تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، راهکاری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت آوای باران:  

 

 

 

تنها راه بهبود شرایط بازار و جذب سرمایه‌گذار بیشتر در مسیر پیش روی بورس تهران، افزایش تعداد صندوق‌ها و تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

 

 

 

بهنام بهزادفر، مدیرعامل شرکت آوای باران در گفت‌وگو با فردای اقتصاد، به دلیل برگشت بازار سهام به مدار مثبت اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل این اتفاق، عقب‌نشینی دولت از نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها بود که البته در کنار کاهش نزدیک به ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و جذابیت قیمت‌ها، تقاضای خوبی را روانه بازار کرد.

وی همچنین اعتقاد داشت که روند قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و عدم کاهش آن‌ها به اندازه انتظارات، بهبود کرک اسپرد پالایشی‌ها، صحبت‌هایی از احتمال تغییر نرخ دلار پتروپالایشی‌ها از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۰۰۰ تومان و غیره نیز در این روند مثبت اثرگذار بودند.

به گفته مدیرعامل شرکت آوای باران؛ با توجه به اینکه ۷۰ درصد بورس کشور کامودیتی محور است، رشد کامودیتی ها موجب شده از ریزش بازار جلوگیری شود.

وی در خصوص اصلاح نرخ خوراک تصریح کرد: با این اتفاق سردرگمی برای نرخ خوراک کاهش یافته همین که دولت صدای مردم و سهامداران را شنید و نرخ‎ها را اصلاح کرد، این فرمول نشان می‌دهد که دولت نگاهی به بازار دارد و بازار هم به این موضوع وزن داده است.

بهزادفر عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت با توجه به بهبود فروش نفت و همچنین آزادسازی برخی از منابع بلوکه شده خود، ارز بیشتری در اختیار دارد و نیاز خود به تامین کسری بودجه از محل فشار به صنایع کمتر شده است که این اتفاق می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت شرایط را برای بازار سهام بهبود ببخشد.

وی همچنین در رابطه با برخی انتقادها به افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف در بازار سرمایه اعتقاد داشت که مطالب عنوان شده در این راستا با چندین اشتباه همراه است و صندوق‌ها دلیلی برای افزایش نوسان در بازار سهام ندارند زیرا هرگونه اقدام نادرستی می‌تواند عملکرد آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و جایگاه آن‌ها را در رده‌ بندی صندوق‌ها تضعیف کند.

بهزادفر همچنین عنوان کرد که تنها راه بهبود شرایط بازار و جذب سرمایه‌گذار بیشتر در مسیر پیش روی بورس تهران، افزایش تعداد صندوق‌ها و تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

منبع خبر: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) - 13 شهریور 1402

دیدگاه کاربران