امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا قبل از پایان سال ۲۰۲۳

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

 

 

با بیان اینکه حجم تجارت ایران و اوراسیا ۵ میلیارد دلار شد، گفت: احتمالاً پیش از پایان سال میلادی، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا می شود.

 

 

 

 

 

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین امیدواریم این دو رویداد یکدیگر را تقویت کنند و احتمالاً بعد از رویداد نمایشگاه اختصاصی اوراسیا و پیش از پایان سال جاری میلادی، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا خواهد شد.

سیدی با بیان اینکه امضای این موافقت‌نامه در افزایش تجارت بین پنج کشور اوراسیا و ایران بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: تجربه چهارساله اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا بسیار مثبت بوده است.

 

حجم تجارت ایران و اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسید

وی ادامه داد: پیش از اجرای این موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، حجم تجارت فی مابین ۲.۵ میلیارد دلار بود و در حال حاضر به ۵ میلیارد دلار رسیده است و نه تنها تجارت افزایش پیدا کرده است، بلکه ترکیب تجارت هم از کالاهایی که به صورت سنتی دهه‌ها تجارت می‌شده است، به صورت معناداری تغییر پیدا کرده و سهم کالاهای صنعتی بیش از دو برابر شده است.

مشاور امور بین‌الملل وتوافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یقیناً اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد که تعرفه ۸۷ درصد کالاها صفر خواهد شد، منتهی به افزایش تجارت می‌شود و این پیام باید به تجار ایرانی و کشورهای عضو اوراسیا منتقل شود و تجارت در سایه تسهیلات ایجاد شده با این موافقت‌نامه افزایش یابد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی افزود: در مورد تجارت خدمات در موافقت‌نامه صرفاً هماهنگی‌هایی برای توسعه تجارت صورت گرفته و بعد از اجرای موافقت‌نامه، توافقاتی برای تسهیل تجارت این بخش صورت می‌گیرد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر - 2 آبان 1402

دیدگاه کاربران