انتخابات اتاق‌های بازرگانی در کل کشور به صورت الکترونیکی ‏انجام شد

آل‌اسحاق: باید همه دست به دست هم بدهیم و با تدابیر اقتصادی و روحیه متناسب با واقعیت‌های موجود ‏‏جامعه و با روحیه‌ای با نشاط و غیرتمند و با شاخص‌هایی که در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی و ‏‏منطقه‌ای که تا کنون در آن موفق بوده‌ایم، عمل کنیم  

نهمین انتخابات سراسری اتاق‌های بازرگانی کشور برای انتخاب اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این دوره از انتخابات قرار است اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور تعیین شوند. در تهران هم این انتخابات در محل هتل لاله برای انتخاب ۴۰ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

این گزارش می‌افزاید، براساس اعلام رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران در صورتی که مهلت زمانی رای دهی تمدید نشود، نتایج انتخابات کل کشور که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، تا ساعت ۱۹ امروز اعلام می‌شود.

ابراهیم بهادرانی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران گفت: پس از گذشت یک ساعت از آغاز انتخابات 274 نفر از اعضای اتاق بازرگانی تهران پای صندوق‌های رأی آمده‌اند.

وی افزود: پس از انصراف تعدادی از نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی تهران 150 نامزد انتخاباتی در لیست مبارزاتی حضور دارند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: 14 هزار و 900 نفر از اعضای اتاق بازرگانی تهران امکان رأی‌دهی دارند و باقی اعضا به دلیل پر نکردن زمان قانونی که برای افراد حقیقی 18 ماه و برای اعضای حقوقی 12 ماه است، امکان رأی دادن ندارند.

وی گفت: همچنین برخی دیگر از اعضای اتاق تهران به دلیل عدم پرداخت مالیات و بیمه به لحاظ قانونی شرایط رأی‌دهی را ندارند.

یدالله صادقی نماینده وزیر صنعت در هیأت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی گفت: دوره قبل انتخابات اتاق بازرگانی رأی‌گیری به صورت نیمه الکترونیکی برگزار شده بود، در این دوره از انتخابات فرایند کامل‌تر شده است.

وی افزود: روش الکترونیکی می‌تواند تخلفات احتمالی را کاهش دهد، این فرایند تحت کنترل است و احتمال خطا بسیار کاهش می‌یابد.

حمید خیراللهی مدیر پروژه سامانه رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌ها از نظر فنی دچار خطا است که صحت آرا را خدشه‌دار کند، گفت: این تجهیزات، دستگاه‌هایی است که دارای گواهینامه‌های امنیتی از آزمایشگاه‌های معتبر کشور است و مراجع نظارتی هم صحت آن را تأیید و اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از کاندیداها معتقدند که در انتخابات ممکن است، تقلب صورت گیرد، افزود: دستگاه‌ها حسی بر روی اسامی و کدها ندارد و اطلاعاتی که از اتاق بازرگانی دریافت شده درون دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و این اطلاعات کاملا به صورت کدشده است، بنابراین امکان تقلب و خطا وجود ندارد.

خیراللهی بیان داشت: هیچ هوشمندی نسبت به کدها از سوی دستگاه‌ها وجود ندارد و موارد تقلبی که مطرح می‌شود مواردی عمومی است که مصداقی هم ندارد.

مدیر پروژه سامانه رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی کشور بیان داشت: براساس آئین‌نامه‌ها و قانون اجرایی انتخابات داخل کشور، از انتخابات کشوری گرفته تا انتخابات صنفی، تمام انتظارات را برآورده می‌سازد.

وی اظهار داشت: نظارت مطابق با آئین‌نامه انتخابات اتاق های بازرگانی است و انجمن نظارت بر انتخابات کشور تشکیل شده و در هریک از اتاق‌های بازرگانی کشور نیز هیأت نظارت اتاق‌ها تشکیل شده که بر فرایند انتخابات نظارت فنی و اجرایی دارند.

خیراللهی بیان داشت: چند دوره مانور داده‌ایم که خطا بر روی این دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، بنابراین همه چیز تحت کنترل می‌باشد و ادعای مطرح شده صحت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ادبیات بحث تقلب در این حوزه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، گفت: راستی‌آزمایی‌های لازم به جهت حساسیت‌هایی که از نظر بعد اجرایی وجود دارد آشکار شده و ۳۴ اتاق بازرگانی کشور امروز انتخابات را به صورت سراسری برگزار می‌کنند.

مدیر پروژه سامانه رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی کشور گفت: بعد از اتمام رأی‌گیری، نتایج حداکثر ظرف دو ساعت اعلام می‌شود، البته نتایج در ابتدا دراختیار شورای عالی نظارت قرار می‌گیرد و پس از تأیید، نتایج به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

یحیی آل‌اسحاق امروز با حضور در محل برگزاری نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران در هتل لاله گفت: انتخابات سراسری اتاق‌های بازرگانی نمونه‌ای از انتخابات مردمی است که می‌تواند در سرنوشت کشور در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

وزیر اسبق بازرگانی افزود:‌ هر چقدر انتخابات شفاف، با نظم و اعتماد همراه باشد، استقبال بیشتر می‌شود. آنچه در رابطه با اتاق‌های بازرگانی باید به آن توجه شود، این است که شرایط پیش رو در حوزه‌های داخلی و خارجی انسجام، همدلی، همراه با تدبیر اقتضائات زمان و مکان را بین دست اندرکاران و مردم می‌طلبد.

آل‌اسحاق اظهار داشت: اکنون شرایط اقتصادی با سال گذشته فرق کرده و آتیه اقتصادی هم غیر از آن چیزی است که الان در آن به سر می‌بریم، بنابراین با واقع‌نگری و به دور از احساس و دور از جریانات سیاسی، باید عمل کرد.

وی گفت: واقعیت این است که اگر شرایط فعلی و آینده را در حوزه‌های داخلی با متر سیاسی بسنجیم حتما دولت، مردم و بخش‌های اقتصادی ضرر خواهند کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: باید همه دست به دست هم بدهیم و با تدابیر اقتصادی و روحیه متناسب با واقعیت‌های موجود جامعه و با روحیه‌ای با نشاط و غیرتمند و با شاخص‌هایی که در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی و منطقه‌ای که تا کنون در آن موفق بوده‌ایم، عمل کنیم.

آل‌اسحاق اظهار داشت: در یک کلام در هر جا که بر اساس شاخصه‌های انقلابی عمل کرده‌ایم موفقیت داشته‌ایم، بنابراین آگر آن را به حوزه‌های اقتصادی وارد کنیم، موفق خواهیم بود.

ابراهیم بهادرانی رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه انتخابات با نظم و ترتیب برگزاری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل توجهی در انتخابات شرکت کنند.

وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به شبهاتی که در مورد کاندیداتوری مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در دوره فعلی و اعتبار کارت بازرگانی وی مطرح شده است، گفت: از نظر ما به عنوان هیأت عالی نظارت، مطابق ماده 136 قانون تجارت افرادی که به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها انتخاب می‌شوند، برای دو سال برگزیده می‌شوند و باید سر دو سال مجمع را برگزار کنند و اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل را انتخاب کنند.

بهادرانی گفت: قانون تجارت هم می‌گوید تا زمانی که فرد جدیدی معرفی نشده باشد، همان افرادی که انتخاب شده‌اند، مسئول شرکت هستند و اعتبار دارند.

وی با بیان اینکه ممکن است قانون تجارت تفسیر دیگری هم داشته باشد، گفت:‌ ماده 136 قانون تجارت روی این مطلب تصریح دارد که تا زمانی که فردی معرفی نشده این‌ها دارای اعتبار هستند.

وی اظهار داشت: این نظر هیأت عالی نظارت است و بنده هم همین نظر را دارم و این موضوع را به معترضان گفته‌ام و ما هم این نظر را به انجمن نظارت اعلام کرده‌ایم.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: انجمن نظارت هم جواب بازرسی وزارت صنعت را داده بنابر این از نظر ما که هیأت نظارت هستیم نه تنها آقای خوانساری بلکه شرکت‌هایی که بدین ترتیب هستند که دو سال از زمان آن گذشته تا زمانی که فرد جدیدی را معرفی نکنند آن افراد مسئول هستند و کار انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، شرکت آقای خوانساری از سال 89 فعالیت نداشته است،‌گفت: چنین بحثی درست نیست، زیرا هر سال این شرکت اظهارنامه ارائه کرده و آقای خوانساری هم به عنوان مدیرعامل اظهارنامه داده و ما این اظهارنامه‌ها را بررسی کرده‌ایم، بنابر این این حرف درست نیست.

بهادرانی بیان داشت:‌از نظر ما شرکتی معتبر است که اظهارنامه مالیاتی داده باشد و تا زمانی که انحلال شرکتی اعلام نشده باشد این شرکت قابل قبول است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران