عبور از خام فروشی با پتروپالایشگاه ها

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد:  

 

 

 

کمتر کسی است که امروز در خصوص لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور و مزیت هایی که می توانند به لحاظ اقتصادی برایمان داشته باشند، شک داشته باشد.

 

 

 

 

 

نکته ی مهم این است که راه اندازی این مجتمع های بزرگ صنعتی، سرمایه گذاری های کلانی را می طلبد. به همین دلیل، نیازمند کمک های دولت برای رونق گرفتن پتروپالایشگاه ها در کشور هستیم.

 

مقام معظم رهبری در هر فرصتی که به دست می آید بر لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور تأکید می کنند. به طور مثال، ایشان پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی در مجلس در سال 1398 و تایید شورای نگهبان، در آبان ماه همان سال در سخنرانی خود در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بر ضرورت تسریع در اجرای این قانون تأکید کردند.

 

ایده تنفس خوراک که در قانون حمایت از توسعه ی صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی پیش بینی شده است، مقرر می کند نفت خامی که به دلیل شرایط تحریمی در مخازن نفت بالاستفاده (در زیر زمین) مانده است، به مثابه تسهیلات غیرنقدی به مدت حدود یک تا دو سال به پتروپالایشگاه اعطا شود. تا جایی که هزینه آن با هزینه سرمایه گذاری پروژه برابر شود.

 

تنفس خوراک به معنای خوراک رایگان نیست و هزینه آن باید ظرف حدود 10 سال به عنوان بازپرداخت «تسهیلات تنفس خوراک» برگردانده شود که از سود خالص سالانه آن پالایشگاه قابل تأمین است.

 

تنفس خوراک باعث می شود که بازگشت سرمایه ی یک طرح پالایشی که در ده سال طول ً حالت عادی 8 ،9 و بعضا می کشد، به یک سال کاهش پیدا کند.

 

به این ترتیب، سرمایه گذار می تواند بسیاری از بدهی های دوره ی ساختش را بپردازد و طرح های توسعه ای بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

 

نظرات رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی را در خصوص لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور جویا شدیم که حاصلش در ادامه می آید.

 

پدیدار در خصوص لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور تصریح کرد: ضرورت راه اندازی این مجتمع های صنعتی در کشور بسیار بالاست.

 

با توجه به مزیت هایی که پتروپالایشگاه ها برای کشور می توانند داشته باشند، سرمایه گذاری برای رونق دادن به آن ها امری ضروری است.

 

وی در ادامه گفت: راه اندازی پتروپالایشگاه ها نیازمند سرمایه گذاری های کلانی است.

 

در شرایط فعلی با توجه به محدودیت هایی که دولت دارد، استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای راه اندازی این مجتمع های بزرگ صنعتی و بهره بردن از مزیت های آن ها لازم است.

 

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: هر چقدر بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم، می توانیم ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.

 

پتروپالایشگاه ها می توانند ابزاری در راستای فاصله گرفتن کشور از خام فروشی باشند و ما را از مزیت های فراوانی بهره مند کنند.

 

شکی نیست که تبدیل کردن نفت خام به فرآورده های نفتی برایمان مزیت بیشتری دارد و ارزش افزوده ی بالاتری برایمان به ارمغان می آورد.

 

پدیدار خاطرنشان کرد: رونق دادن به پتروپالایشگاه ها و استفاده از مزیت های آن ها به سیاست گذاری های دولت و نحوه ی اجرای قوانین مربوط به راه اندازی این مجتمع های بزرگ صنعتی در کشور مربوط می شود.

 

هر کشوری سیاست گذاری های خاصی در خصوص تولید و صادرات دارد.

 

نکته ی مهم این است که به سمت فاصله گرفتن از خام فروشی حرکت کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی گزارشی را در خصوص لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور و اینکه چقدر می توانند برای کشور مزیت داشته باشند، تهیه کرده است.

 

کمک به راه اندازی طرح های پتروپالایشگاهی کشور که برخی از آن ها پیشرفت های فیزیکی خوبی داشته اند، به ایجاد ارزش افزوده ی بالایی برای کشور منجر می شود.

 

به گفته این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، این گزارش برای مجلس ارسال شده است و سیاست گذاران می توانند از آن استفاده کنند.

 

به طور کلی، در مورد لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور هیچ کسی شکی ندارد.

 

فقط مهم این است که در شرایط فعلی بتوانیم به لحاظ سرمایه گذاری به این طرح ها کمک کنیم و باید اعطای مجوز تنفس خوراک به این واحدهای مهم خنثی کننده تحریم هرچه سریع تر اعطا شود تا بتوانیم این واحدهای مهم را به بهره برداری برسانیم

منبع خبر: روزنامه جهان اقتصاد - 28 مرداد 1402

دیدگاه کاربران