در پایان روز دوم اجرای طرح: آمار ثبت نام متقاضیان خودروی اقساطی به 40 هزار نفررسید

سایر خبرهای بازار خودرو: نمایندگی های فروش جمعه این هفته بازند/ زمان تحویل جدید خودروها: حداقل یک هفته، حداکثر ۳۰ روز / ۷۲۰۰ نفر پول واریز کردند/ سند خودرو به نام متقاضی صادر می شود/ زمان بازپرداخت اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی از ۷ به ۴ سال کاهش یافت/ پژو، سمند، پراید و تندر چقدر فروختند؟/ نمایندگی‌ها: قرارداد فروش تا این لحظه تغییری نکرده است/ سفته همچنان قبول نیست!/ به وام ۲۵ میلیونی خودرو هم مالیات خورد/ هشدار 10 کارشناس درباره پیامدهای حل مشکل خودروسازان  

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای، استقبال مردم از طرح جدید دولت در خرید اقساطی خودرو با تسهیلات حداکثر 25 میلیون تومانی را خوب و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: در 2 روز آغاز این طرح بیش از 40 هزار متقاضی ثبت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، در اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: براساس گزارش ها، تا عصر روز سه شنبه در گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 20 هزار خودرو ثبت نام شده است که 40 در صد آن پژو 405، نزدیک به 30 درصد سمند و بقیه پژو پارس، ال 90 و پژو206 و دنا بوده است. همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز بیش از 19 هزار خودرو ثبت نام شده که 70 درصد آن متعلق به پراید و تیبا و بقیه خودرهای ال90 و وانت زامیاد برلیان بوده است.

در این اطلاعیه تصریح شده که تلاش برخی رسانه ها برای ایجاد یاس و ناامیدی و القای برخی ابهامات، راه به جای نخواهد برد و مردم فهیم کشور به خوبی رفتارهای مغرضانه سیاسی را تشخیص خواهند داد و براساس منافع کشور تصمیم خواهند گرفت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرده که استقبال گسترده مردم از این طرح، موجب دلگرمی دست اندرکاران و کارگران زحمت کش صنعت خواهد شد.

 

بیش از یک چهارم خودروهای وام ۲۵ میلیونی ایران خودرو فروش رفت

در این حال آمارخبرآنلاین نشان می دهد که: از ساعت اولیه اجرای طرح ثبت نام تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو تا ساعت 17 دیروز بیش از 25 هزار و 100 درخواست در نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو به ثبت رسیده است.

گفتنی است از این تعداد بیش از 17 هزار و 250 درخواست واریز وجه و ثبت نام قطعی بوده است. این در حالی است که آخرین آمار از کل درخواست های ثبت شده تا پایان روز گذشته در نمایندگی های دو شرکت ایران خودرو و ساپیا بیش از 11 هزار دستگاه اعلام شده بود.

معاون بازار یابی و فروش گروه خودروسازی سایپا نیز با بیان اینکه تاکنون استقبال خوبی از خرید خودروهای با طرح وام 25 میلیونی به عمل آمده است گفت: تا ظهر روز سه شنبه 14 هزار و 377 خودرو گروه خودروسازی سایپا به فروش رفته است.

 

سایپا: نمایندگی ها با توجه به استقبال از طرح خرید خودرو جمعه این هفته بازند

مدیر بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به استقبال مردم از طرح خرید خودروهای قسطی، گفت: تمام نمایندگی های این گروه خودروسازی در سراسر کشور جمعه این هفته باز هستند.

رضا تقوی در گفت و گو با ایرنا، از ازدحام و استقبال مردم برای خرید خودرو با استفاده از وام حداکثر 25 میلیونی خبر داد و گفت: در سه روز اخیر با اجرا شدن این طرح، شاهد استقبال و رضایت مشتریان بوده ایم به طوری که از نخستین روز در نمایندگی ها ازدحام شده است.

وی افزود: در راستای جلب رضایت مشتریان، نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا، فردا (پنجشنبه) نیز تا ساعت 18 آماده ثبت نام و ارائه اطلاعات به مشتریان هستند.

