تفاهم نامه همکاری توسعه زیرساختهای لازم در کشور جهت ایجاد شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی

در حاشیه همایش ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گرفت؛  

 

 

برای نخستین بار در راستای توسعه زیرساختهای لازم در کشور جهت ایجاد شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی، تفاهم نامه همکاری مشترک چهارجانبه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا)، استانداری قزوین و شرکت برق منطقه ای زنجان منعقد و مبادله شد.

 

 

این تفاهم نامه همکاری روز سه شنبه در حاشیه همایش "ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی" که در شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد، به امضاء رسید.

 

"علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، " محمود کمانی" معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا)، "محمدمهدی اعلایی" استاندار قزوین و " علی خلجی " مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان این تفاهم نامه چهار جانبه را امضاء کردند.

 

این تفاهم نامه در راستای توسعه زیرساختهای لازم در کشور جهت ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی(شهرک خورشیدی)، به منظور ترویج بهره مندی از انرژیهای تجدیدپذیر و پاک و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه، منعقد شده است.

 

موضوع تفاهم نامه، همکاری و بسترسازی جهت ایجاد "شهرک خورشیدی" به منظور ترغیب و تسهیل سرمایه¬گذاری متقاضیان در احداث نیروگاه های خورشیدی با استفاده از ظرفیت کلیه دستگاه های ذیربط در استان قزوین می‌باشد.

 

در راستای این تفاهم نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید امکان سنجی، مکان یابی و شناسایی اراضی مناسب منطبق با استانداردهای لازم و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی جهت پیشنهاد به استانداری و دستگاه‌های متولی واگذاری اراضی ملی و دولتی برای تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

اخذ مجوزهای لازم از ادارات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به لحاظ امکان ایجاد و تامین عرصه جهت احداث"شهرک خورشیدی"، همراه با مصوبه هئیت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، هیئت وزیران (حسب مورد) و شورای برنامه ریزی و توسعه استان و انجام مطالعات فاز یک و دو "شهرک خورشیدی" از طریق مشاورین ذیصلاح و ایجاد زیرساخت¬های زیربنایی متناسب با سطح خدمات مورد نیاز "شهرک خورشیدی" و تعیین حقوق انتفاع در فاز عملیاتی جهت واگذاری به متقاضیان از دیگر وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این تفاهم نامه مشترک است.

 

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین تأییدیه برق منطقه ای در خصوص اتصال به شبکه نیروگاه¬ها در طرح نقشه جانمایی محل پیشنهادی "شهرک خورشیدی"، تدوین دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری حقوق انتفاع و بهره¬برداری از زمین در "شهرک خورشیدی" و نظارت بر حسن انجام آن به متقاضیان احداث نیروگاه در "شهرک خورشیدی" در چارچوب قوانین ضوابط و مقررات مربوطه و عقد قرارداد واگذاری زمین با متقاضیان معرفی شده توسط ساتبا و سایر مراجع ذیصلاح را در راستای این تفاهم نامه، دنبال می‌نماید.

 

اطلاع رسانی در خصوص ایجاد شهرک خورشیدی، جلب مشارکت سرمایه گذاران و تسهیل در تامین مالی نیروگاه از طریق پیگیری اعطای تسهیلات به متقاضیان نیز از دیگر وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

 

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) نیز در راستای این تفاهم نامه وظایفی از جمله، بررسی مشخصات اقلیمی اراضی پیشنهادی جهت ایجاد "شهرک خورشیدی"، پیگیری از برق منطقه‌ای زنجان جهت تسریع در مطالعات و ظرفیت شبکه در اراضی پیشنهادی، اخذ موافقت اولیه اتصال به شبکه "شهرک خورشیدی" از برق منطقه‌ای زنجان و شرکت توانیر(حسب مورد)، همکاری با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین) در فرایند اخذ مجوزهای لازم، همکاری برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز را دارد.

 

پیگیری تأییدیه طرح اتصال به شبکه نیروگاه‌ها در نقشه جانمایی در تعامل با برق منطقه‌ای زنجان، طراحی و اجرای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای تسهیل در اجرای فرایندهای مربوط به صدور مجوزها، صدور پروانه‌های احداث و بهره برداری و الزام عقد قرارداد خرید تضمینی با متقاضیان احداث نیروگاه در شهرک‌های خورشیدی و نظارت بر اجرای قرارداد مطابق استانداردها و برنامه زمانبندی نیز از دیگر تکالیف ساتبا است.

