غرب دست از روی «ماشه» برداشت

عقب نشینی آمریکا و اروپا از تهدیدها؛  

 

 

 

رویتــرز در گزارشــی اختصاصی بــه نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد، اتحادیه اروپا به مقام های ایرانی اطلاع داد بنا دارد تحریم های موشــکی ایران را با وجــودی که در ماه اکتبر منقضــی می شــود، پابرجا نگــه دارد.

 

 

 

 

هدف کشــورهای اروپایی از اعمــال این تحریم ها خودداری از کلید زدن ســاز و کار موســوم به »مکانیسم ماشه»است.

 

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در باره این خبر به «راهبرد معاصر» گفت: در صورت صحت خبر منتشــر شــده از ســوی رویترز می توان گفت، اروپا و آمریکا در اســتفاده از «مکانیســم ماشه» عقب نشینی کرده اند.

 

وی افزود: پیش تر احتمال داده می شد و البته همچنان داده می شود، اروپا و آمریکا تا قبل از ماه اکتبر که تحریم های سازمان ملل متحد بر روی ایران تعلیق خواهد شد، دست به استفاده از مکانیسم ماشه بزنند تا تحریم های سازمان ملــل متحد قبــل از لغو بار دیگر بر روی ایران اعمال شود.

 

کارشــناس مســائل بین الملل عنــوان کرد: تحریم های سازمان ملل متحد در 6 قطعنامه شامل همکاری های هسته ای، صادرات عمدتا و واردات فناوری موشکی به و از ایران به سایر کشــورهای متقاضی این فناوری هاســت.

 

در صــورت عبــور از ماه اکتبر، اگــر این بند اجرا نشود، به این معناست قطعنامه ها ملغی شده و ایران مجوز خواهد داشت به طور کاملا رسمی و بدون هیچ مانعی به صادرات و واردات فناوری موشکی بپردازد.

 

خوش چشم گفت: آنچه در خبر رویترز آمده، تأکید بر این است که اتحادیه اروپا به دنبال حفظ تحریم های خود اســت.

 

اگر قرار بود مکانیسم ماشــه استفاده شود، تحریم های سازمان ملل متحد که گســتره وسیع تری را دربر می گیرد، باز می گشــت و دیگر به اعلام چنین موضعی نیاز نبود که اروپا می خواهد تحریم های خود را همچنان علیه ایران حفظ کند.

 

کارشــناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر خبر رویترز صحت داشته باشد، به این معناست ســه کشور اروپایی استفاده از مکانیسم ماشه را بــه تعویــق انداخته اند و اجــازه می دهند تحریم های موشــکی و هسته ای ملغی شوند، اما تحریم های اتحادیه اروپا در زمینه واردات و صادرات موشکی همچنان باقی می ماند.

 

خوش چشم عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد آمریــکا و اروپــا هیچ گاه به ایران اجازه خرید و فروش سلاح و موشک را در منطقه خود حتی در صــورت لغو تحریم ها نمی دهند، پیش تر نیز مشخص بود حتی اگر تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا در میان نباشد، مشتری های اصلی واردات و صادرات این گونه اقلام تسلیحاتی در مناطق دیگر جهان قرار دارند.

 

وی افزود: اگر خبر منابع غربی صحت داشــته باشد، به نوعی بیانگر اعمال تحریم های جهانی بــر روی ایران برای جلوگیری از اســتفاده از مکانیسم ماشه است.

 

آنها از تهدید خود عقب نشینی کردند و تحریم های سرزمینی خود را حفظ خواهند کرد، لذا تحریم جدید علیه ایران اعمــال نخواهند کرد، بلکه تحریم های قبلی، یعنی فقط تحریم های یکجانبه اروپا و آمریکا حفظ خواهند شد.

 

کارشــناس سیاســت خارجی معتقد است: موضوعــات مختلف به علاوه انتشــار چنین اخباری نشــان می دهد اروپا دچار استیصال شده و از مواضع خود علیه ایران عقب نشینی کــرده، روندی که که از جهات مختلف به نفع ایران است.

 

بیشتر تحلیلگران، علاقه مجدد دولت بایدن به دیپلماسی با ایران را به سیاست های انتخاباتی نســبت می دهند.

 

توافق مورد بررسی کمک زیادی به مهار برنامه هســته ای ایران نخواهد کرد، اما می توان انتظار داشــت که هر بحرانی با ایران را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2024 موکول کند.

 

اســتفان رادمیکر، دســتیار ســابق وزیر امور خارجــه ایالات متحده در دوره جرج بوش در تازه ترین نوشتار برای  .realclearworld

 

به بررسی رویکرد فعلی دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به ایران پرداخت و نوشــت: بر اســاس گزارش های مطبوعاتی، دولت جو بایدن در حال بررســی ورود به یک توافق هسته ای بسیار محدود با ایران است که محدودیت های بسیار کمتری نسبت به توافق هسته ای اصلی ایران (برجام) بر برنامه هسته ای آن کشور تحمیل می کند.