به گزارش ایرنا، با آغاز طرح خرید خودروهای قسطی از روز دوشنبه، تا شب گذشته بیش از 40 هزار متقاضی ثبت کردند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا روز گذشته در گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 20 هزار خودرو ثبت نام شده است که 40 در صد آن پژو 405، نزدیک به 30 درصد سمند و بقیه پژو پارس، ال 90 و پژو206 و دنا بوده است.

همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز بیش از 19 هزار خودرو ثبت نام شده که 70 درصد آن متعلق به پراید و تیبا و بقیه خودرهای ال90 و وانت زامیاد برلیان بوده است.

 

 زمان تحویل جدید خودروها: حداقل یک هفته، حداکثر ۳۰ روز 

به گزارش اخبار خودرو ،مدیران صنعت خودرو اعلام کردند که حداقل زمان تحویل خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

مجتبی خسروتاج در ارتباط تلفنی با برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: علت تاخیر در اجرا این بود که برای اجرای این طرح، نیاز به هماهنگی با دستگاههای مختلف بود که پیچیدگی‌های زیادی داشت؛ به ویژه در بخش کارت اعتباری که قرار است اجرا شود، آمادگی واحدهای تولیدی مهم  است که بتوانند شماره کد کالا را  ارائه کنند و این کاری زمان‌بر بود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این تسهیلات  برای مصرف‌کننده است؛  زیرا قراردادی که خودروسازان با مصرف‌کنندگان منعقد می‌کنند مبنای تسهیلات قرار می‌گیرد و اگر این قراردادها نباشد، تسهیلاتی به خودروساز داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع، این تسهیلات براساس تنزیل اسناد تجاری است و بر مبنای آن، تسهیلات به خودروساز داده می‌شود، ضمن اینکه در درجه اول، مصرف‌کنندگان از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند، البته فروشنده یا خودروساز هم از این تسهیلات بی‌نصیب نخواهند بود؛ اگرچه باید بیش از گذشته در جهت خدمات پس از فروش و ارتقای کیفیت اقدام کرد و در این زمینه، برنامه‌های مفصلی وجود دارد که باید اجرا شود تا اعتماد مصرف‌کننده به صنعت داخلی از بین نرود.

به گفته خسروتاج، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع، در نخستین روز اجرای طرح وام ۲۵ میلیون تومانی، بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو فروش داشتند و این به معنای استقبال خوب خریداران است.

همچنین خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به این پرسش که کدام یک از محصولات ایران خودرو در این طرح عرضه شده است، گفت: در فرآیندی که طراحی کردیم؛ تقریبا همه محصولات  ایران‌خودرو اعم از گروه‌های ۲۰۶، پژو ۴۰۵، تندر، سمند، خودروهای رانا، دنا و وانت آریسان و پی‌کاپ تندر و در مجموع، حدود ۲۰ خودرو را شامل می‌شود، این در حالی است که پژو پارس سال که  مطلوبیت ویژه‌ای در بین مشتریان دارد نیز در این طرح مشارکت داده شده است.

 

۷۲۰۰ نفر پول واریز کردند

وی درباره فرآیند ثبت نام گفت: با توجه به اینکه روز نخست ازدحام بود، در ساعات اولیه  کمی اختلال ایجاد شد اما از ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه فرآیند ثبت نام شروع شد و تا ساعت ۱۳، حدود ۵۵۰۰ دستگاه و تا ساعت حدود ۱۷ و پانزده دقیقه، حدود ۱۱ هزار  پیش ثبت نام  انجام شد و از این مقدار تا ساعت ۱۷، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه واریز وجه داشتند.

