۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال می‌یابد

وزیر نیرو گفت:  

 

 

حجم آب انتقالی از دریای عمان به استان اصفهان پس از تکمیل پروژه در حال اجرا ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

 

 

 

 

 

علی اکبر محرابیان امروز جمعه در جریان بازدید رییس جمهور از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان افزود: عمده مصرف این آب در بخش صنعت خواهد بود و بخشی نیز برای آب آشامیدنی این خطه پیش‌بینی شده است و در کشاورزی پُربازده هم می‌توان از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: اگر در مقام مقایسه برآییم، این میزان آب معادل حدود ۷۰ درصد از آب آشامیدنی یا بخش قابل توجهی از آب بخش کشاورزی استان اصفهان است.

وزیر نیرو ادامه داد: با اجرای این پروژه، منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان بیشتر می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب گشایشی در منابع و مصارف منطقه رقم می‌خورد.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، امروز جمعه با حضور رییس جمهور آغاز شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بازدید کرد.

۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود.

عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.

طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.

اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌بر در دستور کار نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در توضیح این طرح گفت: در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود.

مهران زینلیان، هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح را ۲۵.۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است و هم اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مرحله نخست آن اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

بنا بر این گزارش رئیس جمهور، صبح امروز به منظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص)، که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، به اصفهان سفر کرد.

بازدید از خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان جزو برنامه‌های سفر رییس جمهور به استان اعلام شده است.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 7 مهر 1402

دیدگاه کاربران