 

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) همچنین باید در راستای تدوین ضوابط و مقررات جهت ایجاد بستر مناسب برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی، پیگیری و مکاتبه با مراجع ذیربط در راستای تسهیل و مساعدت در ثبت سفارش و حقوق و خدمات گمرکی، شناسایی و معرفی مشاوران، پیمانکاران، تأمین کنندگان و سازندگان داخلی ذیصلاح به سرمایه گذاران، تسهیل در تأمین مالی نیروگاه از طریق معرفی سرمایه گذار به نهادهای مالی جهت اعطای تسهیلات و برگزاری دوره‌ها و تهیه بسته‌های آگاه سازی و آموزشی تلاش و پیگیری نماید.

 

تصویب ضرورت ایجاد "شهرک خورشیدی" در شورای برنامه ریزی استان و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی واگذاری اراضی ملی و دولتی جهت تسهیل در شناسایی، استعدادیابی، مکان یابی و واگذاری عرصه از طریق کمیسیون‌های مربوطه با اولویت اراضی ملی و دولتی حسب درخواست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین) از طریق کارگروه امور زیربنایی شورای برنامه ریزی استان و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط به لحاظ تسهیل، مساعدت و تسریع در صدور مجوزهای مورد نیاز و پاسخ استعلام‌ها از طریق کارگروه امور زیربنایی شورای برنامه ریزی استان نیز از تکالیف استانداری قزوین است.

 

استانداری قزوین همچنین در چارچوب این تفاهم نامه باید تسهیل در امور سرمایه گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی و رفع مشکلات و موانع احتمالی از طریق مشارکت و مساعدت دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در کارگروه اقتصادی و سرمایه گذاری استان، تصویب ایجاد "شهرک خورشیدی" پیشنهادی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اولویت بخشی در تخصیص اعتبارات عمرانی استانی جهت تسریع در تامین زیرساخت‌های "شهرک خورشیدی" از سوی سازمان برنامه و بودجه استان، اعطای تسهیلات از منابع استانی به طرح‌های احداث نیروگاه در "شهرک خورشیدی" و جلب مشارکت دستگاه های ذیربط به منظور تسهیل فرایندهای سرمایه گذاری و تأمین تجهیزات را در دستور کار خود قرار دهد.

 

همچنین تسریع در بررسی و اعلام نظر درخصوص مطالعات اتصال به شبکه، ظرفیت شبکه و ارائه الزامات و ضوابط مربوطه با توجه به موقعیت محل اراضی پیشنهادی "شهرک خورشیدی" حسب استعلام دستگاه‌های متولی واگذاری زمین یا سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین)، بررسی طرح اتصال به شبکه نیروگاه‌های احداث شده در "شهرک خورشیدی" از طریق شرکت‌های توزیع، نظارت بر رعایت استانداردها و الزامات مربوطه و در صورت ضرورت احداث پست برق مورد نیاز در منطقه، هماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط، رفع مشکلات و موانع اتصال به شبکه و صدور مجوز اتصال به شبکه نیز محورهای وظایف برق منطقه ای زنجان در این تفاهم است.

 

زمان شروع همکاری مشترک در قالب این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرف‌ها بوده و اعتبار آن به مدت چهارسال تعیین شده است که با توافق طرفها قابل تمدید نیز خواهد بود.

 

همچنین به منظور هماهنگی، عملیاتی نمودن و نظارت بر اجرای این تفاهم نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار هر یک از طرف‌ها تشکیل خواهد شد و نظارت بر حسن اجرای این تفاهم نامه بر عهده این کارگروه خواهد بود.


جلسات کارگروه نیز به منظور ارزیابی روند اجرای تفاهمنامه، به صورت ماهیانه برگزار خواهد شد و دبیرخانه کارگروه در شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین خواهد بود.

 

همچنین در حاشیه این همایش و تفاهم نامه، دفتر هماهنگی و ثبت نام متقاضیان ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در واحدهای تولیدی با حضور علی رسولیان«معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» و محمود کمانی«معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا)»، در شهرک صنعتی کاسپین قزوین مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

 

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 509 شهرک و 340 ناحیه صنعتی و 5 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، 85 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، 2 مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 100 هزار و 58 قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از 49 هزار و 882 واحد صنعتی و سه هزار و 270 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 998 هزار و 595 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، - 13 دی 1401

دیدگاه کاربران