رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت: ستاد اقتصاد مقاومتی به زودی تشکیل می‌شود+

سایر خبرها: 15 پیرمرد 10 میلیارد تومانی ایران/ عسگراولادی: برای آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر همایش برگزار می کنیم/ هدف گذاری افزایش 3 برابری سطح مبادلات تجاری ایران و اتریش/ ابتکار:ا یران ازسرمایه گذاری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی استقبال می کند/ خیز غرب برای سرمایه گذاری در ایران: روسیه نباید عقب بماند/ آمادگی گرجستان برای معاوضه آب با گاز ایران برای احیای دریاچه ارومیه/ خرید 2260 آمبولانس جدید توسط وزارت بهداشت/ فروش اقساطی 45 درصد از واحدهای مسکن مهر/ سرمایه گذاری ایران و فنلاند برای تولید مشترک ماشین های کشاورزی/ تداوم رکود خرید و فروش خودرو در کشور  

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را محور اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت برشمرد و گفت: به زودی ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،‌ حسن روحانی در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت با بیان این که شرایط کشور از لحاظ اقتصادی پس از برجام تغییر خواهد داشت و زمینه حضور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی مهیا شده است، گفت: امروز شاهد حضور روسای جمهور، وزرای خارجه و اقتصادی کشورهای مختلف با تیم‌های بزرگ اقتصادی وسرمایه‌گذاری در ایران هستیم و در این راستا تمامی استانداران باید به طور کامل فعال و در صحنه بوده و استعدادها و شاخصه‌های استان خود را برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کنند تا بتوانیم از شرایط بوجود ‌آمده به خوبی بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: تصمیم دولت تقویت اقتصاد مقاومتی است و به زودی ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل و چارچوب‌های آن در دولت تصویب خواهد شد، همه باید مشارکت کنیم تا اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحرک بیشتری داشته باشد.

روحانی پیگیری مطالبات و معوقات بانکی در استان‌ها از سوی استانداران را مورد تأکید قرار داد و گفت: پروژه‌های عمرانی نیمه تمام که قابلیت واگذاری به مردم دارد باید با تلاش استانداران هر چه سریعتر به اتمام برسد، چرا که این اقدام به نفع دولت و مردم بوده و موجب تحرک خواهد شد.

وی در این جلسه همچنین با اشاره به گزارش استاندار گلستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در این استان پس از سفر استانی کاروان تدبیر و امید، گفت: اقداماتی که در این مدت، از سفر سال گذشته تا به امروز صورت گرفته اقدامات خوبی است و باید تلاش شود تا موارد باقی مانده به سرعت عملیاتی شود.

رییس جمهوری با بیان این که استعدادهای فراوانی به ویژه در زمینه کشاورزی در استان گلستان وجود دارد، گفت: یکی از کارهای اصلی که در بخش کشاورزی در این استان باید انجام شود زهکشی زمین‌ها برای حل مشکل شوری زمین است که باید این کار با تلاش دولت و مشارکت مردم انجام شود.

روحانی با اشاره به اهمیت نوع بذر مورد استفاده در کشاورزی افزود: تولید بذرهایی که در برابر آفت‌ها مقاوم هستند کار در بخش کشاورزی را راحت می‌کند و با توجه به این که تحرک خوبی از لحاظ فناوری در این حوزه داریم، شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز باید کمک کند.

رییس جمهوری، گلستان را دارای سابقه مرکزیت در کشت گندم، جو و پنبه دانست و با تأکید بر اینکه این مرکزیت باید همچنان حفظ شود، گفت: از موقعیت استان گلستان می‌توانیم برای صادرات محصولات زراعی و باغی به کشورهای همجوار استفاده کنیم.

روحانی همچنین با تأکید بر بهره‌برداری از منطقه آزاد اینچه برون و تبدیل آن به مرکزیتی برای تجارت کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت: اگر بتوانیم اتصال خوبی میان این منطقه و کشورهای عضو اوراسیا برقرار کنیم، می‌توانیم بهره‌برداری خوبی از منطقه اینچه برون داشته باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز می‌توانند تحولی را در صادرات کشور بوجود آورند، گفت: باید در جهت فعال شدن در این زمینه و حل برخی مشکلات موجود از جمله مسأله راه‌آهن تلاش شود.

روحانی همچنین با بیان این که امروز مسأله گردشگری بعنوان موضوعی مهم در منطقه شمال کشور مطرح است و بخش بزرگی از مردم در ایام مختلف به شمال کشور می‌روند، بر تأمین امکانات مورد نیاز و ایجاد راه‌های مناسب تأکید و تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود سامان دهی جاده هراز و تقویت راه‌آهن با در نظر گرفتن شرایط و مشکلات موجود است که امیدواریم هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

رییس جمهوری با بیان این که در زمینه گردشگری باید اقدامات زیادی انجام شود، گفت: شمال ایران مرکز توجه گردشگران داخلی و خارجی است اما هنوز امکانات کافی برای جذب گردشگر در این منطقه وجود ندارد که باید در جهت فراهم کردن امکانات و جذب گردشگر بویژه از منطقه آسیای مرکزی تلاش کنیم.

