تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری ایران و صربستان

وزیر جهادکشاورزی گفت:  

 

 

 

بخش قابل توجهی از کود فسفاته ایران از صربستان تهیه می‌شود و باتوجه به حجم بالای تولید اوره درایران آمادگی داریم ازطریق تهاتر، کود فسفاته را در ازای کود اوره مبادله کنیم.

 

 

 

 

 

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با ولادیمیر اورلیچ، رئیس پارلمان صربستان و هیأت همراه اظهار کرد: ایران و صربستان رابطه دوستانه تاریخی با هم داشته و دارند و ما تلاش می‌کنیم این رابطه مستحکم‌تر از گذشته در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه کشاورزی گسترش یابد.

وی افزود: ایران در یک موقعیت ممتاز جغرافیایی قرار دارد که می‌تواند نقش مؤثری در رابطه با اروپای شرقی به ویژه صربستان داشته باشد.

 

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت ایران بر گسترش روابط با کشورهای دوست تاکید دارد، ما تجربه خوبی در حوزه‌های مختلف کشاورزی داریم، در حوزه شیلات، آبزی‌پروری و صید و صیادی با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد در عمان، خلیج فارس و دریای خزر در شمال موقعیت مناسبی داریم.

نیکبخت با بیان این که بخش شیلات ایران یکی از بهترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری است، از سرمایه‌گذاران صربستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه صیادی و آبزی‌پروری در ایران دعوت کرد.

علاوه بر آن تبادل تجربه ما بین ایران و صربستان در حوزه کشاورزی و علمی برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

وی با بیان این که در برخی محصولات باغبانی رتبه اول تا هشتم جهان را داریم، گفت: در میزان سطح زیر کشت پسته رتبه اول و در تولید رتبه دوم را در دنیا داریم، در خرما و انواع مرکبات هم رتبه‌دار هستیم و صادرات قابل توجهی داریم و می‌توانیم برای صادرات این محصولات به صربستان اقدام کنیم.

وی از وزیر کشاورزی صربستان برای حضور در ایران دعوت به عمل آورد و ادامه داد: در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

نیکبخت تاکید کرد: باید به سمت عملیاتی‌سازی توافقات رؤسای جمهور دو کشور برویم، اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کود فسفاته ایران از صربستان تهیه می‌شود و با توجه به حجم بالای تولید اوره در ایران آمادگی داریم از طریق تهاتر کود فسفاته را در ازای کود اوره از صربستان تهیه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در تهیه نهاده‌های پایه مانند بذر فرصت خوبی است تا بتوانیم در زمینه علمی و تهیه بذور با هم تبادلات تجاری داشته باشیم.

وی درباره واردات کنجاله سویا و ذرت نیز گفت: آمادگی داریم نیاز ایران به کنجاله سویا، ذرت و گوشت را از طریق صربستان برطرف کنیم.

 

 

ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور

 

در این دیدار، ولادیمیر اورلیچ، رئیس پارلمان صربستان اظهار کرد: رابطه دو کشور بر اساس منافع متقابل شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تحکیم روابط اراده بزرگی است که از سوی نهادهای دولتی و خصوصی کشور ما اتخاذ شده است، ادامه داد: سیاست تحکیم و گسترش روابط توسط ریاست جمهوری و پارلمان صربستان دنبال می‌شود؛ تمام تلاش ما متمرکز بر توافقات دو رئیس‌جمهور است و سفر هیأت پارلمانی صربستان تأیید بر پیگیری این توافق است.

اورلیچ در رابطه با مباحث مطرح شده در سفر وزیر خارجه ایران به صربستان گفت: گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی از تأکیدات سفر وزیر خارجه ایران به صربستان است.

همچنین در دیدار با وزیر کشاورزی صربستان در خصوص مبادلات تجاری گوشت، روغن و ذرت توافقاتی انجام شده است.

وی با تاکید بر گسترش تبادلات اقتصادی و کشاورزی با ایران عنوان کرد: یکی از این توافقات که در حال انجام بوده صادرات کود فسفاته به ایران است و ما در بخش‌های دیگر مانند شیلات، محصولات باغی و فرآوری هم آماده افزایش مبادلات هستیم.

رئیس پارلمان صربستان افزود: منافع هر دو طرف ایجاب می‌کند حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد که حجم بالایی از این تبادل کالا از بخش کشاورزی خواهد بود و سرمایه‌گذاری را برای هر دو طرف در پارلمان تأیید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که از مهمترین موارد این کمیسیون مباحث بخش کشاورزی است و ما موافق هستیم که فعالان اقتصادی در هر دو بخش دولتی و خصوصی در این زمینه‌ها فعال باشند.

منبع خبر: خبرگزاری موج - 3 مرداد 1402

دیدگاه کاربران