ما هر روزی که بتوانیم در ساختار اقتصادی کشور به نظام عرضه و تقاضا برسیم و آن را به عنوان یک نظامی قبول کنیم که می‌تواند قیمت‌ها را کنترل و از مصرف کننده حمایت کند؛ به مراتب جلوتریم تا احیای وزارت بازرگانی.

از دید بسیاری از فعالان اقتصادی احیای وزارت بازرگانی خطای استراتژیکی است که دولت باید از اجرای آن اجتناب کند.

 

به گزارش اکوایران، یکی از فعالان اقتصادی که معتقد است احیای وزارت بازرگانی به زیان تولید و تجارت است، ولی الله افخمی راد مدیر عامل سازمان عمران کرمان و رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت ایران به «اکوایران» می‌گوید: دولت در یکی از لوایحی که به مجلس برده به دنبال احیای وزارت بازرگانی است.

او می افزاید: باور کنید این کار خطاست این کار به ضرر مردم است، این کار به ضرر مصرف کننده است.

هر روزی که ما بتوانیم در ساختار اقتصادی خودمان به نظام عرضه و تقاضا برسیم و آن را به عنوان یک نظامی که می‌تواند قیمت‌ها را کنترل و در کنارش  از مصرف‌کننده حمایت کند؛ قبول کنیم به مراتب به نفع کشور است تا احیای وزارت بازرگانی.

مهندس افخمی‌راد تاکید می‌کند: ایجاد وزارت بازرگانی یک مانع بزرگ در راه اصلاحات اقتصادی است.

احیای وزارت بازرگانی یک اشتباه استراتژیک است.

او می‌گوید: اگر دولت به دنبال اصلاحات اقتصادی در گام اول باید مانع ایجاد وزارت بازرگانی شود.

اگر وزارت بازرگانی را ایجاد کنند برای  10-15 سال دیگر دو باره کشور گرفتار نظام تعیین قیمت بر اساس نظرات دستگاه‌های دولتی خواهد بود و این عمل بازدارنده در امر سرمایه گذاری خواهد بود.

افخمی راد معتقد است: تولید و تجارت باید باهم باشد، نمی‌توان ما در یک دستگاهی امر تولید را انجام دهیم و در یک دستگاه دیگر امر تجارت را انجام دهیم.

الان تصور این است که وزارت بازرگانی چون با وزارت صنعت و معدن ادغام شده است، بازرسی‌ها کم شده و گرانی رخ داده است. 

در حالی که این تصور کاملا غلط است.

افزایش قیمت ربطی به  وزارت صمت ندارد.

افزایش قیمت ربطی به افزایش یا کاهش سطح نظارت‌های صمت ندارد.

او می‌افزاید: ما از قبل از انقلاب دچار این خطا شدیم.

یعنی از زمانی که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده را درست کردیم.

ما در دهه 50 این سازمان را درست کردیم و بحث نظارت بر قیمت کالا و خدمات را راه انداختیم و کشور را گرفتار کردیم.

افخمی‌راد با اشاره به اینکه دنیای این مسائل را حل کرده، می‌گوید: در دنیا به این نتیجه رسیدند که با حضور دستگاه‌های نظارتی این مشکل حل نمی‌شود، بلکه قیمت در نظام عرضه و تقاضا، قیمت اصلاح می‌شود.

اگر کالایی افزایش قیمت پیدا می‌کند، شما جز با تولید بیشتر راهی برای کاهش قیمت آن ندارید.

او می‌افزاید: ایجاد وزارت بازرگانی یک مانع بزرگ در راه اصلاحات اقتصادی است