشر شد نشان می دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

 

ثبت رقم بیش از ۴۲ میلیارد دلاری برای ارزش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می دهد این رقم به دنبال افزایش فروش محموله های نفتی در حال نزدیک شدن به رقم ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۸ است.

 

مجموع ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۵۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش نشان می دهد.

 

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا به تازگی در گزارشی اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲ ، در میان اعضای اوپک جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.

 

داده های بولتن آماری سالانه اوپک همچنین از افزایش ۱۶۱ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت دارد، به طوری که رقم تولید نفت خام ایران بر اساس آمارهای منابع ثانویه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه ثبت شده است، در حالی که این مقدار در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه در روز بود.

 

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هم تداوم داشت و در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت با تأیید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود در سال ۱۴۰۱ ،۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شد و پیش بینی می شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

 

چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت خام ایران در ماه مه سال ۲۰۲۳ میلادی به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و بالاترین مقدار در پنج سال اخیر رسیده است.

 

در همین حال، مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (FGE) ، پیش بینی کرده است فروش محموله های نفت خام و فرآورده های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی ثروت - دوم مرداد 1402

دیدگاه کاربران