به گزارش مهر، خان‌کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو درباره زمان تحویل خودروها گفت: بحث بر این بود خودروهایی باید تحویل  مشتریان شود که تحویل آن فوری باشد، این در شرایطی است که حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می کنیم و از نظر تحویل مشکلی  نخواهیم داشت، افزود: حداقل زمان تحویل، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

در ادامه رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: این طرح حدود ۱۸ نوع خودرو از جمله انواع  پراید، تیبا، گروه ال ۹۰، پارس تندر ، آریو، برلیانس و از وانت‌ها هم وانت پی‌کاپ دوکابینه ریچ و وانت ۱۵۱ و زامیاد را شامل می‌شود.

در ادامه تقی زاده گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های پارکینگ‌های سایپا محدود است ابتدا خودروهای موجود در نمایندگی ها به محض اینکه مدارک تکمیل شد خودرو  همان روز تحویل مشتری  می‌شود و خودروهای داخل پارکینگ نیز بلافاصله حمل می شود و خودروهایی که در مرحله تولید هستند تا حدود یک ماه تحویل مشتری می‌شود.

تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا با اشاره به اینکه تقاضا بیشتر برای تیبا و پراید بود، گفت: حدود ۷۰ درصد از ثبت نام‌ها برای این دو گروه بود و حدود ۲۰ درصد از متقاضیان هم گروه تندر و پارس تندر و حدود ۶ درصد وانت‌های زامیا و ۴ درصد بقیه آریو و برلیانس و ریچ را انتخاب کردند.

وی افزود: براساس مصوبه، این طرح تا ۳۰ اردیبهشت سال ۹۵ خودروهای قابل تحویل بود؛ بنابراین اگر کسی بخواهد در طرح سایپا ثبت نام کند و بخواهد خودرویش را در بهمن یا اسفند یا آذر و فروردین تحویل بگیرد برای آن ماه مورد نظرش هم ظرفیت ثبت نام گذاشتیم و به پیش پرداخت  او سود مشارکت ۲۸ درصدی تعلق می گیرد.

در ادامه خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه نرخ سود مشارکت مناسبی داریم، گفت: تا سقف  ۲۸ درصد پرداخت  می‌کنیم.  این طرح شامل خودروهای تحویل فوری یعنی حداکثر ۳۰ روزه خواهد بود و شامل خودروهای آتی نیست به همین علت  فرآیند را برای تولید روزانه  و ظرفیت ها  برای ثبت نام را بر این اساس  طراحی کردیم.

 

سند خودرو به نام متقاضی صادر می شود

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا هم گفت : نرخ  سود مشارکت  ما ۲۸ تا ۳۰ درصد است  و در طرح های فروش عادی از ۲۶ تا ۲۸ درصد براساس نوع خودرو  متغییر است.وی درباره امکان واگذاری خودروهای با وام ۲۵ میلیونی گفت: از نظر قانونی نمی توان آن را واگذار کرد زیرا سند آن در رهن شخص ثالث است اما برخی توافقی  انجام می دهند  که توصیه ما این است  این کار را نکنند  .

خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو هم در این خصوص گفت: سند خودرو  به نام متقاضی صادر می شود و در رهن شرکت خودروساز باقی می‌ماند تا زمانی که تسویه حساب یا اقساط را پرداخت کند.

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا درباره طرح وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو گفت: خودروساز با پذیرش این نوع ثبت نام ریسک بزرگی را پذیرفته؛ زیرا طبق بخشنامه و روال قبلی ۵۰ درصد از نرخ خودرو  را به عنوان حقوق مالکانه می‌گرفتیم و اطمینان داشتیم شخصی که ۵۰ درصد از پول خودرو را پرداخته احتمال اینکه اقساط آن را کامل پرداخت کند زیاد است در نتیجه ما فقط ۲ تا ۳ درصد ریزش داشتیم اما در این طرح پیش‌پرداخت، ۲۰ درصد شده است، بنابراین مشتریان هر قدر میزان پیش پرداخت خود را بیشتر کنند در پایان ۴ سال سود کمتری خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ قطعه ساز خودرو  داریم افزود: افزایش  کیفیت خودرو  فقط به خودروساز  بستگی ندارد بلکه به قطعه سازان هم بستگی دارد و باید فرآیند ها بهبود یابد و فناوری بیشتری وارد کشور و سرمایه گذاری بیشتری شود تا کیفیت افزایش  یابد.  روند رو به رشدی را در کیفیت  خدمات رسانی به مشتری  داریم.

در ادامه خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو گفت: پارسال تیراژ خودروها را افزایش دادیم و امسال مقوله  کیفیت را طراحی کردیم و شورای عالی کیفیت تشکیل شده و حدود ۷۰۰ طرح  کیفی و طراحی چه از نظر قطعه و چه از نظر فرآیند تحویل و تولید در حال اجراست و روز به روز  بهبود می‌یابد.

وی افزود: هدف کیفی  ایران خودرو  برای محصولات  این است که  به گونه ای شود که  خودروهای تولیدی این شرکت زیر ۱۰ هزار کیلومتر مراجعه  به نمایندگی برای دریافت خدمت نداشته باشد.

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا با اشاره به اینکه  این وام در حال حاضر یک و نیم میلیون تومان خرید و فروش می شود، از مردم خواست فقط به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند و به سایت ها و پیامک های غیر معتبر  توجه نکنند.

به گزارش مهر، اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی از ساعات ابتدایی صبح دوشنبه در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو آغاز شد. ابتدا قرار بود که دوره بازپرداخت وام‌های ۲۵ میلیون تومانی، ۷ ساله و با نرخ بهره ۱۶ درصد باشد. اولین بار این خبر را ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک سه عضو اقتصادی دولت برای رونمایی از بسته سیاست‌های جدید اقتصادی در نیمه دوم سال اعلام کرد.

آن روزها خبری از بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در مدت زمانی کمتر از ۷ سال نبود اما هر چقدر که به زمان آغاز اجرای طرح نزدیک تر شدیم، گفته‌های مقامات بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به روزهای اول اعلام اجرای طرح، متفاوت‌تر می‌شد.

در عین حال، تا قبل از روز اجرا قرار بر این بود که دوره بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو، ۴ تا ۷ ساله باشد اما از صبح دوشنبه که مردم برای ثبت نام و آگاهی از شرایط فروش خودروها با این وام، به نمایندگی‌ها مراجعه کردند، ناگهان متوجه شدند که دوره بازپرداخت طرح، به جای اینکه ۴ تا ۷ ساله باشد، به یک تا ۴ ساله تغییر یافته است.

در تازه ترین اظهارنظرها، مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزارت صنعت منکر ۷ ساله بودن بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو شده است، وی گفت: «از ابتدا هم قرار نبوده دوره بازپرداخت ۷ سال باشد بلکه مدت زمان اعلامی تا ۷ سال از سوی دولت عنوان شده بود، بنابراین از ابتدا هم قرار نبود بازپرداخت‌ها به صورت ۷ ساله باشد.»

به همین تناسب، میزان اقساط و نحوه دریافت چک‌ها هم متفاوت بود، این در شرایطی است که اکنون، زوایای دیگری از اجرای این طرح نمایان شده است؛ زاویه ای که نشان می‌دهد بازپرداخت این وام ۲۵ میلیون تومانی، بهره ۱۶ درصد نخواهد داشت بلکه بهره ها، مرکب و با توجه به شرایط بازپرداخت متفاوت است؛ به این معنا که اگر فردی از این تسهیلات استفاده کرده و اقساط آن را ماه به ماه تسویه کند، مشمول دریافت وام با بهره ۱۶ درصدی خواهد شد، در غیر این صورت باید منتظر اعمال بهره مرکب توسط مجریان باشد.

بر همین اساس، طرحی که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است، دیگر آن طرح دولت نیست که از آن با افتخار به عنوان تحریک تقاضای داخلی نام برده می‌شود، چراکه دیگر اجرای طرح با بازپرداخت ۷ ساله و با سود بانکی ۱۶ درصد نخواهد بود، بلکه دوره بازپرداخت از ۷ به ۴ ساله یا کمتر تغییر یافته و در عوض، اگر قرار باشد ماه به ماه تسویه صورت نگیرد، مشتری باید زیر بار بهره مرکب برود که فرمول آن هم اختصاصا در اختیار بانک‌ها است؛ نه کسی از آن سر در‌می آورد و نه کسی به غیر از بانکی‌ها قدرت محاسبه آن را دارند.

نکته حائز اهمیت این است که در مراجعه ای  که صبح دوشنبه خبرنگار مهر به نمایندگی فروش یکی از خودروسازان داشت، متوجه شد در فرم‌هایی که در اختیار مشتری به تناسب نوع خودروی انتخابی‌اش قرار می‌گرفت، مدت زمان بازپرداخت ۱۲ تا ۴۸ ماهه طراحی شده بود، ضمن اینکه خودروسازان دریافت چک از مشتریان را به دوره های ۴ ماهه تغییر داده بودند.

البته علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی امروز گفته است: اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند، ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات این تسهیلات ۱۶ درصد به شرط اقساط ماهیانه خواهد بود.

در این میان، امیر حسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با نظر بانک مرکزی، بهره مرکب برای آن دسته از تسهیلاتی که در قالب چک و در فواصل زمانی بیش از یک ماه بازپرداخت می‌شود، در نظر گرفته خواهد شد.

 

زمان بازپرداخت اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی از ۷ به ۴ سال کاهش یافت

به گزارش اخبار خودرو ، از ابتدا قرار بود که اجرای این طرح ۷ ساله باشد و مردم هم بازپرداخت را با نرخ سود ۱۶ درصد داشته باشند، اما به یکباره در آخرین لحظات پیش از اجرای طرح، مسئولان اعلام کردند که اجرا از ۷ به ۴ سال کاهش یافته است. در فرم‌هایی که پیش روی مردم برای ثبت‌نام از سوی نمایندگی‌ها قرار داده شده، مدت زمان بازپرداخت اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی از یک تا ۴ سال پیش بینی شده است.

اگرچه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید که طرح همچنان باید با بازپرداخت ۷ ساله اجرایی شود اما خودروسازان می‌گویند که نمی‌توانند بار مالی ناشی از بالا رفتن تعداد اقساط را بپذیرند، چراکه بانک مرکزی تنها تا ۴ سال را از آنها خرید دین می‌کند و مابقی تعهدات از ۴ سال به بالا را باید خود خودروساز به عهده بگیرد. برهمین اساس، خودروسازان هم زیر بار نمی‌روند و می‌گویند در شرایطی که به لحاظ کمبود نقدینگی دارند، قدرت زیر بار رفتن چنین دینی را ندارند و بنابراین طرح تاکنون قرار است که ۴ ساله اجرایی شود؛ مگر اینکه از این به بعد با رایزنی که دولت با خودروسازان می‌کند، مدت زمان بازپرداخت پا را از مرز ۴ سال بالاتر بگذارد.

اما با همین شرایط هم که از سوی خودروسازان پیش روی مردم قرار گرفته است، تاکنون بالغ بر 40 هزار نفر برای استفاده از مزایای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و آنگونه که مسئولان ایران خودرو و سایپا می‌گویند بالغ بر ۷ هزار نفر هم ثبت نام خود را تکمیل و وجوه خود را هم واریز کرده‌اند؛ بنابراین تاکنون حداقل خودروسازان می توانند مطمئن باشند که می‌توانند سهم وام هر یک از خودروهای فروخته شده در این طرح را از بانک مرکزی و بانک‌های عامل دریافت کنند.

 

پژو، سمند، پراید و تندر چقدر فروختند؟

براساس آخرین آمارهای رسمی که تاکنون اعلام شده است، خودروسازان می‌گویند که توزیع نسبی مناسبی در استقبال از انواع خودروهای تولید خود داشته‌اند. ایران‌خودرو به صراحت آمار ثبت‌نامی های خود را اعلام کرده و گفته که از هر خودرو چقدر فروش رفته اما سایپا این آمار را به صورت درصدی اعلام کرده است.

برهمین اساس، در روز اول پژو ۴۰۵ حدود ۳ هزار دستگاه، سمند حدود ۲۴۰۰ دستگاه، گروه ۲۰۶ حدود ۲۷۰۰ دستگاه، پژو پارس حدود ۱۰۰۰ دستگاه، دنا و رانا حدود ۱۰۰۰ دستگاه و تندر و وانت‌ها حدود ۸۰۰ دستگاه ثبت‌نام شده‌اند. سهم خودروهای گروه پراید و تیبا هم ۷۰ درصد، تندر و پارس تندر ۲۰ درصد و ۶ درصد وانت‌های زامیاد و ۴ درصد هم آریو و برلیانس و ریچ بوده است.

 

نمایندگی‌ها: قرارداد فروش تا این لحظه تغییری نکرده است

یکی از کارمندان نمایندگی فروش یکی از خودروسازان در گفتگو با مهر با رد هرگونه تغییر در شرایط فروش خودروها در طرح وام ۲۵ میلیون تومانی، می‌گوید: مدت زمان بازپرداخت اقساط همچنان ۴ سال است و تغییری هم ایجاد نشده است، ضمن اینکه هنوز شرایطی برای بازپرداخت به صورت ماه به ماه طراحی نشده است و مردمی که متقاضی باشند، باید بازپرداخت را به صورت چک‌های ۴ ماهه داشته باشد.

وی می‌افزاید: مراحل ثبت‌نام به این صورت است که هر فرد متقاضی باید مستقیما به نمایندگی‌های مجاز فروش مراجعه کرده و پیش ثبت‌نام خود را انجام دهد. ضمن اینکه باید زمان انجام ثبت نام چک‌های مورد نظر خودروساز را هم به نمایندگی تحویل داده و در عین حال، پیش پرداخت را هم به صورت اینترنتی پرداخت نماید.

به گفته او، ظرف ۲۴ ساعت، بررسی‌های لازم در مورد اعتبار سنجی مشتری را انجام داده و پس از آن، به نمایندگی اعلام می‌‌شود که فرد متقاضی از درجه اعتبار برخوردار است یا خیر.

 

سفته همچنان قبول نیست!

یکی دیگر از کارمندان نمایندگی فروش خودروسازان در گفتگو با مهر می‌گوید: هیچ دستورالعملی مبنی بر پذیرش سفته به عنوان ضمانت در طرح فروش خودروها با وام ۲۵ میلیون تومانی به نمایندگی‌ها ابلاغ نشده و تنها چک، قابل پذیرش است.

وی می‌افزاید: مشتری همچنین باید پرینت حساب خود را هم به نمایندگی‌ها ارایه دهد، چراکه برای اعتبارسنجی مشتری اعم از اینکه نباید چک برگشتی داشته باشد، مهم است.

او می گوید: زمان تحویل تمامی خودروها ۳۰ روزه است اما در مورد پژو پارس به دلیل اینکه تولید کمتر از سایر خودروها صورت می‌گیرد، مدت زمان تحویل ۴۵ روزه تعیین شده است.

این گفته نمایندگی‌ها در شرایطی است که علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد که اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می‌توانند از سفته هم استفاده کنند، ضمن اینکه نرخ سود این تسهیلات ۱۶ درصد به شرط اقساط ماهیانه خواهد بود.

همچنین مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت می‌گوید: آن دسته از افرادی که در ارائه چک به نمایندگی مجاز مشکل دارند،  می‌توانند از سفته استفاده کنند.

 

به وام ۲۵ میلیونی خودرو هم مالیات خورد

خودروسازان در محاسبه اقساطی که برای متقاضیان دریافت وام خودرو مشخص کرده‌اند، مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کرده و هر قسط را بر مبنای محاسبه این آیتم مالیاتی از متقاضی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در حالی از صبح امروز چهارشنبه در نمایندگی‌های خودروسازی‌ها آغاز شده که براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون ۴۵ هزار خودرو از سوی خودروسازان به فروش رفته است.

