ایران از منافعش در میدان مشترک گازی آرش کوتاه نمی آید

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:  

 

 

 

با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه از منافع خــود در میدان مشــترک گازی آرش کوتــاه نخواهد آمد، گفــت: تا زمان حل شــدن اختلافات نباید هیچ کشــور حق بهره برداری و توسعه میدان مشترک گازی آرش را داشته باشد.

 

 

 

 

 

مصطفی نخعی در جمع خبرنگاران با اشــاره بــه مواضع کشــورهای کویت و عربســتان پیرامون میدان مشــترک گازی آرش، بیان کرد: ما میدان های مشــترک زیادی با کشورهای همسایه داریم و در همه برنامه های توسعه کشور نیز بر توجه و تمرکز نسبت به میادین مشترک تاکید شده است.

 

عدم برنامه ریزی و تمرکز ما در تمامی ســال های گذشته در میدان گازی مشــترک آرش باعث شده تا عملا کشورهای رقیب ما میدان دار شوند و برای توسعه آن وارد عمل شوند اما متاسفانه ما کار خاصی در این خصوص انجام ندادیم.

 

 بنابراین اشــکال اول به مسئولین کشور ما بازمــی گــردد چرا که در طول ســال های گذشــته تمرکز و فعالیت خاصی در توسعه میــدان مشــترک گازی آرش نداشــتیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: تقریبا ۶۰ ســال از کشف این میدان مشترک می گذرد و منابع بسیار ارزشمند گازی، تا حدودی میعانات گازی و مقدار کمی نفت هم در این میدان مشــترک وجود دارد.

 

ما باید در سال های گذشــته اختلافات خود را با کشــورهای رقیب در میدان گازی مشــترک آرش حل می کردیم و برای توســعه آن برنامه ریزی می کردیم اما متاسفانه برای این کار اقدامی انجام نداده ایم.

 

نماینده مــردم نهبندان در مجلس شــورای اســلامی، تصریح کرد: از ســوی دیگر با وجود تمامی شرایط مطرح شده واضح است که ایران از منافع خود در میدان آرش به هیچ عنــوان کوتاه نمی آید.

 

 این میدان متعلق به همه ملت و کشــور و این نســل و نســل های آینده است.

 

وی در ادامه تاکید کــرد: از طرف دیگر اختلافاتی در زمینــه میــدان مشــترک گازی آرش داریم که باید آنهــا را در گام اول با مذاکره در چهارچوب دیپلماتیک برطرف کنیم اگر به هر دلیلی مذاکرات به نتیجه نرســید آن را در چهارچوب حقوقی مشخص با حضور نهادهای بین المللی دنبال می کنیم.

 

تعیین مرزهای آبی، ســهم هر یک از کشورها در این میدان گازی مشــترک و نهایتا تصمیم گیری برای چگونگی توســعه میدان باید در مذاکرات مطرح و نسبت به حل و فصل آن اقدام شود.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: بهتر اســت ابتدا با توجه به بهبود روابط با کشــورهای همسایه در یک چهارچوب دیپلماتیک و با مذاکره مشکلات را حل کنیم کما اینکه با کشور ترکمنستان و عراق مذاکره و تا حدود زیادی مشــکلات را برطرف کردیم.

 

از نظــر بنده نیز از طریق مذاکره این مشــکلات قابل حل است.

 

اگر به هر دلیلی در چهارچوب مذاکره و روابط دیپلماتیک مشکلات برطرف نشد از طریق نهادهای بین المللی باید طرح دعوا و در یک چهارچوب حقوقی مســائل خود را دنبال کنیم.

 

نخعی در ادامه خاطرنشــان کرد: تا زمان حل شدن اختلافات و مشخص شدن مباحث پیرامون این میدان مشترک گازی هیچ کشوری حق شــروع و بهره برداری و توســعه این میدان گازی مشترک را نباید داشته باشد.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد ملی - 17 تیر 1402

دیدگاه کاربران