عقب نشینی چراغ خاموش بانک مرکزی

.  

 

 

 

نرخ بهره بین بانکی(شبانه) در هفته منتهی به 3 آبان 1402 برای سومین هفته به روند کاهشی خود ادامه داده اما تغییرات آن بسیار کوچکتر از هفته های گذشته بوده است.

 

 

 

 

 

 

به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در سه هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و نوسانات آن نیز ضعیف تر شده است.

 

با توجه به اینکه تغییرات نرخ بهره بین بانکی می تواند تعادل سایر نرخ های اقتصادی را نیز دچار تغییر کند، کنترل نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم ترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل نوسانات اقتصادی تلقی می شود.

 

بازار بین بانکی نوعی مکان غیرفیزیکی است که در آن بانک ها به عرضه و تقاضای نقدینگی می پردازند.

 

زمانی که یک بانک با کسری منابع نقد مواجه می شود، می تواند از بانک مرکزی یا سایر بانک ها استقراض کند.

 

اعتبارگیری از بانک ها در قالب بازار بین بانکی(شبانه) با نرخ بهره شناور رخ می دهد.

 

در مقابل استقراض از بانک مرکزی به 3 شکل اضافه برداشت با سود بیش از 30 درصد، اعتبارگیری قاعده مند با نرخ بهره 24 درصد و عملیات بازار باز با نرخ سود 23 درصد صورت می گیرد.

 

با توجه به اینکه تامین نقدینگی با هر یک از روش های فوق مزایا و معایب خود را دارد، بانک ها انتخاب می کنند در کدام بازار به عرضه یا تقاضای منابع نقد بپردازند.

 

نرخ سود بازار باز و اعتبارگیری قاعده مند از بانک مرکزی عملا یک کریدور(کانال) ایجاد می کند تا نرخ بهره بین بانکی در عمل بیش از 24 درصد یا کمتر از 23 درصد قرار نگیرد.

 

بنابراین نرخ بهره بین بانکی عموما میان این دو نرخ شناور است.

 

بر اساس گزارش های بانک مرکزی، مشاهده می شود نرخ بهره شبانه در ماه گذشته وارد کانال 23.7 تا 23.8 درصد شده و آرام ارام درحال تثبیت است.

 

پس از اینکه در اواخر تابستان، بانک مرکزی تصمیم به تغییر سیاست خود گرفت و میزان تزریق نقدینگی را در عملیات بازار باز کاهش داد، نرخ بهره بین بانکی دچار جهش شده و به سقف 23.8 نیز دست یافت.

 

بانک مرکزی در واکنش به این موضوع دو باره میزان تزریق نقدینگی خود را نزدیک به 110 همت رساند و همین موضوع بخشی از التهاب تقاضا در بازار بین بانکی را درمان کرد.

 

زمانیکه تقاضا افزایش می یابد، افراد فعال در بازار برای به دست آوردن منابع مورد نیاز خود حاضرند نرخ های بالاتری بپردازند.

 

در حال حاضر مشاهده می شود نرخ بهره بین بانکی از 23.72 درصد درصد در هفته منتهی به 26 مهر، به 23.71 درصد در هفته گذشته کاهش یافته است.

 

بنابراین بر اساس داده های بانک مرکزی علاوه بر اینکه نرخ بهره بین بانکی در سه هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفته، نوسانات آن نیز کمتر شده که می تواند نشانه ای برای فروکش کردن تلاطمات این بازار باشد.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 6 آبان 1402

دیدگاه کاربران