از آغاز اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی تاکنون، جزئیات طرح چندین بار تغییر کرده است. اول زمان بازپرداخت اقساط بود که از ۷ به ۴ سال کاهش یافت و در مرحله دوم میزان بهره این وام‌ها بود که مسئولان دولتی در نخستین روز اجرای آن اعلام کردند بهره ۱۶ درصدی تنها به وام‌هایی تعلق می‌گیرد که متقاضیان آنها به صورت ماهانه به تسویه اقساط خود بپردازند، در غیر این صورت بهره‌ای مرکب که چند و چون آن چندان هم مشخص نیست، از سوی بانک‌ها برای قسط‌ بندی وام متقاضیان انجام می‌شود.

تاکنون کمتر دریافت‌کننده‌ای که وام از بانک‌ها می‌گیرد، توانسته است از فرمول محاسبه بهره مرکب سردربیاورد و اکنون هم مردم کمتر می‌توانند خود محاسبه‌گر میزان اقساط با بهره مرکب باشند و بنابراین به ناچار هر رقمی را که خودروساز برای اقساط تعیین می‌کند را باید بپردازند.

نکته‌ حائز اهمیت در این میان استقبال مردم از اجرای این طرح ویژه دولت برای تحریک تقاضا و به نوعی کمک به فروش خودروهای تولیدی خودروسازان است. شاید بتوان گفت اکنون دولت بازاریاب خودروسازان شده است و تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات به نسبت کم‌بهره و البته جذاب برای مشتری، کمکی هم به فروش خودروهای تولید ملی کند.

طرح ویژه دولت برای خودروسازان در حالی سومین روز از اجرای خود را پشت سر می‌گذارد که انتشار جداول اقساط انواع خودروها در شرایط بازپرداخت یک تا چهار ساله نشان می‌دهد که آیتم مالیات بر ارزش افزوده هم به محاسبه اقساط اضافه شده؛ به این معنا که خودروسازان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم بر روی هر قسط فرد متقاضی محاسبه کرده و در نهایت میزان اقساط را محاسبه می‌کنند و این موضوع جدیدی است که شاید کمتر متقاضی به آن توجه کرده باشد، در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده یک بار در قیمت نهایی و مصوب خودرو محاسبه شده و دیگر لزومی ندارم مالیاتی اخذ شود.

بنا به همین گزارش، اگرچه اجرای این طرح با استقبال مردم آغاز شده است و به نظر می‌رسد که استقبال ادامه هم داشته باشد، اما عمده‌ترین مزیت این طرح، وام ۲۵ میلیون تومانی، پیش‌پرداخت کم و تحویل فوری از سوی خودروسازان است؛ به نحوی که اعلام شده هر خودروی ثبت‌نامی حداقل یک هفته و حداکثر ۳۰ روز به دست متقاضی خواهد رسید و این شاید مزیتی باشد که در کمتر طرحی برای فروش خودرو از سوی دولت یا خودروسازان در سال‌های گذشته اجرایی شده است.

براساس اعلام خودروسازان ۴۵ هزار دستگاه خودرو در قالب طرح فروش با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به فروش رسیده است.

رضا تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در گفتگو با مهر اعلام کرد: طی دو روز اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی، ۱۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو از محصولات تولیدی گروه سایپا به فروش رفته است.

وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد در هر دو ثانیه یک خودرو، هر دقیقه ۳۵ خودرو و در هر ساعت کاری ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ خودرو به فروش رسیده است.

همچنین علی مصریان مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از فروش بالغ بر ۲۵ هزار خودرو در دو روز اجرایی آغاز طرح خبر داده است.

 

هشدار 10 کارشناس درباره پیامدهای حل مشکل خودروسازان

خالی‌کردن انبار محصولات بی‌کیفیت خودروسازان، بی توجهی به صنایع متوسط و کوچک، نبود نگاه جامع در تدوین بسته خروج از رکود و هشدار درباره فرو رفتن در چاه عمیق رکود از مهم‌ترین محورهای اظهارات اقتصاددانان، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی درباره این بسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت یازدهم پس از 2 سال سیاست‌ انقباضی و کنترل شدید تورم، به یک سیاست‌ انبساطی با ارائه بسته خروج از رکود روی آورده است،اما به گفته بسیاری از بزرگان اقتصاد و کارشناسان این بسته به صورت مُسکن عمل می‌کند.