 

در 18 اکتبــر 2023 ،ممنوعیــت صــادرات ســامانه های موشــکی ایران توسط سازمان ملل بر اســاس مفاد برجام منقضی می شــود.

 

پایان این تحریم باعث تقویت دســت روسیه در اوکراین خواهد شــد، زیرا ایران یکی از تنها کشورهایی است که به روسیه سلاح از جمله پهپاد می دهد.

 

(جمهوری اســلامی ایران ادعا درباره کمک نظامی به روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده و تاکید دارد که تاریخ ارسال پهپادها به روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین است).

 

پــس از انقضای ممنوعیت ســازمان ملل در 18 اکتبــر، هیچ محدودیت قانونی باقی مانده برای انتقال پهپاد و موشــک از ایران به روسیه وجود نخواهد داشت، مگر اینکه دولت بایدن و متحدان آمریکا در اروپا جلوی این امر را بگیرند.

 

این امر شدنی است.

 

اگر هر یک از «کشورهای عضو برجام» به دلیل «عدم اجرای قابل توجه تعهدات ذیل برجام» به شورای امنیت شکایت کند، فرآیندی بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آغاز خواهد شد که به طور خــودکار به «بازگشــت» همــه تحریم های سازمان ملل که قبل از برجام بر ایران تحمیل شده بودند، منجر خواهد شد.

 

بازگشــت این قطعنامه های تحریمی نه تنها بر حفظ ممنوعیت ســازمان ملل برای انتقال موشــک و پهپــاد توســط ایران تاثیــر دارد، بلکه تحریم ســازمان ملل متحد برای انتقال تســلیحات متعــارف را کــه در اکتبر 2020 بــر ایران تحمیل شــده بود، مجددا منقضی می کند.

 

نــه دولت آمریــکا و نه اروپایی ها نمی خواهند رونــد بازگرداندن تحریم ها را آغاز کنند، زیرا این اعتراف به این اســت که تلاش آنها در دو ســال و نیم گذشته برای متقاعد کردن ایران برای پیوستن مجدد به برجام شکست خورده است.

 

اما به نظر می رسد که آمریکا و متحدان اروپایی اش مایل به ســکوت تا منقضی شدن ممنوعیت های باقی مانده بر صادرات و واردات ایران در حوزه نظامی در 18 اکتبر هستند.

 

لغو این ممنوعیت ها به نفع روســیه اســت و البته جنــگ اوکرایــن را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

همزمــان با این تحولات، دولت جو بایدن به کنگره نیاز دارد تا در مورد اختصاص میلیارد ها کمک ایالات متحده به اوکراین رأی مثبت خود را اعلام کند.

 

انتظــار مــی رود آخرین بودجه اضطراری 45 میلیارد دلاری برای اوکراین که در دســامبر گذشته توسط کنگره تخصیص داده شده بود تا پایان اکتبر به پایان برسد.

 

اگر کنگره با انتقال پول بیشتری به اوکراین موافقت نکند، ایالات متحده باید حمایت نظامی و مالی از تلاش های جنــگ اوکراین را متوقف کند.

 

متقاعد کردن کنگره برای اختصاص میلیاردها دلار بیشــتر بــرای اوکرایــن، یک چالش خواهــد بود؛ به ویــژه در مجلس نمایندگان، جایی که برخی جمهوری خواهان بیش از پیش با تأمین مالی جنگ اوکراین مخالفت می کنند.

 

قطعا یکی از پرسش های این افراد از دولت بایدن این است کــه چرا باید ده ها میلیارد دلار بودجه اضافی بــرای جنگ اختصاص دهند، در حالی که نه ایــالات متحده و نــه متحدانش گام به ظاهر آشکاری را برای «متوقف کردن کمک نظامی ایران به روسیه» برنمی دارند؟! دولــت جــو بایدن با ایــن توضیح که به لطف تصمیــم دولت ترامپ بــرای خروج از برجام، آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، از پذیرش مسئولیت در این خصوص شانه خالی می کند؛ اما واقعیت این است که بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان کشــورهای حاضر در برجام می توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند.

 

البتــه دولت بایدن نمی تواند اروپا را هم مقصر عدم فعالســازی مکانیسم ماشه علیه ایران جا بزند، چرا که سرزنش اروپا در این حوزه تاییدی بر این باور منتقدان سیاست بایدن در اوکراین اســت که می گویند متحدان اروپایی آمریکا از مالیات دهندگان آمریکایی انتظار دارند که به تنهایــی همه کمک ها را بــه اوکراین برعهده بگیرند، در حالی که خودشان در اروپا تصمیم به انفعال بیشتر در این پرونده گرفته اند.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی روزگار - 12 تیر 1402

دیدگاه کاربران