روحانی با اشاره به ابراز نگرانی برخی افراد در خصوص تبدیل منطقه آشوراده استان گلستان به منطقه گردشگری گفت: منطقه آشوراده از لحاظ زیست محیطی باید حفظ و حراست شود و اگر اصول زیست محیطی در آن رعایت نشده و به درستی سامان دهی نشود، مطمئناً بهره‌برداری نادرستی صورت گرفته است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا تمامی مواردی که در سفر استانی به گلستان به مردم قول داده‌ایم تا پایان سال 94 و اوایل سال 95 اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی همچنین در سفارشی به استانداران سراسر کشور تأکید کرد: استانداران باید فضای استان‌ها را برای برگزاری انتخاباتی بزرگ و پرشور در اسفند ماه آماده کنند تا موجب دلگرمی و افتخار ملت ایران و دوستان ما در داخل و خارج کشور شود.

رییس جمهوری همچنین در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور بر تلاش در جهت حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های برجای مانده از شهیدان و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در کشور تأکید کرد.

 

15 پیرمرد 10 میلیارد تومانی ایران

اگر بخواهیم معیاری برای محاسبه و شمارش مسن ترین مردان لیگ‌برتر انتخاب کنیم، متولدان دهه 50 یا بازماندگان این دهه که امسال، جوان ترین آنها 35 ساله می‌ شود، گزینه های معقولی را در جدول معلوم می‌ کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  این افراد سرجمع 8.850 میلیارد برای تیم هایشان آب خورده اند، به این ارقام اتومبیل هایی که سایپا، افزون بر مبلغ قرارداد به ابراهیم صادقی، جواد نکونام و مجید ایوبی داده بیفزایید و با مبلغ 45 میلیون تومان برای هر بازی محرم نویدکیا جم کنید تا معلوم شود این رقم نزدیک 10 میلیارد است چون قیمت دقیق اتومبیل های سایپایی ها و تعداد بازی های محرم نویدکیا کاملا مشخص نیست این مبلغ را تقریبی در نظر می‌ گیریم.

 1. رضا عنایتی: متولد اول اردیبهشت 1355 است، 39 سال و 4ماه سن دارد. او قرارداد 300 میلیونی با سیاه جامگان دارد.

 2. مجتبی ترشیز حاجی کلایی: متولد 6 فروردین 1357 است، 37 سال و 5 ماه سن دارد و قراردادش با گسترش فولاد 120 میلیون است. او در جدول ارزان ترین پیرمردان لیگ‌برتر در رده دوم است.

 3. مهدی رجب‌زاده: متولد اول تیر 1357 است. 37 سال و 2 ماه دارد و با ذوب‌آهن قرارداد 900 میلیونی دارد.

 4. ابراهیم صادقی سنجابی: متولد 15 بهمن 57 است، 36 سال و 7 ماه دارد. 400 میلیون به اضافه یک یا 2 اتومبیل سراتو از سایپا گرفته است.

 5. محسن بنگر: متولد 15 تیر 1358 است. 36 سال و 2 ماه دارد. 950 میلیون از پرسپولیس در لیگ امسال دریافت داشته است.

 6. مرتضی اسدی: متولد 5 اسفند 1358 ا ست و 35 سال و 6 ماه سن دارد. او از تیم فوتبال گسترش فولاد قرارداد 650 میلیونی دارد.

 7. غلامعباس آشوبی(فرزاد): متولد 27 فروردین 1359 است. 35 سال و 5 ماه سن دارد و با استقلال اهواز قراردادی به مبلغ 300 میلیون تومان دارد.

 8. سیدمهدی رحمتی اسکویی: متولد 7 تیر 1359 است. 35 سال و 2 ماه دارد. شناسنامه سابقش در سازمان لیگ، او را متولد سال 61 نشان می‌ داد. قرارداد رحمتی با استقلال یک میلیارد و 200 میلیون است تا او، در کنار عقیلی گرانترین مردان لیگ باشند.

 9. پژمان نوری: متولد 23 تیر 59 است. 35 سال و 2 ماه دارد. قرارداد او با ملونا 200 میلیونی است.

 10. رحمان احمدی: متولد 8 مرداد 59 است، 35 سال و 40 روز سن دارد و قراردادش با سپاهان 800 میلیونی است.

 11. جواد نکونام: متولد 15 شهریور 59 است و 35 سال دارد. 600 میلیون به همراه 3 اتومبیل کیا سراتو از سایپا گرفته است.

 12. مجید ایوبی: متولد 30 شهریور 59 است، 2 هفته دیگر 35 ساله می‌ شود. 400 میلیون و یک اتومبیل سراتو از سایپا گرفته است.

 13. محرم نویدکیا: متولد 10 آبان 59 است. او هم مثل مهدی رحمتی سابقه داشتن شناسنامه با تاریخ تولد 61 را دارد. قرارداد نویدکیا جالب است. 45 میلیون برای هر بازی او 34 سال و 10 ماه دارد.

 14. کاظم برجلو: متولد اول آذر 59 است، 34 سال و 10 ماه دارد و با دریافت 100 میلیون از راه‌آهن از همه ارزان تر است.

 15. سیدهادی عقیلی انور: متولد 25 دی 59 است، 34 سال و 8 ماه دارد و با گرفتن 1.200 میلیارد از سپاهان همراه رحمتی گرانترین پیرمردهای لیگ‌برتر است.

 

عسگراولادی: برای آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر همایش برگزار می کنیم

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران - روسیه گفت: همایش آشنایی متقابل با فرصت های سرمایه گذاری در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر روز شنبه 21 شهریور ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، اسدالله عسگر اولادی با اشاره به روابط تجاری 70 ساله بین دو کشور، هدف از برگزاری این همایش را بررسی مشکلات و موانع موجود بر سر راه تجارت و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این موانع عنوان کرد.

وی افزود: روابط تجاری ایران با سایر همسایگان از جمله افغانستان، عراق و ترکیه روابط تجاری بیش از 10 میلیارد دلار را تجربه کرده اما هیچگاه ارزش تجارت ایران و روسیه بیش از سه میلیارد دلار ثبت نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، مشکلات مالی، بانکی، حمل ونقل، نبود خطوط پرواز مستقیم و عدم صدور روادید درازمدت برای تجار را ازجمله مشکلات این بخش که به منزله یک سد در برابر تجار ایرانی قرار دارد، دانست.

وی لزوم سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: تمرکز بیشتر بر روی سرمایه گذاری مشترک به حجم تجارت دو کشور صدمه نخواهد زد و سرمایه گذاری های مشترک به عنوان عامل حیات تجاری دو کشور محسوب می شود.

عسگراولادی، زمینه های همکاری با شرکای روسی را کشاورزی، سبزیجات، صیفی جات، فرش، مواد و ماشین آلات کشاورزی و پودر رختشویی ذکر کرد.

فاطمه مقیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز اظهار داشت: تعریف از وضعیت موجود و شناختی که در دوران پساتحریم لازم است صورت گیرد برای دو طرف ضروری بنظر می رسد.

به گفته وی، ایجاد زیرساختهای لازم توسط تجار دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است و اینکه آنها در چند ماه آینده به چه شیوه عمل کنند تا به صورت موفق تر از قبل، تجارت بین دو کشور را پیش ببرند.

مقیمی تأکید کرد: مسئله روادید بزرگ ترین چالش تجار دو کشور است، زیرا تجار زمانی که کالاهای خود را به کشور هدف صادر می نمایند، باید از رسیدن آن اطمینان خاطر پیدا کنند و زمانی که با این نوع مشکلات متنوع برخورد می کنند، طبیعی است که تجار دلسرد از حضور در بازار روسیه شوند.

وی افزود: هم اندیشی در این زمینه به دو طرف کمک می کند و گفت وگوی یکطرفه نیاز نیست، بلکه می خواهیم با دعوت از مسئولین تصمیم ساز، درصدد برطرف ساختن چالش های تجاری دو کشور باشیم.

مقیمی اظهار داشت: طی همایش مزبور با برگزاری پنل تخصصی فراتر از گفتمان ها عمل خواهد شد تا شرکت کنندگان و فعالان این بازار بتوانند به راهکار لازم در این زمینه دست یابند.

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در بین همسایگان ایران در رتبه پنجم قرار دارد و ایران سالانه 500 تا 600 میلیون دلار صادرات به روسیه دارد و میزان واردات از این کشور به دو میلیارد دلار می رسد.

انتظار می رود ایران با تقویت حمل و نقل دریایی در دریای خزر بتواند سهم صادرات مواد غذایی به روسیه را افزایش بخشد و در عین حال سهولت رفت وآمد تجار ایرانی به این کشور اهمیت بسزایی دارد.

قرار بود سال گذشته حجم مبادلات دو کشور 20 درصد افزایش یابد که پنج درصد آن تحقق یافت.

سال گذشته همایش بررسی راهکارهای توسعه تجاری ایران و روسیه در محل اتاق ایران برگزار شد.

 

هدف گذاری افزایش 3 برابری سطح مبادلات تجاری ایران و اتریش

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با رینهلد میترلهنر معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد اتریش از امکان افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا رقم یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: برای افزیش سه برابری سطح مبادلات تجاری ایران و اتریش هدف گذاری شده است.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا افزود: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران با اتریش 300 میلیون دلار است که در این نشست افزایش آن تا سطح یک میلیارد دلار هدف گذاری گردید.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به زمینه های که برای همکاری های دو کشور وجود دارد، در آینده به این حجم مبادلات خواهیم رسید.

وزیر اقتصاد کشورمان همچنین در خصوص حل مشکلات مربوط به بدهی های سیستم بانکی ما به بانک های اتریش، گفت: یکی از موارد مورد بحث در این دیدار نحوه تسویه این بدهی ها بود که عمده این مشکلات ناشی از شرایط تحریم و محدودیت های روابط بانکی دو کشور بود.

طیب نیا با بیان اینکه این دیدار می تواند نقطه عطفی در زمینه گسترش همکاری های بین دو کشور ایران و اتریش باشد، ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مشکلات و محدودیت ها برطرف و شاهد افزایش حجم همکاری های اقتصادی در خصوص مبادلات تجاری و سرمایه گذاری باشیم.

وی افزود: پیش از این با طرف اتریشی در خصوص موافقتنامه حذف مالیات مضاعف و سرمایه گذاری مذاکراتی داشتیم که در این دیدار ضمن اعلام آمادگی طرفین برای عقد تفاهم نامه همکاری در آینده نزدیک در خصوص همکاری های گمرکی نیز مباحث خوبی مطرح شد.

وی با اشاره به آنکه رابطه سیاسی ما با اتریش یک رابطه مثبت و ارزنده است، تصریح کرد: چندین پروژه سرمایه گذاری از سوی ایران به طرف اتریشی پیشنهاد داده شد که برخی از آنها پذیرفته و مذاکراتی برای عملیاتی کردن آنها در حال انجام است.

در ادامه این دیدار معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد اتریش با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در خصوص همکاری در برخی زمینه ها با ایران ابراز علاقه کرد و گفت: ما بسیار مشتاق هستیم که هرچه زودتر تحریم ها برداشته شود تا بتوانیم آنچه توافق و تفاهم کرده ایم را عملیاتی نمائیم.

رینهلد میترلهنر با بیان آنکه در حوزه هایی مثل حمل و نقل و فولاد ظرفیت های قابل ملاحظه ای در اتریش وجود دارد، خاطرنشان کرد: اتریش می تواند در خصوص سرمایه گذاری در این بخش ها فعالیت و این دیدارها می تواند زمینه عملیاتی شدن هرچه سریع تر توافقات را تسهیل کند.

معاون صدراعظم اتریش افزود: ما معتقدیم دو طرف دو طرف اراده جدی برای ترسیم روابط دارند بویژه برای ما این روابط با کشوری چون ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تنها مشکل در این میان موضوع مبادلات پولی و همکاری های بانکی است که ما امیدواریم با پیوستن هرچه سریعتر ایران به سوئیفت طی شش ماه آتی این مانع نیز برداشته شود.

 

ابتکار:ا یران ازسرمایه گذاری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی استقبال می کند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافق هسته ای 1 + 5 با ایران به عنوان موفقیت دیپلماسی و رفت و آمدهای اخیر مقامات اروپایی به کشور گفت:ایران از سرمایه گذاری و فناوری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و محیط زیست استقبال می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست جهانی فناوری های پاک در هلسینکی فنلاند به عنوان سخنران اصلی به رویکرد ایران در قبال تغییرات آب و هوایی پرداخت.

وی که به دعوت رسمی ' اولی رهن ' وزیر اقتصاد فنلاند برای شرکت در این نشست روز گذشته وارد هلسینکی شده بود، ضمن بیان ویژگی های تنوع طبیعت ایران، اقدامات برای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران، تلاش برای احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی و فاضلاب، استفاده بهینه از انرژی، حفاظت از گونه های زیستی در معرض خطر و اصلاح کیفیت خاک را تشریح کرد.

ابتکار در سخنرانی خود بر مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس آب و هوایی پاریس در پاییز امسال تاکید کرد و گفت: تعامل جهانی در بخش های دولتی و خصوصی به بشریت پیام صلح و امید می دهد و اینگونه همکاری ها پاسخ مناسبی به افراطی گری و تروریسم تلقی می شود.

کنفرانس جهانی فناوری های پاک با حضور تصمیم گیران سیاسی، سرمایه گذاران بین المللی، محققان و شرکت های فعال در زمینه فناوری های سبز و پاک برگزار شده و اهم موضوعات آن درباره اصلاح فرایندهای تولید و مصرف از طریق انتقال دانش و فن آوری دوستدار محیط زیست است.حضور فعال در این نشست می تواند انتقال اینگونه فناوری ها به داخل در حوزه های انرژی، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل کمک کند.

ابتکار همچنین دیدارهای جداگانه ای با ' اولی رهن ' وزیر اقتصاد، ' کیمو تیلکاینن ' وزیر کشاورزی و محیط زیست، ' لنیتا تویواکا ' وزیر تجارت خارجی، ' پتری تلاس ' رییس سازمان هواشناسی و رییس و اعضای کمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند داشت که موضوعات مورد نظر به ویژه محیط زیست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

' رهن ' در این دیدار ضمن خوشامدگویی به ابتکار با اعلام آمادگی شرکت های فنلاندی برای فعالیت در ایران، از توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی به عنوان یک توافق تاریخی یاد و ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید روابط ایران و جامعه جهانی بهبود یابد.

ابتکار نیز با اشاره به طرح دکتر روحانی برای اقتصاد سبز و امنیت بالای جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری گفت: همکاری های دو کشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های صنعتی غذا، دارو، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در دیدار با ' کیمو تیلکاینن ' وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند، کمبود آب، خشکسالی، آلودگی شهرهای بزرگ، مدیریت آب و فاضلاب به ویژه در بخش کشاورزی، وضعیت دریاچه ارومیه، افزایش گرما و توفان های گرد و غبار به عنوان چالش های محیط زیستی کشور یاد کرد و گفت: دولت یازدهم از سرمایه گذاری و انتقال فناوری پیشرفته در این زمینه ها استقبال می کند.

ابتکار از وزیر محیط زیست فنلاند دعوت کرد تا در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که قرار است اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار شود، شرکت کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با ' لنیتا تویواکا ' وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند با اشاره به راهبرد رییس جمهور برای اقتصاد سبز به زمینه های مناسب سرمایه گذاری و تجارت در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: همکاری های دو کشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های استفاده بهینه از انرژی نفت و گاز، کشاورزی پایدار، صنایع دارویی، بهداشتی، کشتی سازی، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.

' تویواکا ' نیز توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را یک توافق تاریخی توصیف کرد و گفت: اجرای آن می تواند فضای همکاری ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد.

وی در زمینه روابط دو جانبه اظهار داشت: قرار است ماه دسامبر در راس هیاتی از شرکت های علاقمند فنلاندی به ایران سفر کند.

در این دیدار طرفین توافق کردند در زمینه مهار آتش سوزی جنگل ها و گرد و غبار همکاری داشته و از تجربیات کارشناسی فنلاند در این زمینه استفاده شود.

' پتری تلاس ' رییس سازمان هواشناسی فنلاند در سال جاری به عنوان رییس سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد از فنلاند حمایت کرده است.

 

خیز غرب برای سرمایه گذاری در ایران: روسیه نباید عقب بماند

خبرگزاری اسپوتنیک با تاکید بر اینکه موج شرکت ها و سرمایه گذاران غربی در حال برنامه ریزی و مذاکره با تهران برای همکاری های بزرگ هستند، نوشت: ایران در آینده ای نزدیک به مرکز جذب منافع و علایق سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها بویژه سرمایه گذاری های نفتی تبدیل می شود و روسیه نباید در این باره سستی کند.

در این گزارش آمده است: «گور سچین» رئیس شرکت «روس نفت» با بیان اینکه ایران با لغو تحریم ها به آهن ربایی برای جذب تجارت جهانی از جمله در زمینه نفت تبدیل می شود گفت ایران در کنار روسیه و ونزوئلا، توان فراوانی در افزایش ظرفیت استخراج با توجه به مخازن جدید دارد. بنابراین انتظار می رود که رقابت شدیدی در میدان های نفتی ایران رخ دهد».

«واگیت الکپروف» رئیس کمپانی خصوصی نفت و گاز «لوک ایل» روسیه هم معتقد است که این شرکت در رقابت پیش رو مزیت های برجسته ای دارد.

«ولادیمیر ساژین» تحلیلگر سیاسی در باره چشم اندازهای بازگشت شرکت های نفتی روسیه به بازار ایران گفت: براساس خبرها و با استناد به اظهارات دیپلمات های غربی، تحریم های نفتی و مالی ایران در سه ماهه اول سال 2016 پس از اتمام بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشته می شود و بنا بر این لازم نیست خیال پرداز باشید تا هجوم گسترده تجار خارجی به این کشور را پیش بینی کنید.

ساژین ادامه می دهد: هنوز پیش از لغو تحریم ها، هیات های برجسته ای از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، هند، اسپانیا و چک به تهران رفته اند و همه آنها می خواهند که پایه و اساس توسعه ارتباطات با ایران را از جمله در زمینه نفت پس از پایات تحریم ها ایجاد کنند.

ژاپنی ها توسعه میادین نفتی و انتقال تکنولوژی های ژاپنی استخراج نفت را بحث و بررسی می کنند. اسپانیایی ها مذاکراتی را با ایرانیان درباره امکان ارسال گاز طبیعی مایع ایران به اتحادیه اروپا از طریق کشورشان انجام می دهند. آلمانی ها فعالیت ویژه ای دارند. هیات های آلمانی یکی پس از دیگری به پایتخت تهران می روند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم گفته «شرکت های ایرانی و آلمانی می توانند مذاکرات را تا لغو تحریم ها آغاز کنند و پس از اینکه تحریم ها برداشته شد، قراردادهای سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده در ایران امضا شود.»

تحلیلگر روس گفت: از آنجا که این تاکید وزیر نفت ایران است پس درست است که گمان کنیم این سرمایه گذاری ها به رشته های نفتی مرتبط است. اما روسیه چه جایگاهی دارد؟

ساژین ادامه داده است: تا اجرای تحریم ها، شرکت های نفت و گاز روسی لوک اویل، تاتنفت و گازپروم با موفقیت در ایران فعالیت می کردند که پس از اعلام تحریم ها خارج شدند و اکنون هم اعلام کرده اند که بازمی گردند که کاملا طبیعی است، زیرا هدف تجارت سودآوری است.

اسپوتنیک ادامه داده است: میخاییل کروتیخینا کارشناس روسی بازار نفت هم معتقد است که این شرکت ها - به ویژه لوک اویل - شانس بسیار زیادی برای کار در ایران دارد.

الکپروف رئیس لوک اویل با تایید این موضوع بیان کرد که ایران فرصت های خوبی برای تمامی شرکت های نفت و گاز ارائه می دهد. این کشور یکی از اولویت های اصلی ما است و گفت وگوی فعالی با تهران داریم که در آنها توافق مربوط به بررسی فلات قاره خلیج فارس و برخی استان های ایران انجام می شود.

الکپروف تاکید می کند: لوک اویل مزیت هایی بر سایر رقبا دارد و قبل از همه میدان اناران است که توسط متخصصین لوک اویل افتتاح شد و برای همه شناخته شده است. اکنون مواد زمین شناسی آماده شده و درک جغرافیایی و نیازهای پشتیبانی این میدان مشخص است و پروژه توسعه آن عملا آماده است.

رسانه روسی ادامه داده است: اما به عقیده کارشناسان، فعالیت های شرکت های نفت و گاز خارجی در ایران در بسیاری از موارد به سیستم های قانون اساسی مرتبط است که استخراج هیدروکربن ها از ایران را تنظیم می کند. در این کشور هیچگاه توافق مربوط به اشتراک گذاری محصولات نبوده جایی که همواره قراردادهای سرویس وجود دارد.

«نینا مامدوا» شرق شناس و اقتصاددان در این باره می گوید: چندین ماه است که لایحه قانونی برای اشتراک گذاری محصول در حال بحث و بررسی است و احتمال می رود در آینده ای نزدیک تصویب شود. این امکان وجود دارد که شرکت های خارجی فعال تر در توسعه مواد خام طبیعی در ایران شرکت کنند.

ساژین درباره فرصت های بازار نفتی ایران برای شرکت های روسی می گوید: شرکت های روسی در وهله ی اول قرار دارند. برای آنها لحظه مهمی آغاز می شود. وقتی که سستی به معنای از دست دادن بازار آینده دار ایران است. روسیه این موضوع را می فهمد و آلکپروف رئیس لوک اویل هم اعلام کرده که قصد دارد ماه سپتامبر در سفر به تهران مذاکراتی را با بیژن زنگنه وزیر و روسای شرکت ملی نفت ایران داشته باشد که همه این ها بر امید به آینده خوب در همکاری تجارت نفت و گاز روسیه با ایران به نفع هر دو کشور را بیشتر می کند.

 

آمادگی گرجستان برای معاوضه آب با گاز ایران برای احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور گرجستان اعلام کرده به شرط دریافت گاز از ایران، آماده انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه است.

موید حسینی صدر روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: گرجستان در مقابل انتقال آب مازاد خود به دریاچه ارومیه درخواست انتقال گاز از ایران را کرده است و با توجه به سیاست های کشور تمهیدات لازم فراهم شده تا درمقابل انتقال آب به دریاچه ارومیه، گاز به گرجستان منتقل شود.

وی ادامه داد: پیرو جلسه ای که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس گرجستان، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با پیگیرهای مکرر هیات پارلمانی ایران، کشور گرجستان اعلام آمادگی کرد تا امکان انتقال آب از گرجستان به ایران و دریاچه ارومیه را فراهم کند.

این نماینده مجلس گفت: من و جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان از سوی رییس مجلس ایران برای پیگیری این موضوع انتخاب شدیم و ما موظف به پیگیری مطالعات و اقدام های لازم برای انتقال آب از گرجستان به دریاچه ارومیه هستیم.

حسینی ادامه داد: در آینده نزدیک با سفر نخست وزیر گرجستان به ایران تفاهم نامه ای در این زمینه امضا می شود.

خشک شدن دریاچه ارومیه از سال 76 آغاز شد و این شرایط همچنان ادامه دارد و با و جود ارایه راهکارههای مختلف همانند به کا شت، سرازیر کردن آب سدها، تغییر الگوی کشت و برگزاری سمینارهای مختلف، فرایند خشک شدن دریاچه روز به روز سرعت می گیرد.

مهاجرت اجباری چهار میلیون نفر در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از پیامدهای تلخی است که توسط کارشناسان پیش بینی شده است.

دریاچه ارومیه در حالت اکولوژیک نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب آب دارد که این میزان در حالت فعلی نزدیک به 2.4 میلیارد مترمکعب است.

براساس برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه ، سطح آب این پهنه آبی در افق سال 1402 شمسی با اجرای طرح های احیا به سطح اکولوژیک می رسد.

دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده و پنج هزار و 200 کیلومتر مربع گستره دارد.

 

خرید 2260 آمبولانس جدید توسط وزارت بهداشت

مدیرکل خدمات پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت از خرید 2660 آمبولانس جدید در قالب چند قرارداد خرید جداگانه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا‌؛ دکترمصطفی پریدار مدیرکل خدمات پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت در دهمین همایش مدیران کل پشتبانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که امروز در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد ضمن اعلام این خبر گفت‌: خرید 660 دستگاه آمبولانس مربوط به قرارداد قبلی در سال 93 بوده است که بیش از 100 دستگاه آن بین دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده است و مابقی آن تا پایان مهرماه توزیع خواهد شد.

وی همچنین  از خرید 2000 آمبولانس جدید دیگر در قالب چند قرارداد خرید جداگانه خبر داد و گفت‌: اولین محموله آمبولانس های خریداری شده بر حسب زمان بندی از اواخر مهر و اوایل آبان ماه وارد کشور می شوند و به ناوگان اورژانس افزوده خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: قرارداد خرید 800 دستگاه آمبولانس با طرف خارجی 800 و 100 دستگاه در قالب  2 قرارداد جداگانه از ایران خودرو دیزل (به دلیل متفاوت بودن امکانات آمبولانس ) و 300 دستگاه آمبولانس نیز از طریق مناطق آزاد تجاری خریداری شده است‌.

وی گفت‌: تا پایان سال 95 تمام 2660 دستگاه آمبولانس خریداری شده بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع خواهد شد‌.

پریدار افزود‌: با خرید آمبولانس های جدید به ناوگان اورژانس کشور شاهد تحول در اورژانس های بین جاده ای‌، شهری و حتی بسیاری از مناطق روستایی که مشکل تامین آمبولانس داشتند، خواهیم بود.

وی در عین حال تاکید کرد: با این وجود‌، ناوگان فرسوده آمبولانس‌های اورژانس نیاز به ترمیم‌، اصلاح و بهسازی بیشتری دارد.

مدیرکل خدمات پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران پشتیبانی دانشگاه های علوم پزشکی گفت : نقدی که همیشه به حوزه پشتیبانی می شود ، این است که مدیران پشتیبانی به دلیل درگیر شدن با کارهای فشرده روزمره از برنامه سازی و تصمیم سازی غافل می شوند و امیدواریم مدیران پشتیبانی دانشگاهها بتوانند  نگاه علمی به مباحث پشتیبانی داشته باشند و روزمرگری ها آنها را دچار آفت زدگی نکند.

دکتر پریدار در ادامه یکی از وظایف اصلی مدیران پشتیبانی را حمایت و پشتبانی از برنامه های دانشگاه‌ها و مجموعه ستاد وزارت بهداشت عنوان کرد و برضرورت داشتن تعامل خوب و ارزنده با همه واحدها تاکید کرد و گفت‌: هر چقدر با واحدهای دیگر تعامل سازنده تری داشته باشیم هم افزایی بیشتری خواهیم داشت و کارها به نحو مطلوب تر و شایسته تری پیش خواهد رفت و بر عکس ورود به حاشیه ها به تصمیمات ما لطمه خواهد زد.

معاون پشتیبانی و امور رفاهی وزارت بهداشت در ادامه به امور رفاهی کارکنان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت‌: متاسفانه امور رفاهی کارکنان وزارت بهداشت نسبت به سایر وزارتخانه ها و سازمان ها عقب تر است.

دکتر پریدار در ادامه با اشاره به این که یکی از راهکارهای ایجاد امید و انگیزه در کارکنان انجام "ورزش" است از ایجاد کمیته ورزش در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: رییس کمیته ورزش‌، وزیر بهداشت است و با ابلاغ ایشان، دکتر صدرالسادات‌، معاون توسعه مدیریت به عنوان نایب رییس کمیته ورزش کارکنان وزارت بهداشت منصوب شده است و دبیری این کمیته نیز بر عهده مدیرکل خدمات پشتیبانی و رفاهی است که انتظار داریم این ساختار در دانشگاه های علوم پزشکی نیز مانند ستاد وزارتخانه ایجاد شود.

دکتر پریدار از برگزاری اولین جلسه کمیته ورزش کارکنان طی هفته آینده در ستاد وزارت بهداشت خبر داد و گفت‌: مصوباتی که در این کمیته کاربرد محیطی برای دانشگاه ها خواهند داشت‌، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان ، ساختار تشکیلاتی اداره کل پشتیبانی و امور رفاهی را مورد اشاره قرارداد و گفت : در ستاد وزارت بهداشت حوزه پشتیبانی و حوزه منابع انسانی در یک باکس مدیریتی دیده شده بود که درحال حاضر این دو حوزه منفک شده و به عنوان اداره کل خدمات پشتیبانی و رفاهی یک باکس مستقل دارد که ضرورت دارد این ساختار در دانشگاه های علوم پزشکی نیز از طریق مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری پیگیری شود.

 

فروش اقساطی 45 درصد از واحدهای مسکن مهر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: پرونده مسکن مهر تا پایان سال 95 بسته می‌شود و از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر 45 درصد از آنها در دولت یازدهم فروش اقساطی شده است.

بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان سال 95به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر احمدی مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به اینکه در جهت تجلی فرمایش امام خمینی و خواسته نظام بحث مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است،‌ افزود: به همین منظور قوانین متعددی را در مجلس از بدو پیروزی انقلاب دولت‌ها در دستور کار قرار دادند و با رویکردهای مختلفی بحث مسکن پیگیری می‌شود.

وی در ادامه افزود: بحث مسکن با اشکال و عناوین مختلفی پیگیری شد از جمله آنکه در مقطعی زمین حمایتی واگذار شد سپس مسکن حمایتی، اجتماعی، استیجاری، اجاره به شرط تملیک و مسکن 99 ساله جز برنامه‌هایی است که تا به امروز اجرایی شده است.

مهرآبادی تصریح کرد: تا امروز 4 میلیون و 400 هزار واحد مسکن را که در دست ساخت بوده تحویل‌ آنها را عملیاتی کرده‌ایم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر اظهار داشت: در مورد مسکن مهر نیز باید گفت که این طرح با اهداف خیرخواهانه شروع شده و هدف از ساخت آن خانه‌دار کردن بخشی از افراد جامعه بود که به لحاظ مالی در سطح پایینی قرار داشته‌اند.

مهرآبادی یاداور شد: دلیل خیرخواهانه بودن این طرح آن است که چون بحث زمین رایگان مطرح شده بود و دولت با تأمین تسهیلات تلاش کرد بتواند 50 درصد تخفیف در عوارض ساختمانی، مالیات و سایر مسائل بگیرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر اظهار داشت: از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که از ابتدای شروع مسکن مهر احداث شده است یک میلیون و 820 هزار واحد را به اتمام رسانده‌ایم.

مهرآبادی تصریح کرد: در دولت یازدهم علی‌رغم مشکلات بسیار زیاد توانستیم 540 هزار واحد را به اتمام برسانیم و با برنامه‌ای که تنظیم شده است امیدوار هستیم این عدد را به 600 هزار واحد برسانیم.

وی یادآور شد: 45 درصد فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم رخ داده است و در حال حاضر اگر تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی انجام شود آماده افتتاح 300 هزار واحد مسکن مهر دیگر هستیم و تا پایان امسال 400 هزار واحد را به اتمام می‌رسانیم.

مهرآبادی توضیح داد: دولت‌‌های هفتم و هشتم 104 هزار واحد استیجاری را شروع کردیم که به دلیل همکاری نداشتن سیستم‌های بانکی ساخت این واحدها 12 سال به طول انجامیده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر تصریح کرد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر پرونده مسکن مهر تا سال آینده بسته می‌شود.

مهرآبادی با اشاره به اینکه به دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌های جدی در دست دولت است که هر چه سریع‌تر واحدهای مسکن مهر به اتمام برسد.

وی یادآور شد: 21 باب مسجد از محل تأمین خدمات مالی دولت در دست ساخت است که به زودی آنها نیز به اتمام می‌رسد.

 

سرمایه گذاری ایران و فنلاند برای تولید مشترک ماشین های کشاورزی

مدیرکل امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران و فنلاند، سرمایه گذاری برای تولید مشترک ماشین های کشاورزی را به عنوان زمینه های جدید همکاری بررسی می کنند.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، هومن فتحی در دیدار با ریستو آرتیوکی مدیرکل غذا و جنگلداری وزارت کشاورزی فنلاند و هیات همراه، پیشنهاد همکاری دو کشور در زمینه سرمایه گذاری برای تولید مشترک ماشین های کشاورزی و تشکیل شرکت های مشترک را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی روابط فنی و دو جانبه با فنلاند را از سال پیش آغاز کرده است؛ خواستار از سرگیری فعالیت شرکت های ماشین آلات کشاورزی فنلاندی و ارایه خدمات پس از فروش شد.

فتحی ادامه داد: در حوزه زراعت با توجه به تجربیاتی که فنلاند در سال های اخیر در توسعه کشت های گلخانه ای بدست آورده است، امکان همکاری بین دو کشور در این زمینه وجود دارد.

وی در همین حال بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران از جمله میگو و خشکبار به فنلاند تاکید کرد که مورد استقبال طرف فنلاندی قرار گرفت.

در این دیدار، مدیرکل غذا و جنگلداری وزارت کشاورزی فنلاند ضمن ابراز خرسندی از توفیقات هسته ای ایران، بر تبادل اسناد پایه ای و همکاری قرنطینه ای دامی و نباتی به منظور توسعه روابط دو کشور در بخش کشاورزی تاکید کرد.

وی در زمینه مدیریت تهیه مصرف آب و انتقال تکنولوژی در بخش شیلات به ایران، اعلام آمادگی کرد.

آرتیوکی با اشاره به بازدیدی که در این سفر از یکی از صنایع لبنی ایران انجام داده، اظهار داشت: ایران در سال های اخیر، پیشرفت خوبی در زمینه صنایع لبنی و غذایی داشته و براساس مشاهدات میدانی ما، امکان همکاری برای تولید مشترک فرآورده های لبنی تحت لیسانس فنلاند برای بعضی از محصولات لبنی و غذایی وجود دارد.

وی در مورد همکاری های آموزشی، تصریح کرد: دانشگاه های شرق فنلاند در حوزه های جنگلداری و شیلات جزو دانشگاه های معتبر دنیا هستند.

طرف فنلاندی در زمینه صنایع فرآوری ماهیان به ویژه ماهیان کوچک و همکاری های تحقیقاتی در بخش شیلات نیز اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار، سایر زمینه های همکاری از جمله، بذر، کود، بهینه سازی سموم، مراحل و اصول نظارت بر مصرف سموم و صادرات چوب به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

بنابر این گزارش، برای پیگیری توافقات انجام شده مقرر شد، صاحبان صنایع دو کشور هیات هایی را با یکدیگر مبادله کنند.

همچنین در بخش شیلات مقرر شد همکاری دو کشور در زمینه ی بازسازی و رهاسازی ماهی سفید و ماهی سوف مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است؛ هیات هفت نفره فنلاندی در سفر سه روزه خود به ایران از مرکز تست آزمون مکانیزاسیون کشاورزی، کشت و صنعت مغان و یکی از صایع لبنی کشور بازدید کردند.

 

تداوم رکود خرید و فروش خودرو در کشور

کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی و انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی بازار خرید و فروش خودرو را از سال گذشته به رکود برده و برخی نمایشگاه داران تهرانی میانگین خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر را در یک هفته 2 خودرو اعلام کردند.

به گزارش ایران اکونومیست، رکود در بازار خرید و فروش خودرو از دی ماه سال گذشته آغاز شد و با روند نزولی هم اکنون میزان معاملات خودرو در بازار بسیار اندک شده و برخی از نمایشگاه داران به منظور کاهش هزینه های خود تنها دو و یا سه ساعت نمایشگاه خود را باز می کنند.

به علت نبود مشتری قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار با قیمت کارخانه برابر شده و در صورتی که خودرویی پلاک شده از کارخانه خریداری تحویل شود با فروش آن عملا خریدار در هر خودرو بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان متضرر می شود.

تداوم رکود در بازار خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی سبب شده کارخانه های داخلی، شرکت های واردکننده خودروهای خارجی و کارخانه های مونتاژ کننده خودروهای چینی شرایط بسیار مناسبی را که عموما به صورت اقساطی و بدون بهره است، خودروهای خود را به مردم بفروش می رسانند.

برخی از کارخانه داران داخلی برای پیش فروش خودروهای صفر کیلومتر خود حتی سود مشارکت 26 درصدی را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند اما همچنان تعداد خودروهای صفر کیلومتر در پارکینگ خودروسازان روزانه در حال افزایش است.

طبق برخی از آمارها هم اکنون کارخانه های داخلی و برخی از کارخانه های مونتاژ کننده خودروهای چینی روزانه بین 4 تا 5 هزار خودرو در کشور تولید می کنند و استمرار نبود مشتری برای خرید در نهایت شرایط بسیار بحرانی را به وجود می آورد که کاهش قیمت خودروهای داخلی می تواند زمینه را برای خرید و فروش بیشتر خودرو در بازار فراهم کند.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت بر کاهش قیمت خودروهای داخلی تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز قیمت خودروهای داخلی باید کاهش پیدا کند.

یک نمایشگاه دار در تقاطع کارگر و خیابان جمهوری تهران گفت: رکود بازار خودرو بر معاملات خرید و فروش خودروهای دست دوم بسیار تاثیرگذار بوده به طوری که میانگین خرید و فروش خودروهای دست دوم در نمایشگاه های اطراف ما در هر هفته حدود 3 دستگاه خودرو است.

حاج کمال عزیزی قناد افزود: همانطور که خودروهای سواری صفر کیلومتر در بازار مشتری ندارد، خریداران خودروهای دست دوم نیز به امید کاهش قیمت ها بسیار اندک شده است.

وی افزود: رکود بازار خرید و فروش خودروهای سواری باعث شده بیشتر نمایشگاه داران در اغلب ساعات کاری تعطیل شوند تا بتوانند بخشی از هزینه های خود را کاهش دهند، این در حالی است که حتی در برخی از روزها، نمایشگاه داران تا ظهر تعطیل هستند.

عزیزی قناد با بیان آنکه رکود بازار خرید و فروش خودروهای سواری یک واقعیت انکارناپذیر است که باید همه ما آن را بپذیریم، گفت: حتی عرضه ماشین های صفر کیلومتر به خریدار

منبع خبر:

دیدگاه کاربران