نکته حائز اهمیت در این بسته، حمایت از صنایع بزرگی همچون خودروسازی است که سال‌هاست به دلیل سو مدیریت و عدم توان رقابت پذیری با وجود حمایت‌های مکرر و بی‌چون و چرای دولت به کار خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان با انتقاد از این رویه بر لزوم حمایت از صنایع متوسط و کوچک تأکید دارند.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است رکود در اقتصاد کشور عمیق‌تر از آن است که دولت بتواند با یک بسته آن را حل کند، اما قدرت خروج اقتصاد کشور از رکود را به‌ طور کامل ندارد؛ چرا که اقتصاد کشور به دلایل متعدد و با اندازه خیلی بزرگ‌تر از کمک‌های دولت در رکود قرار دارد که بسته پیشنهادی توان اصلاح همه مشکلات را نخواهد داشت.

وی افزود: در عین حال در این طرح ارائه تسهیلات فقط مشمول خودرو و لوازم خانگی است و دیگر صنایع را شامل نمی‌شود، پس در نتیجه اثر مستقیمی بر سایر صنایع ندارد، مگر آنکه با ورود نقدینگی به بازار در طولانی مدت اثر آن مشخص شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم تأکید کرد که بسته جدید، سبب تحرک در تقاضا می‌شود اما کفایت نمی‌کند و آینده بازار سرمایه و مشکلات ساختاری پابرجا خواهد ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه بسته جدید دولت اوضاع را بهتر می‌کند اما مشکلات اقتصاد را سامان نمی‌بخشد، تصریح کرد: بلاتکلیفی موجود در اصلاحات ساختاری اقتصاد همچنان پابرجاست و مسائلی مانند خوراک پتروشیمی‌ها، نحوه صادرات برق، مصرف گاز و افق مبهم بازار سرمایه با این بسته‌ها حل و فصل نمی‌شود و باید برای آن اصلاحات اساسی پیش‌بینی شود.

این نماینده مجلس پیگیری وصول مطالبات بانکی و تغییر مدیریت برخی واحدهای تولیدی را از رویکردهای موثر در رونق اقتصاد دانست و یادآور شد: فروش اموال مازاد بانک‌ها منجر به افزایش توان وام‌دهی می‌شود اما با دستورالعمل نمی‌توان رشد ایجاد کرد.

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، بر این باور است، وقتی قیمت تمام شده ماشین‌آلات و صنایع بر اثر افزایش نرخ ارز افزایش یابد، قیمت کالاها نیز دوباره افزایش خواهد یافت و این چیزی جز تحمیل دوباره تورم بیشتر به جامعه در بر نخواهد داشت.

این اقتصاددان با اشاره به بسته رونق اقتصادی دولت و اقدام فوری برای خروج از رکود اعلام کرد، این بسته از سوی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و مدیریت در نیاوران که مسعود نیلی، مشاور اقتصادی دولت نیز از اعضای آن است به رئیس جمهور پیشنهاد شده و به طور مشخص این موسسه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌هایی هستند که پیش از این در دولت هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد با سیاست‌های اشتباه اقتصاد کشور را در چاه ویل کشاندند.

این اقتصاددان افزود: دولت روحانی با بکارگیری سیاست‌هایی که از ابتدا به کار برد، منجر به کاهش نرخ تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی ایران شد، اما اگر از اینجا به بعد با سیاست‌هایی که در دولت‌های قبلی نیز باعث گمراهی رؤسای جمهور شد، اقدام به گران‌تر کردن دلار با دیدگاه خشنودی سرمایه‌دارها و به قیمت سخت‌تر شدن معیشت مردم ادامه دهد، وجهه خوبی از خود در ذهن مردم باقی نخواهد گذاشت.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران